Kaasujalka

Koeajo käytetty Skoda Octavia 2.0 TDI RS DSG – Raksakundin rähisevä perussportti

Julkaissut:

|

30.9.2021

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Skoda Octavia 2.0 TDI RS DSG – Raksakundin rähisevä perussportti

Voi hellanlettas miten se aika rientääkään. Muistelisin nykyisen puolustusministerin, tanssitähti ”Kanki Kaikkosen” aikoinaan kruisailleen tällaisella toisen sukupolven Skoda Octavia RS:llä. Nyt ei 11 vuotta vanhasta RS:stä enää ole ministeritason privaattiautoksikaan, mutta juuri leivän syrjään päässeelle raksakundille vanha diesel-RS istuu kuin nenä päähän.

Valmistuuhan niitä raksakundeja amiksesta Espoossa ja Helsingissäkin, mutta jotenkin tällainen vanha ja 300 000 kilometriä ajettu Skoda RS TDI tuntuu enemmän kotikaupunkini Vantaan raksakundin menopeliltä. Tämän sitten kirjoitan vain ja ainoastaan myönteisessä hengessä. Vantaalainen nuori raksakundi on rehti ja konstailematon, ihan kuten tämä vuosimallin 2010 Skoda RS TDI DSG-automaattivaihdelaatikolla. Vaikka mittarilukema on jo huikeat yli 300 000 km, äänekkäästi jyrisevä diesel-RS tuntuu olevan tekniikkansa puolesta iskussa.

Aikoinaan juuri tämä toisen polven Octavia RS-käsittääkseni niin sanotusti räjäytti pankin. Varsinkin dieselinä se tarjosi pikkuisen näyttämishaluiselle perheelliselle turvallisen ja taloudellisen vaihtoehdon. RS oli 12 milliä perus-Octaviaa matalampi. Varsinkin mustassa värissä ja näyttävien pyöriensä sekä kromisten pakoputkenpäittensä ansiosta se erottui uhmakkaasti perus-Octaviasta.

Römisevät soundit, leveät mustat pyörät ja peräti 350 newtonin vääntö istuttaa 11 vuotta vanhan Octavia RS:n Simonkylän R-kioskin eteen jotenkin luontevasti. Vielä kun vähän yli parikymppinen kuski nousisi autosta baseball-lippis väärinpäin taitettuna, niin  äijäidylli olisi täydellinen. Tuo lippis väärinpäin tuntuu edelleen olevan paikallista muotia varsinkin A-juniori-ikäisillä vantaalaisilla jääkiekkokundeilla. Ehkä se on sitä Helsingissä ja Espoossakin, mutta pojan kasvettua ulos kiekkojunioriajoista en ole enää Espoon ja Helsingin  jäähalleilla aikaani viettänyt.

Tämä toisen polven Octavia on oikea monikulttuuriauto, sitähän on tehty Wikipedian mukaan Tsekin lisäksi Kiinassa, Intiassa, Ukrainassa ja Venäjällä. Vantaalla tällainen vanha RS ei kuitenkaan ole monikulttuuri-, vaan monokulttuuriauto. Jos sillä joku kruisailee, niin kyllä se on virolainen tai suomalainen raksakundi, lähi-idän heput suosivat enemmän vanhoja Bemareita.

Vaivaton ajettava

Ratti on tällaiselle yksinkertaiselle Vantaan ukolle sopivan riisuttu, siinä ole juuri mitään ylimääräisyksiä. Ei mitään äänenvoimakkuuden säätimiä tai kanavanvaihdinta. Sähköikkunat- ja peilit kuitenkin oli.

Tämän aikakauden DSG-laatikosta on paljon naristu ja kirjoiteltu. Koeajetussa RS:ssä se toimi kuitenkin kuin ”hirvi” teki ajamisesta vaivatonta.

Kun tämä toisen polven diesel-RS aikoinaan tuli markkinoille, sen meluisuus pistettiin lähes kaikissa koeajojutuissa merkille. Ja melkoiset jyrinät sisälle kantautuvatkin. Uskoisin kuitenkin että nuoremmalle väelle tällainen jyrinä voi olla jopa plussaa. Ulkonäkö antaa tästä vanhasta RS:stä todellisuutta kiukkuisemman mielikuvan. Turbo tulee mukaan vasta, kun tallaa painaa kunnolla ja ajan kanssa. Liikkeelle pienillä kierroksilla lähtiessä moottori on aika hengetön. Kaarteissa sillä on myös taipumus aliohjautua vähän liiankin nopeasti.

Itse ajaminen on metelistä huolimatta laadukasta. Ikkunoista ja peileistä näkee hyvin joka puolelle, eikä Octavia huonommillakaan teillä hae häiritsevästi uria. Octavia menee sinne, minne käsketään. Persaus ei edelleenkään ota kipeää töyssyissä. Vanhanakin RS on sopivan jämäkkä ja silti pehmeä.

Moottoritiellä liikenteen mukana pysyäkseen joutuu kuitenkin pintakaasulla hörlöttelyn sijasta painamaan tallaan ajoittain kunnolla: alavääntöä pitäisi saada lisää.

Yli 300 000 kilometriä ajettunakin 11 vuotta vanha RS-diesel tuntuu ihan toimivalta. Tavallista Octaviaa kehutaan kansan rakastamaksi perusautoksi, R:ssä on ainesta nuorison sportiksi. Dieselinä 170-hevoscvoimainen RS ei ole tykki, mutta liikahtaa ihan riittävästi. Ulospäin sitä voisi kuvata neutraalin ärhäkäksi. Se on visuaalisesti tyylikäs, mutta silti huomaamaton

Jos ei ihan ehdoin tahdoin halua mölypesää, suosittelen investoimaan äänieristykseen vaikkapa jossain Finikor-liikkeessä.

Octavia RS TDI tarjoaa lähes yhtä paljon ajamisen iloa kuin 30 hv tehokkaampi bensiinimoottorinen RS. Ja kaikki tämä tulee kohtuullisella 7,4 litran kulutuksella satasella.

 

Skoda Octavia Sedan 2.0 TDI RS DSG vm.2010
Mittarilukema:302 000 km
Moottori: R4, 1968 cm3, turbo
Polttoaine: diesel
Vetotapa: etuveto
Vaihteisto: 6-lovinen DSG-automaatti
Teho: 170 hv
Vääntö: 350 Nm
Yhdistetty kulutus: 6.8 l/100 km
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 8,3 s
Huippunopeus 224 km/h,
Mitat: pituus 4572 mm, leveys 1769 mm, korkeus 1462 mm, akseliväli 2578 mm
Tavaratila 560 – 1420 l
Co2-päästöt: 159 g/km
Myyjä: Auto-Planeetta, Espoo
Hinta: 6 980 €

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Ensifiilikset – Uusi Skoda Suberb Combi pikaisessa koeajossa
Koeajo Skoda Superb Combi 2,0 TDI vm.2016 – Ylellisyyttä ilman naapurikateutta
Koeajo Volvo S60 T5 vm.2020 – Tehokas ”nykymuseo”

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *