Koeajo Audi Q5 40 TDI – Suosikin päivitetty painos
Audi Q5 todistaa uudella kevythybriditekniikallaan, että diesel ei ole menneen talven lumia ja pärjää ladattavien hybridien joukossa vallan hyvin.
Audi Q5 koki kasvojen kohotuksen, mutta muutokset ovat niin pieniä, että kanssa-autoilijat tuskin edes huomaavat. Ohjaamossa kaikki on kunnossa entiseen malliin ja pieniä muutoksia on tännekin tullut. Kojetaulussa törröttävä iso näyttö ei kyllä sovi tyyliin lainkaan, mutta on nyt kooltaan kookkaampi. Nykytrendien mukaisesti näyttö toimii kosketuksella. Uuden sukupolven versiossa näyttö varmasti muuttuu samanlaiseksi kuin esimerkiksi pikkuveljessä Q3:ssa eli on tyylikkäästi integroituna kojetauluun. Mittaristo on perinteinen analoginen, mutta lisävarustelistalta löytyy myös digitaalinen versio.
Audi Q5:n hyvät perusominaisuudet ovat ennallaan, sillä auto on mukavan väljä. Tilaa riittää mukavasti sekä edessä että takana. Kuljettajan ajoasennon monipuoliset säätövarat takaavat hyvän paikan kaiken kokoisille kuljettajille.
Mukavan taloudellinen
Hybriditekniikkaa löytyy tästäkin yksilöstä, mutta on sitä kaikkein vaimeinta muotoa eli kevythybridi. Hihnavälitteinen sähkömoottori saa hidastuksista ja alamäistä energiaa käyttäen sitä sitten kiihdytyksissä. Järjestelmän ominaisuutena on myös mahdollisuus rullata moottori sammuksissa yllättävän pitkiäkin matkoja. Näiden hyvin vaimeiden ekoilujen vuoksi hyödytkin ovat arjen ajossa varsin pieniä. Koeajon kulutus jäi mukavan alhaiseksi, sillä koeajon aikana dieseliä kului vain 7.1 litraa, joka on erittäin hyvä lukema näin isolle autolle. Suorituskyky on varsin riittävän hyvää tasoa ja tällä ei jää jalkoihin liikenteessä.
Neliveto kytkeytyy tarvittaessa ja pitävällä pinnalla liikutaan vain eturenkaiden vedon varassa. Näin talvisessa koeajossa tuli havaittua, että takarenkaiden mukaan tuleminen on erittäin nopeaa ja minkäänlaista viivettä ei ollut havaittavissa. Talviajossa Q5 quattro on parhaimmillaan ja ymmärtää miksi tästä saa pulittaa enemmän kuin esimerkiksi monesta muusta saman kokoisesta autosta. Nelivedon hieno toiminta yhdistettynä tunnokkaaseen ohjaukseen ja fantastiseen jousitukseen tekee tästä lähes lyömättömän paketin talveksi.
Audi Q5 40 TDI MHEV quattro S tronic Business Advanced Launch Edition
Hinta alk: 57 992 €
Koeajoauton hinta varusteineen: 69 028 €
Moottori: 1 968 cm³
Teho: 204hv
Vääntö: 400Nm
Kiihtyvyys 0-100km/h: 7.6s
Huippunopeus: 222km/h
Kulutus (valm.ilm): 6.6l/100km
Päästöt: 172g/km
Koeajon kulutus: 7.1l
Plussat
Ajettavuus
Alhainen kulutus
Tilat
Miinukset
–
Jälkimaku
Audi Q5 on erittäin hyvä vaihtoehto autoilijalle, joka ajelee paljon, eikä halua jatkuvasti pulata sähköjohtojen kanssa. Lisäetuna saa suorituskyvyn, joka pysyy samana olipa ne akut täynnä tai ei.
Teksti ja kuvat Mika Salomaa
Vastaa