Ostaisiko Rolls-Roycen vai Bentleyn…
Käytetty Bentley uuden peruspremiumin hinnalla olisi jo niin ”yli hilseen” menevä auto, että sillä on turha elätellä toiveita edes naapurikateudesta.
Tämän maallisen vaelluksemme yksi peruskysymyksiä on pohdinta siitä, ostaisinko lottovoiton saatuani Bentleyn vai Rolls-Roycen. Kun silmiini osui Tuusulan Auto-Expert Ekroosilla myynnissä oleva vain 57 000 kilometriä ajettu Bentley Arnage, rupesin googlaamaan eroja oikein netistä. Selitystä en löytänyt. Molemmat ovat edustusautoja ja aika samanlaisia. Logot tietysti ovat erilaisia, samoin eroja on myös keulan ilmeessä.
Yhdessä vaiheessa Bentleyllä ja Rollsilla oli sama valmistajakin. Kun Bentley USA:n suuren laman aikana 1929 ajautui selvitystilaan, konkurssipesästä merkin osti Rolls-Roycen bulvaani. Bentley 8 Litre -malli oli vakava uhka Rolls-Roycen Phantom II:lle, ja näin saatiin estettyä mallin siirtyminen jonkun muun käsiin.
Rolls-Royce lopetti 8 Litre -mallin valmistuksen välittömästi, purki vanhan Bentley-yhtiön ja perusti itselleen uuden tyttären, nimeltään Bentley Motors -yhtiön. Vuodesta 1931 lähtien Bentleyt perustuivat osittain tai kokonaan Rolls-Roycen alustalle tai korille, näin jatkui aina vuoteen 2004 saakka.
Vuonna 1998 Volkswagen Group voitti tarjouksellaan BMW:n ja osti Bentleyn omistukseensa. Vuoden 2003 jälkeen vain BMW on saanut saa käyttää tuotemerkkiä Rolls-Royce, kun taas Volkswagenin omistamilla entisillä Rolls-Royce/Bentley -tehtailla tehdään vain Bentley-merkkisiä autoja.
Takapenkkiläiselle
Vaikka Tuusulassa myynnissä olleen Bentley Arnagen mittarilukema oli vain 57 000 kilometriä, niin sillä oli ikää jo lähes 20 vuotta, vuosimalli oli 2001. Uuteen Bentleyhyn verrattuna sen saa taskurahalla. Halvinkin uusi Bentley-malli maksaa lähes 200 000 euroa, seuraavaksi halvin maksaakin jo noin 360 000 euroa.
Vaan 45 000 euroakin lähes 20 vuotta vanhasta autosta antaa odottaa ”ultimaattista” ajokokemusta. Jo sisälle astuessa aistii, että nyt ollaan autossa, joka on suunniteltu ennen kaikkea takapenkillä matkustavalle. Näkymiä hallitsevat sisustuksessa käytetty jalopuu ja nahka. Alas istuessa tuli sellainen olo, että nyt harvahiuksisesta päästä puuttui jotain, ja se jotain oli kuljettajan lakki.
Liikkeelle lähtö vahvisti fiilistä. Bentley ei samalla tavalla ole ajajan auto kuin samanikäiset perinteisemmät luksuslimusiinit: Audi A8, 7-sarjan BMW tai S-sarjan Mercedes-Benz.
Huomaatteko Bentleyn taianomaisen ja kunnioittavan vaikutuksen ulottuvan kielenkäyttöönkin? Kun kirjoittaa Bentleystä, ei tulisi mieleen käyttää samassa yhteydessä muistakaan luksusautoista sellaisia rahvaanomaisia ilmaisuja kuin Mersu, Mese, Bemari tai Bemu.
Suomessa tällainen aristokraattien limusiini-Bentley on muutenkin Rolls-Roycen kaltainen harvinaisuus. Uudemmat Bentleyt Suomessa ovat kutakuinkin järjestään rohkeasti muotoiltuja Bentley Continental GT -coupeja, joita meillä on myyty 2000-luvun puolivälistä lähtien. Sellaisilla ajavat äkkirikastuneet räppärit ja sijoittajat. Bentley Arnage -sedanilla kyyditään ”vanhaa rahaa”.
–Jos joku tällaista iäkkäämpää ja harvinaisempaa luksusautoa tulee vaihdossa tarjoamaan, niin kyllä sellainenkin vastaanotetaan. Hinta pitää kuitenkin ottaa huomioon, koska potentiaalinen ostajakunta on pieni ja myyntiajat aika pitkiä. Rahoitusyhtiötkään eivät välttämättä ota näin vanhaa ja kallista erikoisempaa autoa rahoitukseen. En välttämättä kilju riemusta, jos tällaista tarjotaan vaihdossa, mutta en tarjoajaa myöskään pois aja, sanoo J. Rinta-Jouppi Oy:n Raision toimipisteen paikallisjohtaja Marko Hiltunen.
Äänetön ja ylevä
Bentley Arnagen V8-bensamoottorin kuutiotilavuus on 6750 cm3 ja sen tehot ovat noin 400 hevosvoimaa. Vääntöä löytyy käsittämättömät 830 newtonmetriä. Automaattilaatikossa on neljä lovea.
Vaikka Arnage on pitkä ja 2500 kiloa painava järkäle, se kiihtyy paikaltaan 100 kilometrin tuntinopeuteen reilussa 6 sekunnissa. C02-päästötkin ovat oikein hulppeat 456 g/km.
Kyyti on odotetusti äänetöntä ja ylevää, mutta kyllä minäkin mieluummin siirtyisin Bentleyn takapenkille. Jos pitäisi itse ajaa valtateitä hiihtolomalle pohjoiseen vanhalla luksusautolla, niin kyllä minä mieluummin valitsisin vaikkapa samanikäisen Mercedes-Benz S 600 Langin 5.8-litraisella V12-moottorilla. Sellainen oli Nettiautossa myynnissä vain 132 000 kilometrin mittarilukemalla ja hintapyyntökin oli vain 13 700 euroa, siis 32 000 euroa vähemmän kuin tällä Bentleyllä.
Mutta jos saisin tosiaan kömpiä takapenkille ja joku muu ajaisi, niin ilman muuta liikkeelle lähdettäisiin Bentleyllä.
Automaailmassakin on sellaisia arvoja, joita ei selitellä millään napakalla ohjaustuntumalla tai nopealla kaasunvasteella. Eihän vanhan kartanon ostavalle miljardöörillekään mennä sanomaan, että samalla hinnalla olisit saanut hulppean Jämerä-kivitalon.
Kallis korjata
Lempäälän Ideaparkin läheisyydessä luksusautoja myyvän Luxury Collection Automobilesin korjaamopäällikkö Harri Järvinen vahvistaa käsityksen, että sen enempää iäkkäämmästä Arnagesta kuin uudemmista GT Continentaleistakaan ei ole autoksi sille, jonka pitää laskea rahansa viimeistä senttiä myöten.
– Arnagessa vuosimallia 2001 mennään jo sen verran vanhaan autoon, että osat ovat osittain samoja kuin Rolls-Roycessäkin. Osien saatavuus on vaikeaa ja ne ovat kalliita. Arnagea uudemmissa Bentley GT Continentaleissa on jo paljon samaa tekniikkaa kuin Audeissa ja Volkswageneissa. Esimerkiksi jarruissa ja alustassa on samoja osia kuin Volkswageneissakin. Näitä osia voi siis jo löytää edullisemminkin. Spesiaalisti Bentleyn omat osat ovat edelleen kalliita.
Esimerkiksi kaikki korin osat ovat puhtaasti Bentleyn omia ja ne ovat siten myös kalliita.
–Tällainen iäkäs Bentley Arnage on teknisesti aika vanhahtava, enkä pitäisi sitä läheskään niin kestävänä tai luotettavana kuin vaikkapa samanikäistä S-sarjan Mersua. 2000-luvun puolivälissä Bentley Continental vei Bentleyn selkeästi uuteen aikakauteen ja jo sen filosofia poikkeaa tyystin tällaisesta vanhemmasta Bentleystä.
Siinä missä 2000-luvun alun 7-sarjan BMW-malleja ja S-sarjan Mercedes-Benzejä liikenteessä näkee vielä arkisina käyttöautoina, niin samanikäiset yksittäiset Bentleyt ovat Rolls-Roycen tavoin puhtaasti harrasteautoja.
– En ole tavannut yhtään vuosimallia 2005 vanhempaa Bentleytä, joka palvelisi arjen käyttöautona, Järvinen sanoo.
Huolto jopa 5000 €
Bentleyn huolto-ohjelma on laaja ja sisältää paljon sellaista, mikä ei normaalisti huolto-ohjelmaan edes kuulu.
–Huolto-ohjelmaan kuuluu vaikkapa jotain jarruletkujen, rengaspainesensoreiden ja jopa tuulilasinpyyhkijän sulkienkin vaihtoa. Kaikista laajin Bentleyhyn ajateltavissa oleva huolto-ohjelma tehdään 10 vuoden välein ja sen hinta on noin 5000 euroa. Siinä vaihdetaan kaikki mahdolliset nesteet, suodattimet, jarruletkut, rengaspaineanturit ja apulaitehihnat. Normaalisti kahden vuoden välein tehtävä isompi huolto maksaa jotain 1500 euroa. Uudempikin Bentley vaatii enemmän huolenpitoa kuin jokin S-sarjan Mercedes-Benz tai Audi A8.
Luxury Collection Automobilesissa oli marraskuuhun mennessä tehty Bentley-malleille 43 huoltoa, viime vuonna huoltoja oli 98.
– Määrät ovat pudonneet jonkun verran sen jälkeen, kun Bentleylle tuli Espooseen K-Kaaran virallinen huoltopiste vajaa vuosi sitten. Tyypillisimmät meillä käyvät Bentleyt ovat GT Continental -malleja vuosimallia 2005-2010. Aika tyypillinen iäkkäämmän Bentley-sedanin omistaja on hieman iäkkäämpi herrasmies. GT Continental taas on moderni coupe, jonka takapenkille aikuinen ei kunnolla edes mahdu. Järvinen sanoo.
Bentley Arnage 6.8 V8 AT, vm.2001
Mittarilukema: 57 000 km
Moottori: V8, 6750 cm3
Polttoaine: bensa
Teho 405 hv
Vääntö: 830 Nm
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 6 s
Huippunopeus 249 km/h
Co2-päästöt: 456 g/km
Vetotapa: takaveto
Mitat: pituus 5390 mm, leveys 1930 mm, korkeus 1515 mm, akseliväli 3116 mm
Tavaratila 374 l
Myyjä: Auto-Expert Ekroos, Tuusula
Hinta: 45 900 €
Teksti ja kuvat Timo Kiiski
Vastaa