Koeajo Volkswagen Beetle – Turvallisuushakuiselle boheemille
Neljä vuotta vanha ja vain 35 000 ajettu Volkswagen Beetle on turvallisuushakuisen boheemin auto. Hieman tylsästi valkoisessa värissä se ei ole liian persoonallinen.
Koeajossa Volkswagen Beetle. Vuonna 2011 markkinoille tullut Volkswagen Beetle oli jatkoa uuden sukupolven New Beetlelle. Kun alkuperäinen kuplavolkkari oli tyypillisesti vaikkapa maalaispitäjän tai pikkukaupungin kansakoulunopettajan tai nuoriso-ohjaajan edullinen auto, niin markkinoille vuonna 1997 markkinoille tullut New Beetle oli nuoren polven ns. ns. retro-statusauto. Sillä ajoivat vaikkapa mainostoimistojen boheemit sinkut.
New Beetleä vuonna 2011 seurannut Beetle ilman new-sanaa oli selvästi virtaviivaisempi ja vähemmän boheemi. Se oli edeltäjäänsä paljon pitempi ja leveämpi ja korkeudeltaan matalampi.
Samalla katosi paljon sen persoonallisuudesta. Toki se edelleen oli tavallisella perheautolla ajavan mielestä rohkeasti muotoiltu, mutta ei Beetle enää ollut samalla tavalla hassu ja hyväntuulinen kuin New Beetle. Beetlen valmistus lopetettiin kokonaan viime vuonna. Se ei sittenkään saanut retro- ja statusautona samanlaista nostetta kuin Mini.
Äänekäs ja jämäkkä
Rinta-Joupilta Helsingin Aamuruskontieltä koeajoon saatu Beetle 1.2 Tsi epäilemättä on tällaista autoa etsivälle melkeinpä parasta mitä on saatavilla. Mittarilukema oli vain 35 000 kilometriä ja auto oli siisteydeltään kuin pakasta vedetty.
Ajettavuudeltaan Beetle on melko lailla samanlainen kuin muutkin samalle perusrakenteelle tehdyt autot: jämäkästi, mutta ei kuitenkaan liian epämukavasti jousitettu. Käytännössä niin New Beetle kuin pelkkä Beetlekin ovat tekniikaltaan samanlaisia kuin aikansa Golfit.
Beetlen varjopuolia on kuitenkin sen äänekkyys. Sitä tulee kiihdytyksissä moottorista ja varsinkin karkeammilla tienpinnoilla ajaessa renkaista.
Laadukkuudesta kertoo kuitenkin paljon se, että tuulensuhinoita ei kuulu edes moottoritienopeuksissa.
1.2 Tsi-moottori yhdistettynä 7-loviseen DGS-automaattivaihteistoon teki menosta riittävän pirteää, vaikka paperilla hevosvoimia on vaatimattoman tuntuisesti vain 105. Moottori on kierrosherkkä, mutta vastaavasti riittävän väkevä jo matalilla kierroksilla. Peruskäytössä tehot riittävät, mutta sporttista suorituskykyä se ei kuitenkaan tarjoa.
Vaan enpä usko, että tällaista Beetleä edes etsii sporttihenkinen ja trendikäs menoveikko. Tämä auto lienee oiva valinta nuorelle toimihenkilönaiselle, joka harrastaa joogaa ja riehakkaalla päällä ollessaan saattaa jopa tanssia pöydällä. Koronan jälkeisiä aikoja odotellessa!
Värikkäänä myy paremmin
Autokauppias ja autokonsultti Petri Matikainen askolalaisesta Automatikaisesta on myynyt autoja niin omassa yrityksessään kuin isommassa autoliikkeessä toisen palkollisena. Hän on myynyt sekä jokusen New Beetlen ja saanut myytäväkseen myös uudemman Beetlen.
– Se New Beetle oli vuosimallia 1999 ja tuli minulle myyntiin vuonna 2002. Mittarilukema oli vain 40 000 kilometriä. Kuitenkin sain sille katsastuksessa ehdottoman ajokiellon päästöjen takia saman tien. Sellaista ei ollut tapahtunut ikinä aiemmin. Katalysaattori ja jotain muutakin siitä piti vaihtaa, Matikainen muistelee.
Tuoreempi tapaus oli tänä keväänä, kun eräs hieman yli nelikymppinen nainen antoi vaihdossa toiseen autoon vuosimallin 2012 Beetle Tsi:n, jonka mittarilukema oli hieman yli 100 000 kilometriä.
–Se auto teki heti pesän liikkeeseen ja myyntiaika venyi pitkäksi, vaikka auto itsessään oli hyvin pidetty ja moitteeton. Luultavasti sen valkoinen väri jarrutti myyntiä. Valkoisessa värissä se on kuin kananmuna. Tällainen auto halutaan pirteämmän värisenä, sen pitää olla vaikkapa keltainen ja söpö, Matikainen naurahtaa.
Beetlen selvästi tehokkaampi 150-hevosvoimainenkaan versio ei Matikaisen mukaan mennyt kaupaksi.
– Senkin hintapyynti putosi parissa kuukaudessa ainakin pari tonnia ja taitaa olla myymättä vieläkin. Sen 1.2 Tsi:n myymistäkin piti odottaa jotain 100 päivää.
Matikainen tiivistää moitteettomastikin huolletun ja siistin 3-ovisen Beetlen ongelman pariin lauseeseen.
–Varmasti tällaisen vähän ajetun ja hyvin huoleton Beetlen ostaa ennenpitkää joku sellainen, joka tällaisen auton haluaa. Mutta näköjään suurin osa sellaista ei näköjään halua.
Volkswagen Beetle Design 1.2 TSI DSG vm. 2016
Mittarilukema: 35 000 km
Moottori: R4, 1197 cm3, turbo
Polttoaine: bensa
Tehot: 105 hv
Vääntö: 175 Nm
Vaihteisto: 7-lovinen DSG-automaatti
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 11.70 s
Huippunopeus: 180 km/h
Yhdistetty EU-kulutus: 5.3l/100 km
Co2-päästöt: 121 g/km
Mitat: Pituus 4 288 mm, leveys 1 825 mm, korkeus 1 488 mm, akseliväli 2 537 mm
Tavaratila 310 l
Myyjä: J. Rinta-Jouppi Oy, Helsinki
Hinta: 17 880 €
Teksti ja kuvat Timo Kiiski
Vastaa