Koeajo Audi A6 – Selkeän tyylikäs
Uusi Audi A6 on tyylikäs ja mukava edustustason auto. Markkinoille ensin ennätti ministerikyydityksistäkin tuttu sedan.
Musta Audi A6 on totuttu näkemään edustustehtävissä jo muutaman mallisukupolven ajan ja siksi tämä uutukainen on hyvin tärkeä malli valmistajalleen. BMW:n ja Mercedes-Benzin kilpakumppanit uusiutuivat juuri vähän aikaa sitten, joten A6.n uusi versio saapui kreivin aikaan.
Audi muutti malliensa moottorimerkintöjä jokin aika sitten ja uuden merkinnän mukaisia autoja meillä onkin ollut jokunen jo koeajossa. Nämä merkinnät noudattelevat samaa logiikkaa kuin Mersulla ja Bemarilla eli ovat teholuokkia konekoosta ja käyttövoimasta riippumatta. Nyt koeajossa oleva A6 on 45TDI, jossa on kuusisylinterinen ja kolmelitrainen diesel. Tehoa moottorista löytyy 231 hevosvoimaa ja vääntöäkin komeat 500Nm:iä. Lukemat ovat samaa tasoa kuin tehokkaimmissa 2-litraisissa dieseleissä, mutta kutoskoneen tarjoama laajempi vääntökäyrä on laajempi.
Tyylikäs ja edustava
Audi A6 on pienintä moottoriversiota lukuun ottamatta aina nelivetoisia. Koeajoauton nelivedon toiminta on esimerkillisen hienoa. Maastoon emme tällä lähteneet, mutta esimerkiksi parkkipaikkojen jääkumpareiden yli auton etenee hyvin vaikka renkaat jäisivätkin ristiriipuntaan. Aiempien A6-mallien tavoin tämän uutukaisen parhainta antia on ajettavuus ja loistava toiminnallisuus. Materiaalivalinnat ja viimeistely jopa ylellistä tasoa, joten edeltäjäänsä nähden on otettu merkittäviä askelia vieläkin lähemmäksi A8:ia.
Uuden A6:n harvoja purnauksen aiheita tulee yllättäen rengasmelusta, sillä alla olleet hyvin maltillisen kokoiset 17-tuuman vanteet Continentalin kitkarenkailla pitivät ihmeellisen suurta ääntä karkealla tien pinnalla. Mikään meluisa auto tämä ei tietenkään ole, mutta etenkin kitkarenkailla auton olisi olettanut kulkevan kuin pumpulissa.
Moottorin jatkeena oli 8-vaihteinen automaattivaihteisto, mutta vaihteiston miettiminen nopeissa kaasupolkimen painalluksissa vähän ärsyttää. Sport-asennossa tilanne paranee merkittävästi.
Peruutuskameran kuvan laatu on erittäin hyvä myös hämärässä. Koeajon keskikulutus nousi selkeästi yli tehtaan ilmoittaman lukeman, mutta talvisessa säässä silti lukema on erittäin kohtuullinen. Kutosella alkavia lukemia on kuitenkin helppo saada.
Farmari on noin kolmisen tuhatta euroa tätä sedania kalliimpi.
Audi A6 45TDI quattro
Hinta: 68 800,10€
Koeajoauton hinta lisävarusteineen: 78 974,46€
Iskutilavuus: 2967cm3
Teho: 231hv / 3250-4750 kier/min
Vääntö:500Nm / 1750-3250 kierr/min
Paino: 1900kg
Tavaratila:530l
Vetokyky max: 2000kg
Pit.lev.kork.aks.väli: 4939,1886,1457,2924
Kiihtyvyys 0-100km/h:6.3s
Huippunopeus:250km/h
Kulutus (valm.ilm): 5.6l
Päästöt:146g/km
Koeajon kulutus: 7,4l
Plussat
Voimalinja
Kulutus
Ylellisyys
Miinukset
Rengasmelu (varauksin)
Jälkimaku
Uusi Audi A6 jatkaa siitä mihin edeltäjä päätyi ja hivenen jopa hienostuneemmalla linjalla. Tyylikäs auto, joka varmasti laittaa kilpakumppaninsa todella ahtaalle.
Teksti ja kuvat Mika Salomaa
Vastaa