Kaasujalka

Koeajo käytetty VW Tiguan – Vanhakin bensa-Tiguan vakuuttaa laadullaan

Julkaissut:

|

25.9.2019

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty VW Tiguan – Vanhakin bensa-Tiguan vakuuttaa laadullaan

Ei ole kovin helppoa löytää koeajoon 10 vuotta vanhaa ja reilusti alle 200 000 kilometriä ajettua Volkswagen Tiguania bensamoottorilla. Kaasujalka siinä onnistui.

Keskiluokan katumaasturiluokan hitit Honda CR-V ja Toyota RAV4 saivat Volkswagen Tiguanista kovan vastuksen vuonna 2008. Silloin elettiin aikaa, jolloin dieseliä pidettiin ekotekona.

Niinpä suurin osa 10 vuotta tai sitä vanhemmista Tiguaneista löytyykin dieselmoottorisina. Diesel-Tiguanin valtti oli aikoinaan sekin, että siihen sai automaatin, mutta Hondan ja Toyotan dieseleihin ei saanut.

Iäkkään bensa-Tiguanin löytäminen vieläpä kohtuukilometreillä ei niin helppoa olekaan. Kaasujalalla kuitenkin tärppäsi. Petikon Vaihtoautomaasta löytyi Volkswagen Tiguan 2.0 R-Line Sport & Style 2,0 TSFI nelivetoisena ja bensamoottorilla: vuosimallia 2008 ja 166 000 kilometriä ajettuna.

Tiguan on kompakti katumaasturi, jolla ajelee iäkkäänäkin mielikseen. Koeajoauton sisustuksessa ja ulkokuorissa 11 vuotta eivät juuri tuntuneet, eivät myöskään ajetut kilometrit. Valkoinen maalipinta kiilsi yhä ja oli ikäisekseen todella kauniissa iskussa.

Säännöllisesti huollettu

Tiguanissa on reilu maavara ja isot pyörät. Mikään oikea maasturi ei sekään ole: katumaastureissa kun ei ole alennusvaihdetta. 2-litrainen bensamoottori kävi edelleen nätisti ja tiptronic-automaattilaatikko toimi kuin unelma. Mitään ylimääräisiä kolinoita tai kitinöitä ei mistään kuulunut.

Koeajetusta Tiguanista on pidetty erittäin hyvää huolta, siitä kertoo jo pelkästään täydellinen huoltokirja. Viimeisin huolto on tehty ihan äskettäin ja siinä on vaihdettu mm. turboahdin, ja sehän säästää tulevalta omistajalta pitkän pennin.

Vuosiinsa ja kilometreihinsä nähden ei varmaan kovin helposti paremmassa iskussa olevaa autoa löydy. Autolla on ajettu keskimäärin laskettuna 16 000 kilometriä vuodessa, ja keskivertosuomalaisen on laskettu ajavan autollaan n. 18 000 kilometriä vuodessa.

2-litrainen ja 170-hevosvoimainen bensapata ei kuitenkaan ole varsinaisesti tätä päivää. Kulutuslukemaksi valmistaja ilmoitti aikoinaan yhdistetyssä ajossa jopa 9.9 litraa satasella. Kaupunkiajossa 2-litrainen bensa-Tiguan hörppää jopa 13,5 litraa satasella ja maantieajossakin pääsee juuri ja juuri alle 8 litralla satasella.

Eli eihän tätä paljon ajavalle ja rahoistaan tarkalle ihmiselle voi suositella.

Runsaasti varusteltu

Lisävarusteita on todella pitkä lista: se ulottuu niin ulkonäköön, hallintalaitteisiin kuin matkustusmukavuuteenkin. Ulkopuolella se alkaa jo R-Line -ulkonäköpaketista, joka tekee tästä iäkkäästäkin perheluokan katumaasturista sporttisemman näköisen.

Autossa on näyttävät kevytmetallivanteet ja ne löytyvät sekä kesä- että talvirenkaista. Edestä katsoen R-Line varustus näkyy mm. auton kennomaisessa etusäleikössä. Sisältä autosta löytyy niin navigointijärjestelmää kuin kääntyviä tarjoilupöytiä takamatkustajille. Varustelu alkaa jo ihan nahkaverhoillusta ohjauspyörästä ja vaihdetangon nupistakin.

Koeajettu Tiguan perustuu senaikaisen Golfin alustaan, johon on tehty suuremman massan ja nelivedon vaatimat muutokset. Miinusta tulee siitä, että Golfiin verrattuna Tiguan on kankea käänneltävä pysäköitäessä.

Sen sijaan sähkötoimisesti tehostettu ohjaus antaa hyvän tuntuman tiehen. Suuntavakavuus on hyvä ja kaarteissa Tiguan käyttäytyy johdonmukaisesti. Ikäistensä katumaasturien joukossa Tiguan on yksi parhaita ajettavia.

Tiguan etenee vanhanakin yllättävän sulavasti niin kaupungissa kuin matka-ajossa valtateilläkin. Jousituskin on pääasiassa mukava, mutta tärähtelee ikävästi terävissä poikittaissaumoissa. Rengasmelu pysyy koko ajan kohtuullisena.

Koeajetun auton Sport & Style-paketin myötä  urheiluistuimet antavat hyvän reisi- ja sivuttaistuen. Ajaminen on leppoisaa myös korkean istuma-asennon ansiosta.

10 vuotta vanha 166 000 kilometriä ajettu auto ei tietenkään ole uusi. Mutta en myöskään usko, että tämän  Tiguanin olisi lähelläkään loppupistettään. Varsinkin, kun autosta on pidetty hyvää huolta.

Nettiautosta viisi Tiguanin omistajan kommenttia ja kaikkiaan 23 arvostelua tähtien kera. Ajomukavuudesta on annettu lähes järjestään täydet viisi tähteä. Luotettavuuskin tuntuu olevan jokseenkin erinomaisella tolalla. Eniten huonompia pisteitä on annettu käyttökuluista. Käsittääkseni myöskään isommissa TSI -moottoreissa ei ole ollut samoja ongelmia kuin pienissä TSI-koneissa, joiden nokkaketjut venyvät ja moneen vuosina 2007 – 2012 valmistetuista koneista on vaihdettu takuuna jakoketjut.

Volkswagen Tiguan R-Line Sport & Style 2,0 TSI
Vuosimalli: 2009
Mittarilukema: 166 000 km
Moottori: R4, 1984 cm3, turbo
Vetotapa: 4-veto
Polttoaine: bensa
Vaihteisto: Tiptronic-automaatti
Tehot: 197 hv
Vääntö: 280 Nm
Yhdistetty kulutus: 9.9 l/100 km
Co2-päästöt 234 g / km
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 8.5 s
Huippunopeus: 207 km
Tavaratila: 470l
Myyjä: Vaihtoautomaa, Petikko, Vantaa
Hinta: 17 900 €

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

 

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo: Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 4Motion – Harvojen herkkua nykyään
Koeajo käytetty Toyota Verso – Suurperheelliselle kentänhoitajalle
Koeajo käytetty BMW 330e – ”Amis-BMW” päivittyi pistokehybridiksi

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *