Kaasujalka

Koeajo käytetty Skoda Suberb – Melkein kuin iso Audi

Julkaissut:

|

30.1.2019

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Skoda Suberb – Melkein kuin iso Audi

Huhtikuussa koeajoin vuosimallin 2013 Audi A6:n 2-litraisella dieselmoottorilla. Nyt halusin testata, miten kulkee samanlaisella moottorilla varustettu saman konsernin Skoda Suberb.

Huhtikuussa koeajettu Audi A6 2.0 TDI vuosimallia 2013 oli 121 000 kilometriä ajettu ja siinä oli portaaton multitronic-automaattivaihteisto. Voimanlähteenä oli siis 2-litrainen ja 177-hevovoimainen turbodieselmoottori. Vääntöä Audin pannusta löytyi 380 Nm.

Koeajettu Audin hintapyyntö huhtikuussa oli Volkswagen Center Airportissa Vantaalla 23 500 euroa. Auto edusti kuitenkin mallistonsa Sedan Business-perustasoa, eikä se ollut nelivetoinen. Kyyti oli kyllä mahtavaa ja diesel hyrisi pehmeästi. Kieltämättä olin täpinöissäni ja kuvailin Audia huippumukavaksi ajettavaksi ja äänettömäksi valtatielaivaksi.

Erot pelkkiä mielikuvia?

Hesarissa oli äskettäin juttu, jossa kerrottiin kuinka esimerkiksi Volkswagen-konsernin eri merkkien Skodan, Audin ja Volkswagenin erot perustuvat pitkälti materiaalivalintoihin ja mielikuviin.

Helposti siis voisi siis olettaa, että konsernin kahden ison auton, Audi A6:n ja Skoda Superbin erot olisivat todellisuudessa mielikuvia pienemmät, jopa olemattomat. Molemmat ovat hienoja autoja. Audi A6:a kuvataan aina premiumiksi, Superbia taas ”melkein” premiumiksi.

Koeajoon löytyi espoolaisesta Autosillasta Skoda Superb vuosimallia 2015. Keväällä ajetun Audin tavoin 2-litraisella turbodieselmoottorilla ja lähes saman verran ajettuna, mittarilukema oli 113 000 kilometriä. Siinä missä Audi oli pelkästään etuvetoinen, tässä Superbissa veto oli kaikilla neljällä pyörällä. Ja hintapyyntö oli 19 190 euroa.

Huoltohistoria oli moitteeton ja auto muutenkin huippusiisti: se oli palvellut vuoteen 2017 asti elinkeinoelämän erään etujärjestön johtajan työsuhdeautona.

Skoda Superb oli juuri vuonna 2015 uudistunut. Sen edeltäjämallin rehellisesti sanottuna hieman ”mokelomaiset” takalyhdyt olivat saaneet virtaviivaisemmat, joskin myös ehkä hivenen persoonattomammat muodot. Muotokieli muuttui nykylinjan muiden Skodien mukaiseksi: terävä vyötärölinjan pokkaus jatkuu läpi auton.

Audia järeämpää kyytiä

En tiedä, vaikuttiko ennestään takaraivossa kytenyt mielikuva lopputulokseen, mutta en kuitenkaan ihan samalla tavalla ollut ”täpinöissäni” Superbin kyydistä nyt syksyllä kuin aiemmin talvella olin vaikuttunut Audin menosta. Ensivaikutelma oli, että 2-litrainen dieselmoottori kiidätti Superbia astetta järeämmin kuin Audia. Järeällä tarkoitan siis siitä, että diesel-Skodalla meno ei ollut yhtä hyrisevän sileää kuin kaksi vuotta iäkkäämmällä Audllla.

Toki pintapuolinen vaikutelma voi johtua siitäkin, että Audin koeajosta oli kulunut aikaa jo puoli vuotta ja odotin Superbilta lähes täydellistä suoritusta. Superbilla meno tuntui kutakuinkin samanlaiselta kuin millä tahansa hyvällä kaksilitraisella dieselillä.

Dieselin käyntiääni on nykymittapuulla aika karkea. Meno Audilla oli kuiskaavampaa ja samalla myös ylellisemmän tuntuista.

Melkein premiumia

Tämä Superbin ehkä ainoa korviin ja samalla persauksiinkin tuntuva heikkous johtunee siitäkin, että DSG-automaatti toimii turhankin ekohenkisesti.

Taajamassa laatikko pisti pykälään viidennen ja 70 km/h yläpuolella jo suurimman eli kuudennen vaihteen. Tämä taas välittyi molemmissa tapauksissa ohjaamoon selvänä jyrinänä. D:stä S-moodiin vaihtamalla saa käyttöön pienempiä pykäliä, mutta se taas vesittää automaatin vaivatonta perusideaa.

Pakko myöntää, että Superbia tulee liikaa verrattua Audi A6:een. Tosin, eihän koeajettukaan Superb uutena ole ollut mikään halpa auto: nelivetoisena 2-litrainen diesel on maksanut vuonna 2015 lähes 50 000 euroa.

Valtateillä ja matka-ajossa Superb on kuitenkin todella hyvä iso auto, se on myös erittäin tilava ja edustava. Ja käytettynä sen saa selvästi edullisemmin kuin saman ikäisen Audi A6:n.

Katsoin Nettiauton tarjontaa ja 2-litraisella dieselmoottorilla Audi A6:sta ei edes nelivetoisena ole tarjolla: niitä kiidättää 3-litrainen V6-dieselmoottori.

Eli jos etsii Audi A6:ta 2-litraisena dieselinä ja vuosimallia 2015, pitää tyytyä pelkkään etuvetoon. Ja jos sen Audin haluaa kutakuinkin samoilla kilometreillä kuin nyt koeajetun 2-litraisen nelivetoisen Superbin, niin ”pätäkkää” pitää latoa tiskiin 10 000 euroa enemmän. Ja nelivetoisen Audi A6 -dieselin vertaaminen tähän Superbiin ei taas ole edes reilua, kun toisessa on 3-litrainen V6-turbodiesel ja toisessa 2-litrainen perusdiesel.

Jos brändin hohde ei ratkaise, eikä pikkuisen jyrisevämpi kyyti kaupunkinopeuksilla ole kynnyskysymys, niin alle 20 000 eurolla saa todella laadukkaan, ison ja melko vähän ajetunkin auton. Superb ei ehkä ole ihan premiumia, mutta edustava auto sekin on.

Koeajettu Superb edustaa jo mallistonsa kolmatta sukupolvea, mutta se on rekisteröity edellisen vuoden puolella.

Audi A6:lla saa toki naapurin kateellisemmaksi kuin Superbilla, mutta kannattaako siitä maksaa 10 000 euroa, kun mukaan ei tule edes nelivetoa?

 

Skoda Superb 2.0 TDI 4X4 ACTIVE DSG
Vuosimalli: 2015 (ensirekisteröity 7/2014)
Mittarilukema: 113 000 km
Moottori: R4,  1968 cm3
Polttoaine: diesel
Tehot: 170 hv
Vääntö: 350 Nm
Vetotapa: neliveto
Vaihteisto: DSG-automaatti (6-lovinen)
Huippunopeus: 219 km/h
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 8.7 s
Yhdistetty kulutus: 5.6 l/100 km
CO2 -päästöt: 147 g/km
Mitat: pituus 4833 mm, leveys 1817 mm, korkeus 1462 mm, akseliväli 2761 mm
Tavaratila 595 – 1700 l.
Hinta: 19 099 €
Myyjä: Autosilta /Jagro Oy, Espoo

 

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Skoda Suberb – Huh, miten ylellinen ohjaamo
Koeajo käytetty Toyota Verso – Suurperheelliselle kentänhoitajalle
Koeajo käytetty BMW 330e – ”Amis-BMW” päivittyi pistokehybridiksi

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *