Koeajo Hyundai Kona – Suoraan kärkeen
Hyundai Kona tulee kovassa buumissa olevaan segmenttiin ja ominaisuuksillaan tämä kyllä kiilaa vahvasti kärkikahinoihin.
Koeajossa Hyundai Kona. Ikääntyvä Eurooppa käy kuumana näihin pienempiin katumaastureihin ja crossovereihin, joihin on helppo nousta sisään ja tulla ulos. Vaikkakin näitä markkinoidaan trendikkäille cityihmisille niin usein ratin takana on lippispäinen vanhempi herrasmies tai rouva. No, ei se tee autoa yhtään huonommaksi.
Kona on Hyundain isku mm. Volkswagenin T-Rocille, Opel Mokalle ja Kia Stonicille. Löytyyhän näitä malleja lähes jokaiselta merkiltä eli listan pituus on niin pitkä, että sitä on turha käydä tässä läpi.
Suppeahko mallisto
Konan mallistossa on vain kaksi moottorivaihtoehtoja, joista molemmat ovat bensaversioita. Hinnat lähtevät 120-hevosvoimaisesta etuvetoisesta, jonka hinta on 21990 ja toinen versio on 177-hevosvoimainen neliveto. Jälkimmäinen on aina automaattivaihteinen ja ensiksi mainittu käsivaihteinen. Mallisto on suppea, mutta toisaalta suurin osa myynnistä osuisi näihin versioihin, vaikka vaihtoehtoja olisi useampikin. Me saimme koeajoon tämän tehokkaamman version ja vielä Style-varusteisena, jolloin hintaa on 32990, mutta silti voidaan puhua erittäin kilpailukykyisestä hinnasta. Sähköversio on tulossa Suomeen syksyllä.
Kulkee kivasti
Tehdas lupaa tutun nollasta sataseen taittuvan alle 8 sekunnissa ja sen kyllä huomaa ajossa, sillä Kona on mukavan sähäkkä menopeli. Kaksoiskytkentävaihteisto toimii hienosti ja 265 Nm:iä tuottava moottori jaksaa vääntää alhaalta asti nöyrästi.
Konan jousitus ja ohjaus toimii erittäin hyvin. Autoa voisi luonnehtia jopa varsin maukkaaksi ajettavaksi. Siihen kun lisää, että ajoasento on jopa pitkälle miehelle hyvä, niin mitä sitä voi tämmöisestä autosta enempää toivoa.
Kävimme kiipeämässä tutun kallion ylitse ja oli ilahduttavaa huomata, että ristiriipunta ei tuottanut minkäänlaisia vaikeuksia. Konassa on jousituksen joustovarat lyhyehköt ja auto nostikin tassua todella komeasti.
Konan harvoja huonoja puolia on kova rengasmelu, joka pilaa muuten niin asiallisen auton. Alla oli kitkarenkaat, jotka yleensä mielletään hiljaisemmiksi kuin kesärenkaat. Kesärenkailla melutaso ei varmaankaan hiljene. Ehkä tilanne helpottuu kesällä asfalttiteiden tasaantuessa. Talven jäljiltä tiet ovat todella karkeita.
Koeajon kulutus nousi 9.1 litraan ja sekin on vähän turhan suuri näin pienelle autolle.
Hyundai Kona 1.6 T-GDI 4WD 7DCT Style Launch Ed
Hinta: 32990€
Iskutilavuus: 1591cm3
Teho: 177hv
Vääntö: 265Nm
Paino: 1496kg
Tavaratila: 361l
Maavara: 177.5mm
Vetokyky max: 1250kg
Pit.lev.kork.aks.väli: 4165, 1800, 1565, 2600
Kiihtyvyys 0-100km/h: 7.9s
Huippunopeus:
Kulutus (valm.ilm): 6.7l
Päästöt: 153g/km
Koeajon kulutus: 9,1l
Plussat
Ohjaus
Suorituskyky
Jousitus
Miinukset
Rengasmelu
Kulutus
Jälkimaku
Hyundai Kona on todella kova luu kenelle tahansa kilpailijalle. Jos etsit tämän tyyppistä autoa älä missään nimessä jätä tätä koeajamatta, sillä todennäköisesti tämä on uusi autosi. Jos autokauppias vain osaa vääntää kaupat.
Teksti ja kuvat Mika Salomaa
Vastaa