Koeajo käytetty Alfa Romeo Mito – Koneurakoitsijan tyttärelle tai tyttöystävälle
Käytetty Alfa Romeo MiTo on hauska italialainen pikkuauto, jolla koneurakoitsija voi ajella itsekin, kun tytär tai tyttöystävä ei sitä tarvitse.
Alfa Romeo Mito on leveä alhaalta ja kapea ylhäältä. Jos ei elettäisi ”MeToon aikoja” tästä voisi letkautella jotain nasevan sovinistista, mutta näinä päivinä sellaiset vitsit on parasta jättää väliin.
Sinänsä hauskaa yhteensattuma, että Miton nimen voisi lausua myös englantilaisittain ”Mii Tuu”.
Hauska ajettava
MiTo on persoonallinen pikkuauto ja vieläpä hauska ja tukeva ajettava. Jopa niin hauska, että sillä ajelee mieluusti raavaampi körmykin. Sen pohjana on käytetty Grande Puntoa, mutta Punto ei tien päällä tule mieleen ensinkään.
Ohjaus on toimiva ja alusta napakka, ei kuitenkaan häiriöksi asti.
Koeajoon saatiin kalliimmin varusteltu Distinctive-malli. Sisätiloissa on Competizione-nimistä verhoilua kojelaudassa ja istuimissa. Kojelaudan ja ovien verhoilu näyttää ptikälti hiilikuidulta ja se taas lisää sisustankin sporttista ilmettä.
Vaikka kuskinpenkki ei olekaan mikään ”kuppi”, niin mukava ajoasento löytyy varsin helposti. Vaikka sisustuksessa on käytetty muoviakin, niin silti kojelautaa ei voi haukkua muoviseksi ja tylsäksi. Sisältäkin Alfa Romeo Mito on toimiva ja tyylikäs.
Ajotavan voi valita
Mitossa on vakiovarusteena Alfan D.N.A.-systeemi, jonka avulla kuski voi valita auton luonteen aina sen mukaan, minkälaista ajoa ajetaan. D-asennossa ohjaustehostusta on vähemmän, kaasuvaste välittömämpi, eikä ajonhallintakaan puutu peliin liian herkästi. Rivakammin mutkiin ajaessa käyttöön tulee sähköinen tasaspyörästön lukko, joka välittää voimaa sisäkaarteen vetävälle pyörälle.
Tällaisten ominaisuuksien ansioista Alfa Mitolla ajelusta voi nautiskella sekin maansiirtourakoitsija, joka ostaa sen käytettynä vaikkapa tyttärelleen lahjaksi ylioppilaaksi tai ammattiin valmistumisen kunniaksi.
Itselleen urakoitsija ei ehkä tohdi sitä suoraan ostaa, kun Mito nyt enemmän imagoltaan on naisväen auto. Toki urakoitsija voi ostaa sellaisen kauppakassiksi itseään tuntuvasti nuoremmalle rakastajattarellekin.
Mutta kun tytär, tyttöystävä tai rakastajatar ei Mitoa tarvitse, kutkuttaa urakoitsijaa lähteä kruisailemaan sillä itsekin.
Miton 1.4 T-jet on pirteä perusmoottori, mutta ei tee siitä mitään GTI-luokan asfaltinrypistäjää. Jalkoihin sillä ei toki jää: nollasta sataseen MiTo kiihtyy 8.4 sekunnissa ja huippunopeus on 207 kilometriä tunnissa.
Alavääntöä ei hirveästi ole ja moottori tykkää kierroksista. Mutta sehän istuu pienen ja sporttihenkisen Miton luonteeseen.
MiTon nimi tulee kaupungeista Milano ja Torino. Se on aito italialainen Alfa, mutta Suomessa se jäi melko harvinaiseksi: vuoden 2014 loppuun mennessä niitä oli ensirekisteröity meillä vain 335 kappaletta. Mutta tämän takia urakoitsijan tytär tai tyttöystävä ei huku sillä myöskään Toyota-väen massaan.
MiTon pituus on 4,06 metriä ja leveys 1,72 metriä : se ei siis ole aivan A-segmentin eli pikkuautojen kirppuja, vaikka selkeästi pikkuauto onkin.
Mitoja saa nyt käytettyinä melko edullisesti ja kohtuukilometreillä. Keväällä 2010 siihen pääsi uutena käsiksi halvimmillaan jopa alle 20 000 eurolla, samaan hintaan kuin Toyota Aurisin ja Ford Focuksen kaltaisiin perusautoihin.
Alfa Romeo Mito 1.4 T-Jet 120 Distinctive
Vuosimalli: 2009
Mittarilukema: 131 000 km
Moottori: 1.4 l
Polttoaine: bensa
Vetotapa: etuveto
Vaihteisto: manuaali
Tehot: 120 hv
Yhdistetty kulutus: 6.1 l/100 km
Myyjä: Auto-Planeetta Oy, Espoo
Hinta: 6 980 €
Teksti Urmas Hurmalainen
Kuvat Mika Salomaa
Vastaa