Kaasujalka

Koeajo Renault Zoe – Hurmaavasti sähköllä

Julkaissut:

|

4.6.2018

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Renault Zoe – Hurmaavasti sähköllä

Sähköauto Renault Zoe hurmaa kertaheitolla. Se on paitsi taloudellinen, myös vakaa ja kiva ajettava. Mutta aikamoinen idealisti täytyy olla, että maksaa 36 000 euroa pikkuautosta, vaikka se kulkisi halvasti sähkölläkin.

Tuleehan Renault Zoen mukana paljon houkuttimia. Miltä tuntuisi vain 109.50 euron vuotuinen käyttövoimavero ja 106.21 euron vuotuinen ajoneuvovero? Ja omakotitalon pistokkeesta lataaminen maksaisi kuulemma 1-2 euroa sadalla kilometrillä.

Se tuntuu huikealta, kun oma auto on vuosimallin 2009 C-sarjan bensa-Mersu, jolla keskikulutus varsinkin talvikeleillä paukkuu yli 9 litrassa satasella.

Zoen toimintasäteeksi luvataan jopa nelisensataa kilometriä, mutta käytännössä pakkaskeleillä mittari näytti täydessä latingissakin pikkuisen reilut 200 kilometriä.

 

LUE MYÖS: KOEAJOSSA NISSAN LEAF

 

En kuitenkaan uskaltanut lähteä asiaa käytännössä kokeilemaan. Polttomoottoriautossa on se hyvä puoli, että polttoaineen loppuessa voi hätätilanteessa lähteä kanisterin kanssa hakemaan lisää ”löpöä”, jos matka päättyy tien poskeen. Sähköautolla meno hyytyy kertakaikkisesti, jos virtaa ei ole.

Piti hakea juniori Lahdesta. En uskaltanut lähteä Zoella matkaan, vaan maksoin bensat omaan Mersuun.

Mutta kaupunkiajossa omakotitaloasujalle vantaalaisessa pientalotaajamassa Zoe osoittautui oikein hurmaavaksi menijäksi, kun virtaa sai ladata yöaikaan oman autokatoksen seinästä.

Kaupungissa parhaimmillaan

Nimittäen Renault Zoe on oikein omillaan kaupunkikäytössä. Erityisesti hämmästelin sen äänettömyyttä ja tukevuutta muutenkin kuin hiljaisen sähkömoottorin takia.

Kehä III:lla kahdeksaakymppiä päästellessä olisi odottanut, että sisään kantautuisi kunnolla ainakin talvirenkaiden ropinaa ja tuulen suhinaa.  Sellaistahan se oli meno tällaisilla pikkuautoilla vielä 1990-luvun lopullakin. Muistan kun työsuhde-Mondeon mennessä huoltoon sain alle 1.6-litraisen Volkswagen Polo Variantin: herranjestas mikä mölypesä!

Mutta Zoe vääntää kivasti ja ryydittää auton oikein kepeästi kuudenkympin tuntinopeuteen.

Sataseen kiihdyttäessä meno muuttuu jo himpun nahkeammaksi puhdin puolesta. Mutta ajo-ominaisuudet eivät ole ongelma isoissakaan nopeuksissa.

Onneksi Renault Zoe ei Myyrmannin kauppakeskuksen parkkihallissa kulje salakavalasti ihan ”sukkasillaan”.  Hidastaessa sen kaiuttimista tulee hiljaisia sähköisiä ääniä, että mummot ja vaarit osaavat varoa.

Pieniin ulkomittoihin nähden Zoeen on saatu yllättävän hyvät tilat: litrat ja sentit on hyödynnetty mainiosti. Renault Zoen akseliväli on lähes 2,6 metriä, mikä takaa sekä hyvät sisätilat että vakaan ajettavuuden. Korin pituus on vain vähän yli neljä metriä, minkä ansiosta Zoelle on helppo löytää pysäköintipaikka ja sillä voi puikkelehtia helposti kaupungin kortteleissa.

Kun takaistuin taitetaan eteen ja lastataan kattoon asti, voi Zoella kuljettaa etuistuinten takana 1 225 litraa tavaraa.

Ergonomiassakaan ei ole valittamista, sisällä istutaan ryhdikkäästi. Mukavuusvarusteita on kokoluokkaan nähden kivasti: alkaen tehdasnavista ja avaimettomasta käynnistyksestä.

Intens-malliin on mahdutettu myös älypuhelinta hyödyntävä mahdollisuus lämmittää autoa ennen ajoon lähteä. Koeajoviikko osui pakkaskeleille ja tästä ominaisuudesta osasi olla kiitollinen.

Sisällä on aina miellyttävä lämpötila automaattisen ilmastointilaitteen ansiosta. Perille on helppo löytää, sillä navigaattori on vakiona samoin kuin suomeksi toimiva R-Link multimediajärjestelmä 7-tuumaisella kosketusnäytöllä.

Eri asia on sitten, kuka on valmis maksamaan 36 000 euroa näinkin pienestä autosta, kun bensamoottorisen ja 118-hevosvoimaisen Renault Clion saa yli 15 000 euroa halvemmalla.

Renault Zoe
Kokonaishinta 36 290 euroa, malliston hinnat alk. 32 990 €.
Sähkömoottori
Tehot: 92 hv
Vääntö: 220 Nm
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 13.2 s
Huippunopeus: 135 km/h
Toimintamatka: max. 403 km (kesäkeleillä)
Co2: 0 g/km
Sähkönkulutus: 13,3 kWh /100 km
Mitat: pituus 4084, leveys 1730, korkeus 1562 mm, akseliväli 2588 mm
Tavaratila 338-1225

Plussat
Hyvät sisätilat
Äänetön
Vakaa ajettava

Miinukset
Kallis hankintahinta
Hiukan muovinen sisusta

Jälkimaku
Yllätti paitsi taloudellisuudellaan, myös hauskalla ajettavuudellaan maantienopeuksissakin. Voisin jopa harkita, jos hinta tulisi alaspäin.

 

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo: Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 4Motion – Harvojen herkkua nykyään
Koeajo Skoda Suberb – Huh, miten ylellinen ohjaamo
Koeajo Ford Mustang Mach-E – Sähkö-Mustangin “arkisempi” painos

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *