Kaasujalka

Koeajo käytetty Nissan Leaf –  Vuoden auto 2011

Julkaissut:

|

9.8.2018

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Nissan Leaf –  Vuoden auto 2011

Varsinkin käytettynä ensimmäisen polven Nissan Leaf voi olla kaupunkilaiselle erinomainen hankinta: niitä saa vähän ajettuina edullisesti.

Ensimmäisen polven Nissan Leaf valittiin Suomessa Vuoden autoksi 2011. Se oli silloin ensimmäinen ison autovalmistajan täyssähköauto perheautoluokassa.

Ulkonäkö jakoi mielipiteitä: ”valtaväestö” tuomitsi sen yleensä rumaksi, ekohenkisiä edelläkävijöitä sen futuristinen ulkonäkö jopa miellytti.

Leaf ei silloin ainakaan hukkunut massaan: keula oli pitkä kuin Porsche Bosxterissa. Ajovalot pullistuivat ulos voimakkaasti ja sisustan designikin sai monet haukkomaan henkeä.

Vielä selkeästi erilainen

Mittaristo oli täysdigitaalinen sini-puna-valkoisinen näyttöineen. Sataseen se kiihtyi noin 12 sekunnissa ja huippunopeus oli 144 kilometriä tunnissa. Näillä arvoilla sinänsä pärjäsi Suomen oloissa, mutta lähes 40 000 euron auto, jonka toimintasäteeksi luvattiin 160 kilometriä, ei ollut varsinainen supermenestys.

Ensimmäisen polven Leaf oli aikoinaan yllättävän perinteinen sähköautoksi: siinä oli väljät matkustustilat ja konepeltiä raottaessakin se näytti melkin polttomoottoriautolta.

Kuitenkin ensimmäisen Leafien suunnittelussa korostuu auton erilaisuus silloisiin kilpailijoihin nähden, pyöreää automaattivaihteenvalitsinta ja digitaalista mittaristoa myöten. Koko auto tuntuu oikein alleviivaavan sitä, että nyt kyseessä on sähköauto.

Autosillasta koeajoon otettu Leaf oli vuosimallia 2013. Se oli jo saanut ripauksen enemmän puhtia kuin ensimmäiset Leafit vuonna 2011. Rivakampitempoisessa ajossa kuitenkin se tuntuu selkeästi tehottomammalta kuin 150 –hevosvoimainen uusi Leaf.

Ja näkeehän sen tietysti virallisissakin arvoissa: nollasta sataseen vanha Leaf kiihtyy 4 sekuntia hitaammin kuin uusi.

Rengasäänet korostuvat

Ajo on kuitenkin vanhallakin Leafilla edelleen yllättävän vakaata. Selkeimmin eron huomaa korin välittämissä muissa äänissä: rengasäänet korostuvat karkealla pinnalla enemmän kuin uudessa.

Mutta edelleenkään ei vanhaakaan Leafia voi moittia mölypesäksi. Kori sinänsä tuntuu muuten tukevalta: tuulensuhinoita ei Kehä III –tiellä tule sisälle häiritsevästi satastakaan ajaessa.

Sähköinen ohjaus on tässä iäkkäämmässäkin Leafissa riittävän tunnokas ja ajo edelleen vakaata.

Koeajettu Leaf oli vuosimallia 2013 ja mittarilukema 33 422 km. Ajomäärin puolesta sitä voi siis pitää hädin tuskin sisään ajettuna.

Auto on alun perin rekisteröity Saksaan, mutta huoltovihossa merkinnät ovat täsmälliset ja huollot tehty pedantisti: viimeisin huolto on tehty kesäkuussa 2016, kun autolla oli ajettu 30 000 kilometriä.

Sinänsä täyssähköauton tekniikka ja samalla huollon tarve on yksinkertaisempaa kuin polttomoottoriautossa. Sähköautot eivät vaadi muun muassa moottoriöljyn, jako-/laturihihnan tai tulppien vaihtoja.

Hintapyyntö oli 15 899 euroa.  Uutena sama Acenta-varustetason Leaf on maksanut n. 39 000 euroa vuonna 2013.

Käyttäjän kertomaa

Mies Ähtäristä kiteyttää kokemuksensa vuosimallin 2013 Nissan Leafistaan Nettiauto.comissa näin:

Nissan Leaf asettuu sähköautona eri viivalle kuin muut saman kokoluokan autot, niin hyvässä kuin pahassakin. Tiivistäen voisi luonnehtia että Leaf päihittää kaikki saman kokoluokan autot ominaisuuksissa pois lukien kantama, joka väistämättä jää nykyajan sähköautoissa vielä kohtalaisen pieneksi Teslaa lukuun ottamatta.

Leaf kiihtyy ja kulkee hyvin, on hiljainen, toimii 100 % heti startista vaikka kovalla pakkasella. Sisältää varusteita jotka ovat ominaisia saman hintaluokan autoille, mutta ei saman kokoluokan ja on tiloiltaan mukava, joskaan ei luokkansa paras.

Loppujen lopuksi Leaf eroaa tuntumaltaan tavallisesta laadukkaasta polttomoottoriautosta yllättävän vähän. Elämä sähköauton kanssa vaatii oikeaa asennetta: pienehkö kantama yhdistettynä vielä hiukan keskeneräiseen latausinfraan tekee pitkien matkojen taittamisesta hankalaa, mutta jos matkalle sattuu pikalatureita, ongelmia ei ole. Auto kyllä ehtii latautumaan ennen kuin kahvit on juotu”.

Nissan Leaf Acenta Solar
Vuosimalli: 2013
Mittarilukema: 33 000 km
Polttoaine: sähkö
Akun kapasiteetti: 24kWh
Toimintasäde: 199 km
Vääntö: 254 Nm
Tehot: 109 hv
Huippunopeus: 144 km/h
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 11.5 s
Sähkönkulutus:  15 kWh/100 km (audo-data.net)
Vetotapa: etuveto
Vaihteisto: automaatti
Mitat: pituus 4445 mm, leveys 1770 mm, korkeus 1550 mm, akseliväli 2700 mm, tavaratila 355 l
Myyjä: Autosilta, Espoo
Hinta: 15 899 €

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Volvo S60 T5 vm.2020 – Tehokas ”nykymuseo”
Koeajo käytetty Tesla Model 3 – Vantaan äijä Teslan ratissa
Koeajo käytetty Toyota Avensis – Luottoneuvojan parempi Toyota

Tietoa julkaisijasta

Mika

(1) Lukijan kommentti

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *