Saab 900 sedan – Se Varma Kotimainen
Itsekin Saab 900 sedanin omistanut Hurmalainen herkistyi todenteolla, kun pääsi fiilistelemään sellaisella 30 vuoden jälkeen.
Jos oikein tarkkoja ollaan, niin tällaisella varsinaisella Saab 900 :lla olen huristellut tai ”jyristellyt” viimeksi vuonna 1996. Mutta se viimeisin oli 2-ovinen ja viistoperäinen combi-malli. Sedanin vuosimallia 1984 omistin vuosina 1988-1989.
Kylläpä tuli nostalginen olo jo virta-avainta penkkien välissä kääntäessä. Ja se Saabin käyntiäänihän on ihan oma lukunsa, sellaista murahtelunsekaista pörinää.
Vielä tänäkin päivänä ysisatasen kojelaudan design on kaikessa järeydessään jotain sellaista, että se kelpaisi tänäkin päivänä. Mittaritaulu on selkeä ja nopeusmittari keskellä selkeä ja suuri. Vähän samanlainen kuin aikoinaan 123-mallisessa Mersussa. Penkit olivat aikanaan erinomaiset, Saabissa istutaan kuin kassakaapissa.
”Hiano suomivaunu”
Harvemmin näitä vuosimallin 1991 Saab 900 –malleja enää löytyy autoliikkeistä, onneksi Espoon Autoplaneetassa sellainen oli myynnissä. Auton hintalapun saatteena oli hauska teksti: ” Saab 900 -91 – aika hiano suomivaunu, piiitkä leima”. Pitkä leima siis tosiaan kahdella i:llä: viimeinen katsastus oli tehty 31.1.2018 ja seuraavan kerran se pitää leimata vasta maaliskuun lopussa 2019.
Eli tästä saisi saman tien kelpo ”Suapin” raavaaseen arkiajoon, eikä mihinkään kesäpäivien museoautojen fiilistelyyn. Autoa mainostetaan myös sanoin ”hyväkorinen ja –pohjainen, ei tietenkään virheetön”.
Mukana tulee kesärenkaat, jotka ovat ok:t. Talvirenkaat ovatkin sitten huonompikuntoiset, mutta katsastus niilläkin läpäistiin. Navigointien, kosketusnäyttöjen sun muiden nykypäivän hienouksien aikana on hellyttävää katsoa varustelistaa: keskuslukitus, lohkolämmitin, ohjaustehostin.
Oma viimeinen ysisataseni oli saman vuosimallin 3-ovinen combi, siis kaksi ovea matkustajille sivuilla ja iso katon rajasta puskuriin aukeava iso takaluukku.
Ajelimme kesällä 1996 vaimon kanssa ensimmäistä yhteistä reissua tuolla vuosimallin 1991 ysisatasellani Nilsiän Tahkolle. Olin kovin ylpeä Saabistani ja vaimo toppuutteli muistuttaen ettei se ollut suinkaan uusi auto. Mutta penkkejä kehui hänkin.
Tuuli ei heittele
Tässä Saabissa on konstailematon 2-litrainen ja 16-venttiilinen bensamoottori, vapaasti hengittävä. Meidän lyhyellä koeajolenkillä ei tietenkään selvitetty kulutusta ja muistini mukaan tämä Saab-malli ei ole mikään talousihme. Nettiauton arvosteluissa kuitenkin eräs omistaja kehuu sen kuluttavan yhdistelmäajossa 7.4 litraa satasella.
Vanha Saab 900 kulkee 225 000 kilometriä ajettunakin vielä pakottomasti, ja eritoten vakaasti. Isopyöräistä autoa eivät urat heitelleet. Vuoden 1987 jälkeen ysisataset eivät enää puskeneet kaarteissa kuten aiemmin. Eihän sen kyyti mitään hissuttelua ole, mutta suhteuttaen vuosimalliin, se tarjoaa vielä yllättävän muhkeaa menoa. Tehoa konepellin alta löytyy 124-128 hevosvoimaa. Tämä piti tarkistaa erikseen Wikipediasta. Myyntilapussa ei hevosvoimia mainittu. Suhteessa auton kokoon vääntöä on kuitenkin mukavasti, 170-177 Nm.
Edelleenkään ei jää epäilystä, etteikö tämä Saab yhä olisi etevä talviauto. Testipäivänä kun oli kunnon talvikeli. 880 euron päälle pikkuisen laittamalla tästä voisi saada vieläkin jopa kelvollisen arkipelin.
Saab 900 2.0 16 v
Vuosimalli: 1991
Mittarilukema: 225 000 km
Moottori: 1985 cm3, R4, 16V
Käyttövoima: bensa
Vääntö: 170-177 Nm
Tehot: 124-128 hv (Wikipedian mukaan)
Myyjä: Autoplaneetta, Espoo
Hinta: 880 €
Teksti Urmas Hurmalainen
Kuvat Mika Salomaa
Vastaa