Koeajo käytetty Skoda Octavia – Yhä hyvä perusajettava
Koeajo 2. polven Octavia Combin facelift-versiolla vuosimallia 2011 osoittaa, että auton peruspalikat ja ajettavuus olivat jo silloin kunnossa.
Suurin osa nykyisen, uudistuksen läpikäyneen 3. polven Octavian vakiohärpäkkeistä puuttui kuitenkin paremmin varustellustakin versiosta.
Ensimmäiseksi kiinnittää huomiota ohjauspyörään. Monitoimisäätimet siitä puuttuvat tyystin, eikä monitoiminäytöstä ole tietoakaan. Ratissa tämä ihmetyttää tietysti sen takia, että se muuten on kuitenkin ylellisesti nahkaa.
Entisessä omassa autossani, perusvarustetason Toyota Avensiksessakin vuosimallia 2005 sentään radion volyymia saattoi säädellä ohjauspyörästä, vaikka se muuten olikin kylmää muovia. Ja kyse on niinkin tuoreesta kuin vuosimallin 2011 autosta, Elegance-varustetason 1.8 TSI Combista DSG-automaattilaatikolla.
Toki siitä löytyy suurin osa tämän päivän turvatekniikasta: mm. ajovakautusjärjestelmä ja luistonestojärjestelmä. Sisustus ja verhoilukin ovat karummat.
Mutta sehän on maailman laki, että aika muuttuu. Ja Skoda sen mukana.
Yhä hyvä perusajettava
Ajoon lähtiessä tulevat esille ne hyvät puolet. 1.8-litrainen vanha TSI tarjosi tehoa vain 10 hevosvoimaa uutta 1.4 TSI:tä enemmän: sen moottorista löytyy 160 hevosvoimaa. Silti liikkeelle lähtö antoi ensin vaikutelman jopa selvästi juoheammasta menosta.
Eteenpäin ajaessa vaikutelma tasaantui. Mutta jo vuonna 2011 Octavia oli vakaalta tuntuva ajettava. Olisiko kyse rengasvalinnoista, mutta taajamanopeuksissa koeajettu vanha Octavia tuntui karkeilla pinnoilla jopa hiukan äänettömämmältä kuin uusi. Maantielle mennessä se muuttui kuitenkin himpun uutukaista äänekkäämmäksi.
Alusta on iäkkäässä ja yli 120 000 km ajetussakin Octaviassa yhä sellainen, ettei siitä juuri pahaa sanaa löydy. Taajama-ajossa hiukan pintakovalta tuntuva jämäkkyys pehmenee maantiellä. Sähkötoiminen ohjaus tekee pyörittelyn kaupungissa kevyeksi, mutta jämäköityy maantiellä.
Vanha Octavia on tosiaan oiva perusajettava, mutta ei se ihan intohimoiselle nautiskelijalle erityisiä ”kicksejä” anna. Se ei toisin sanoen ole kovin terävä ajettava. Vaan tuskinpa kovimmat automiehet ovat edes olleet suunnittelijoiden tähtäimessä.
Kehä Kolmosella satasta huristellessa ohjaus keskitti hyvin, mutta tuntui keskialueella himpun tahmealta. Velipojalla oli tästä korimallista aikoinaan 1.4-litrainen TSI-versio. Sekin tuntui ajossa riittävän vikkelältä, joten meno tällä 1.8-litraisella tuntuu vieläkin rivakammalta.
2. polven Octaviaa tehtiin vuodet 2004-2013, eli koeajettu auto oli mallin vuonna 2008 esitelty facelift –versio. Uudistusta kehuttiin yleisesti tyylikkääksi. Octavian ilme mukaili nyt niinikään uudistuneen Skodan lippulaivan Superbin keulaa. Myös takavaloumpiot sekä puskurit oli uusittu kevyesti.
Myös sisustassa kojelauta valkoisella taustavalolla, ilmastoinnin käyttövivut ja ohjauspyörä oli muotoiltu uusiksi. Uusista turvallisuusvarusteista olivat takaa tulevien törmäyksien varalta optimoidut niskatuet sekä ns. mukautuvat xenon-ajovalot.
Skoda Octavia 1.8 TSI Combi Elegance DSG Autom.
Vuosimalli: 2010
Mittarilukema: 128 000 km
Moottori: 1798 cm3
Käyttövoima: bensiini
Vaihteisto: DSG-automaatti
Teho: 160 hv
Vääntö: 250 Nm
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 7.9 s
Huippunopeus: 222 km/h
Yhdistetty kulutus: 6.6 l/100 km
CO2-päästöt: 155 g/km
Vetotapa: etuveto
Hinta: 12 199 €
Myyjä: Autosilta, Espoo
Teksti ja kuvat Timo Kiiski
Vastaa