Koeajo käytetty Peugeot 407 – Kilometrien karttuessa löytyy Pösöstäkin äijää
Peugeot 407 oli markkinoille tullessaan niin modernin näköinen auto, että uutena siinä oli kaikkea muuta kuin äijää. Mutta kyllä siitäkin leppoisa aikamies tulee, kunhan kilometrejä kertyy yli 430 000.
Päätoimittaja ei nyt jostain syystä yhtään innostunut, kun ehdotin, että otetaan kuukauden ”äijäautotestiin” 430 000 kilometriä ajettu ja 13 vuotta vanha iso diesel-Peugeot. Mutta pidin pääni.
Nimittäin Hurmalainen on elänyt ja kasvanut sellaisena aikana ja sellaisessa ympäristössä, että iso ”Pösö” oli kunniassaan. Ja Peugeotin isompiin malleihin liittyy jostain syystä julmettu määrä hauskoja ja surkuhupaisia muistoja tämän elämäni varrelta, jota tässä vaiheessa on todennäköisesti enemmän takana kuin edessä.
Pääkallo Pösön kontissa
Joskus 1980-luvun lopulla satuin samaan työpaikkaan, pieneen ilmaisjakelulehteen, jonka ilmoitusmyyntiä veti lievästi sanottuna omalaatuinen, Pohjois-Karjalasta ruuhka-Suomeen muuttanut ideanikkari. Tuo originelli tyyppi ajoi kolmattasataatuhatta ajetulla Peugeot 505-dieselillä. Takakontissaan sillä oli lapio ja vanha pääkallo, jota hän oli roudannut kyydissä Pohjois-Karjalasta asti.
Oli kuulemma löytänyt pääkallon joltakin hautausmaalta. Mukanaan hän kuljetti kalloa siksi, että sen avulla voisi lavastaa mehevän jutun lehteen ja saada lisääntyneen huomion myötä lisää mainosmyyntiä. No, koska häiskällä oli jonkunlainen esimiesasema minuun nähden, niin jouduin kameran kanssa kyytimieheksi, kun tämä innovaattori keksi että järkytämme lukijoita.
”Minä potkaisen tämän kallon tuonne hautausmaalle. Sinä sitten räpsit kuvia. Ja kuva julkaistaan lehdessä otsikolla ”Pikkupojat potkivat jalkapalloa pääkallolla – kuka vastaa hautausmaan siisteydestä?”.
Juttu julkaistiin, mutta yllättävän vähän porua siitä sittenkin syntyi. Kaveri kulki sillä piiskatulla Pösöllä päivittäin 250 kilometrin edestakaisen matkan kodin ja konttorin väliä. Sain käsityksen Pösöstä mainettaan luotettavampana autona.
Mukava ja pikkuvikainen
No, tämä nyt oli vähän pitkä johdatus tähän yli 400 000 kilometriä ajetun Peugeot 407 –dieselin äijätestiin. Mutta auto ja siitä syntyvät mielikuvat ovat aina tunne-asioita ja ranskalainen auto sitä myöten tunneasia vielä tavallistakin enemmän.
Ja isolla Pösöllä ovat mielikuvissani aina ajaneet vähän erikoiset ihmiset. Pakko oli testata, voisiko vanha 407 olla tämän päivän auto hyvin toimeentulevalle originellille, ts. jäljittelemättömälle tyypille.
Vaikka 407:n valmistus lakkasi jo vuonna 2010, se on edelleen aggressiivisuudessaan aika modernin näköinen. Jos vertaa koeajettua vuosimallin 2004 Pösö 407:ää vaikka samanikäiseen Toyota Avensikseen, niin Pösö ei näytä vieläkään vanhalta.
Pikainen katsaus Nettiauto.comin antaa ymmärtää, että tämä vuonna 2004 esitelty iso Pösö on kyllä huippumukava ajaa ja pääsääntöisesti aika luotettavakin, mutta vioistakaan ei vaieta, niitä tuntuu olevan varsinkin sähköpuolella.
”PEUGEOT 407, 2004, Porrasperä Confort 2.0 HDi 136 4d
“Paljon vikoja. Talvella mikään ei toimi. Jousituksen kantavuus heikko. Ohjaustehostimessa tyyppiviat roiskii öljyt ulos”
Mies, Mikkeli, 02.02.2014,
PEUGEOT 407, 2007, Farmari SW Premium 1.6 HDi 110 FAP 5d
”Mukava ajaa, erityisesti matka-ajossa, vaikka penkit eivät ehkä minulle olleet optimaaliset selkätuen suhteen. Erinomaisen käytettävä vakionopeussäädin. Paljon sähkövikoja. Pirteä moottori 1.6:ksi”
Jukka, Turku, 30.03.2015
PEUGEOT 407, 2007, Farmari Executive HDi 110 FAP
”Mukava ajettava ja hiljainen auto. Sisätilat ok. Lisävarusteet hyvät. Pienet käyttökulut, mutta jonkin verran vikoja. Hyvä perheauto”.
Mies, Espoo, 06.10.2013
Paljon remontoitu
Kun kerran olen tehnyt elämässäni juttuja yli 400 000 km ajetuista Mersuistakin, niin kiinnosti tietää, miten vastaava mittarilukema muuttaa isoa Pösöä. Koeajettavaksi valittiin espoolaisesta Autoplaneetasta Peugeot 407 SW 2.0 HDI Executive,vm. 2006, oikein panoramalasikaton kera.
Mittarilukema oli jyhkeät 439 000 km ja hinta sen takia vain 1888 euroa.
Auto on hyvin huollettu ja myynti-ilmoituksessa lueteltu pitkä lista remontteja voi toisaalta olla ihan hyväkin juttu. Voisi olettaa, että ihan samoja remontteja ei tule eteen nyt vähään aikaan. Turboahdin on vaihdettu 140 000 kilometrin kohdalla ja nykyisellä moottorilla on kuulemma ajettu 299 000 kilometriä.
Pikkuvikaakin on: esimerkiksi peruutustutkan toimintahäiriö, ajotietokone ilmoittaa, että DPF-lisäaine on vähissä ja lisäys tai säiliönvaihto onnistuu lisämaksusta. Tuulilasi on halki, mutta ei haittaa katsastusta.
No, kun päästiin tien päälle, niin tämä 2-litrainen diesel-Pösö vaikutti ranskalaisautoille tyypilliseen tapaan mukavalta ja 136-hevosta konepellin alla tuntuivat riittävän virkeiltä ainakin kaupunkipyöritykseen ja etenemiseen perusnopeuksissa maantiellä.
Parhaimmillaan maantieajossa
Parhaimmillaan 407 on maantieajossa: kulku on puolta miljoonaa lähestyessäkin vakaata. Taajamassa iso Pösö ei tosiaan ole omimmillaan, kun sukkulamaisten muotojen takia korin ääriviivoja on vaikea arvioida ja kääntöympyrä on suuri. SW on vähän hankala pysäköitävä. Lisäksi hitaissa nopeuksissa se vähän täristää. Rengasmelu vaihtelee rajusti tienpinnan mukaan: sileällä asfaltilla mennään kuin sukkasillaan, mutta karkealla rohisee kunnolla.
Vaihdekeppiä sai kyllä survoa jonkun verran, että se oikea pykälä löytyi. Toisaalta kone tuntui vääntävän aika mukavasti, ja vilkaisu perustietoihin osoitti, että sitä vääntöä myös oikeasti löytyy: peräti 320 Nm.
Iso keskiluokan Peugeot 407 SW on yhä tyylikäs farmari, mutta ei kovin käytännöllinen.
Perheellisen on kuitenkin hyvä tietää, että tässä autossa käytännöllisyydestä on tingitty siksi, että se olisi mahdollisimman turvallinen: kookkaat ulkomitat on käytetty törmäysturvallisuuden hyväksi. Aikoinaan Peugeot 407 Sedan sai EuroNCAP-törmäystestissä täydet viisi tähteä. Lasten suojastakin tuli neljä tähteä viidestä.
No, se lopptulema sitten. Onko 407-diesel farmarimallina originellin ihmisen auto? Ei ole, kuten eivät muutkaan ranskalaiset enää tänä päivänä. Mutta äijää siihenkin on tullut kilometrien myötä.
Peugeot 407 SW 2.0 HDI Executive
Vuosimalli: 2006
Mittarilukema: 439 000 km
Vaihteisto: manuaali
Moottori: 1996 cm3
Käyttövoima: diesel
Tehot: 136 hv
Huippunopeus: 203 km/h
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 10.1 s
Yhdistetty kulutus: 6.0 l /100 km
Co2: 159 g/km
Hinta: 1888 €
Myyjä: Autoplaneetta, Espoo
Teksti Urmas Hurmalainen
Kuvat Mika Salomaa
Vastaa