Kaasujalka

Koeajo Audi Q3 2.0 TFSI – Kolmas qvartaali

Julkaissut:

|

17.1.2012

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Audi Q3 2.0 TFSI – Kolmas qvartaali

Nyt siis ei ole kyse Audin tilikauden kolmannesta kvarttaalista vaan merkin pienimmästä katumaasturista, joka tottelee nimeä Audi Q3.

Koeajossa Audi Q3 2.0 TFSi. Nyt kun katumaasturit alkavat olla sosiaalisesti hyväksyttyjä niin autotehtaat suoltavat niitä oikein urakalla. Audin uusin katumaasturiuutuus on Q3.

Automerkkien mallivalikoima on monella merkillä niin suuri, että asiakkailla on runsaudenpulaa ja moni varmasti on suurissa ongelmissa, kun ei tiedä minkä auton ostaisi ja mikä olisi oikeasti paras. Nykyajan autot ovat aikamoisia kameleontteja ominaisuuksien suhteen, sillä ne taipuvat hyvin moneksi. Tämä uusi Audi on hyvä esimerkki. Audi on keskittänyt Q3-mallin valmistuksen Martorellin tehtaaseensa Barcelonan lähelle Espanjaan.

Suppeahko mallisto

Mallistossa on vain 2-litrainen bensaversio sekä saman kokoinen diesel. Molemmista on kaksi eri tehoversiota; 170hv ja 211 hv bensakoneet sekä 140 ja 177 heppaiset dieselit. Halvin on diesel 38 595 euron hinnallaan ja kallein tehokkain bensa 48 005 euron arvoisena. Tehokkaammat versiot on varustettu S-tronic-vaihteistolla ja laiskemmat ovat käsinhämmennettäviä. Me saimme koeajoon 170 heppaisen bensakoneen, johon tuo manuaalivaihteisto ei kyllä sopinut yhtään tai minä en siitä ainakaan tykännyt.

Ihan ookoo meininkiä

Ajoasento on ihan ookoo, mutta missään vaiheessa ei tullut ihan täydellistä fiilistä vaan koko ajan piti hakea sopivaa kohtaa. Neliveto toimii ihan hyvin eikä tällä jää ristiriipuntaan kiinni. Tosin ei kuitenkaan selviä siitä yhtä hyvin kuten aidot isot maasturit, mutta kaikki saman kokoluokan yleisimmät katumaasturit kuten Rav4, CR-V, Sportage hyytyvät tässä kohtaa täysin. Moottori tarjoaa kivasti alavääntöä, joten koneella ei ole taipumusta sammua edes maastossakaan. Kytkin on tunnoton ja sama tunnottomuus vaivaa kaikkia hallintalaitteita. Haldex-järjestelmään perustuva etuvetopainotteisella nelivedolla on taipumusta ensiksi aliohjautua. Ajonvakautus puuttuu peliin aika ronskisti. Audin sporttinen ja muhkea fiilis on tästä jotenkin myös kateissa.

Hiljainen

Audi Q3 tarjoaa hyvät tilat ja loistavana esimerkkinä on, että takapenkit pystyy kaatamaan pitkän kuljettajan taakse. Monissa autoissa käy niin, että pitkä kuljettaja joutuu siirtämään istuinta eteenpäin, jotta takapenkkien selkänojan pystyy kaatamaan. Ovet kaartuvat alareunasta aika jyrkästi ja sinne jää taskumainen kohta joka kerää kuraa. Teimme hiekkatiellä vajaan 50 kilometrin lenkin ja jo tuossa ajassa likaa oli paakkuuntunut todella reippaasti. Seuraavana päivänä autosta kiinnostunut naapuri kysyi minun mielipidettä autosta. Hetken piti asiaa oikein miettiä, sillä en muistanut autosta enää yhtään mitään.

Audi Q3 2.0 TFSI
4 sylinteriä, turboahdin, Haldex-neliveto, 6-vaihteinen manuaali
Tilavuus 1984cm3
Vääntö 280Nm/ 1700-4200r/min
Teho 177hv (125kW) /4300-6200
Pit. lev. kork. aks.väli
4385, 1831, 1608, 2603
Tavaratila 460 litraa
Paino 1585 kg
Vetokyky max 1800kg
Kiihtyvyys 0-100 km/h
8,2 sekuntia
Huippunopeus 212 km/h
Koeajon kulutus l/100 km 9,3 litraa
Hinta 42 498,20 €

RUUSUT
Tilat
Alhainen melutaso

RISUT
Ohjaus tunnoton
Käsivaihteisto ei sovi auton luonteeseen

JÄLKIMAKU
Audi Q3 tarjoaa tasapainoisen paketin, eikä autosta voi suurta moitetta sanoa. Toisaalta, auto ei myöskään saa aikaa mitään suuria jippii -huutojakaan.

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo: Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 4Motion – Harvojen herkkua nykyään
Koeajo Skoda Suberb – Huh, miten ylellinen ohjaamo
Koeajo Ford Mustang Mach-E – Sähkö-Mustangin “arkisempi” painos

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *