Koeajo Opel Frontera – Tavallisen hyvä perhe-Opel

Kun Opel Frontera vuosina 1990–2003 oli oikea nelivetomaasturi maasto-ominaisuuksineen ja alennusvaihteineen, on uudessa Frontera Hybridissä entistä vain nimi. Se on ihan tavallisen hyvä perhe-Opel.
Uusi Opel Frontera omaa hieman kulmikkaan ulkonäön, mutta silti moderni. Siinä voi nähdä samaa tarkoituksenmukaisuutta kuin vaikkapa Dacia Bigsterissä. Hintaluokkakin on muuten sama: alkaen-hinta jää alle 30 000 euron. Opel-ilmettä korostaa ajovalot yhdistävä Opelin Vizor-logo.
Lue myös: Opel Grandland – Opelin lippulaiva on sähköinen crossover – Kaasujalka
Ensialkuun 1.2-litrainen ja 3-sylinterinen bensaturbomoottori tuntuu taas korvia raastavalta mölypesältä. Onneksi ihminen on sopeutuvainen ja suhteellisuudentaju voittaa. Jos 3-sylinterinen pieni bensaturbomoottori kiihdytyksissä päriseekin kuuluvasti, niin pintakaasulla ja tasaisessa ajossa melutaso pysyy kohtuullisena moottoritienopeuksillakin: tuulensuhinat ja renkaanjyrinät eivät Fronteran sisälle kantaudu.
Hyvä hinta-laatusuhde
Frontera on vain 4385 mm pitkä, 1795 mm leveä ja 1635 mm korkea. Sisällä siinä on kuitenkin ällistyttävän hyvät tilat. Tavaratila vetää takapenkit perusasennossa ja välipohja yläasennossa 460 litraa. Tavaratilan välipohjan alta koeajetussa viisipaikkaisesta versiossa on vielä
pikkuisen lisää tilaa. Penkit kaatamalla tavaratila suurenee jopa 1600 litraan.
Etuistuimet ovat mukavat ja niissä riittää mukavasti tukea. Välillä ärsyttävänkin kevyeltä tuntuva ohjaus ja pehmeänpuoleinen jousitus eivät ole omimmillaan kiharaisilla teillä, mutta maantieajossa ja taajamissa se ajaminen on leppoisan tasaista. Kuusilovinen automaattilaatikko kaksoiskytkimellä hoitaa hommansa sulavasti.
Frontera osoittautuu hinta-laatusuhteeltaan oikein hyväksi perheautoksi. Se tarjoaa alle 30 000 eurolla paljon autoa: Launch Edition -varustetasolla runsaan vakiovarustelun, hyvän ajettavuuden ja sokerina pohjalla kohtuullisen kulutuksenkin.
Vakiovarusteita ovat mm. 10 tuuman kosketusnäyttö, Android Auto Apple CarPlay -yhteensopivuus, automaattinen hätäjarrutus, kaistavahti, liikennemerkkien tunnistus, peruutuskamera sekä pysäköintitutkat edessä ja takana. Unohtamatta hyvää automaattivaihteistoakaan.
Edullinen hinta näkyy ehkä silmiinpistävimmin kovamuovin runsautena sisätilassa. Vaan eipä ole hintakaan premium-tasoa. Ohjaamo ja hallintalaitteet ovat kuitenkin ennen kaikkea helpot ja toimivat: kaikki tarvittava löytyy, mutta ei mitään ylimääräistä.
Vain pikkupätkiä sähköllä
48 voltin kevythybridijärjestelmä tuo sähköistä tukea käynnistyksiin ja liikkeellelähtöihin tehokkaasti, mutta täysin sähköistä ajoa se tarjoaa vain lyhyitä pätkiä.
Teoriassa yhdistetty kulutus on niinkin vähän kuin 5.2 l/100 km, mutta omalla koeajoviikollani keskikulutus kaupunki- ja maantieajon yhdistelmässä huiteli 6 l/100 km -lukemissa.
Tämän päivän Fronteran saa pienestä lisämaksusta myös 7 –paikkaiseksi. Se on auto kaupungissa asuvan ja aktiivisen perheen tarpeisiin. Täysin uusi Opel Frontera on muotoilultaan rohkea, ulkokuoreltaan kompakti ja sisätiloiltaan tilaihme.
Uutta Opel Fronteraa saa vain etuvetoisena ja täysin samalla hinnalla hybridin kanssa siitä tarjotaan myös täyssähköistä versiota.
Hybrid 145-versio on etuvetoinen malli ja Fronteraa tarjotaan myös täyssähköisenä versiona. Niin sähkö-Fronteraa kuin hybrid-Fronteraakin myydään kahteen hintaan. Uuden Frontera Launch Editionin täyssähkö- tai hybridiversion alkaen hinta on 27 990 €. Ylellisemmän Frontera Launch Edition GS:n alkaen-hinta niin täyssähköisenä kuin hybridinäkin on 29 990 €.
Koeajossa oli näyttävät ja kiiltävät teräsvanteet koristekapseleissa. Olen nähnyt Hyrylän Prisman pihalla uudessa Frontera-mallissa myös valkoiset peltivanteet ilman pölykapseleita ja se tekee vaikutelmasta selvästi halvemman: itselleni se tuo kuitenkin hellyttävästi mieleen myös lapsuuden muistoja 1960-luvulta.
Opel Frontera Hybrid Launch Edition 145 Automaatti
Moottori: R3, 1199 cm3, kevythybridi
Vetotapa: etuveto
Vaihteisto: 6-lovinen automaatti
Tehot: 145 hv
Vääntö: 230 Nm
WLTP-kulutus 5,3 l/100 km (ilmoitettu)
CO 2 -päästöt 119 g/km
Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,3 s
Huippunopeus 203 km/h
Mitat: pituus 4 385 mm, leveys 1 840 mm, korkeus 1 635 mm, akseliväli 2 672 mm
Tavaratila 460 –1600 l
Koeajoauton hinta: 28 044 €, hinnat alk. 27 930 €
Plussat
Monikäyttöinen ja tilava
Runsas vakiovarustelu
Karun tyylikäs ulkonäkö
Hyvä perusajettava
Miinukset
Liian kevyt ohjaus
Paljon kovaa muovia sisätiloissa
JÄLKIMAKU
Kun samaan hintaan Frontera Hybridin kanssa saa myös täyssähköisen version, moni voi miettiä, mitä järkeä siinä on. On siinä. Kun sähkö-Fronterassa toimintamatkaksi luvataan vain 360 kilometriä, joka talviajossa kutistuu siitäkin, arvostan ainakin itse kohtuullisesti kuluttavan hybridin vaivattomuutta.
Teksti ja kuvat Timo Kiiski






Vastaa