Koeajo Subaru Forester – Luotettavasti mökkireissuille ja hirvijahtiin
Uusi Subaru Foresterin 2-litrainen e-Boxer –moottori tarjoaa aika vaatimattoman suorituskyvyn, eikä se hybridijärjestelmästä huolimatta ole talousihmekään. Maasto-ominaisuuksiensa ja turvallisuutensa ansiosta on kuitenkin oikea auto aktiivisen elämäntavan konservatiiville mökkireissuille ja hirvijahtiin.
Uusi Subaru Forester 2.0 e-Bokser Hybrid Touring voisi olla vaikkapa maaseutulukion rehtorille, joka kuuluu niin paikalliseen Rotary-kerhoon kuin metsästysseuraankin. Mökki- ja hiihtolomareissuilla kulkee mukana myös vaimo ja kolme kouluikäistä lasta. Ehkä hän soittelee harrastuksekseen paikallisia kissanristiäisiä kiertävässä tanssiorkesterissakin kosketinsoittimia, jotka hän pakkaa kätevästi Foresterin isoon tavaratilaan.
Sillä uusi Subaru Forester-bokserihybridi on suunniteltu tarjoamaan eritoten käytännöllisyyttä, turvallisuutta ja maasto-ominaisuuksia. Vaikka se ei ole markkinoiden tehokkain ja tekniikkansa puolesta edistynein auto, siinä on paljon erityisesti aktiivisen elämäntavan keskiluokkaa houkuttelevia vahvuuksia. Erityisen hyvin se sopii aktiiviselle maaseutuihmiselle, vaikkapa hevostilalliselle. Lisäksi Subarun luotettavuus puhuttelee monia.
Suuri, mutta pieni tavaratila
Foresterissa istutaan korkealla ja siinä on suuret ikkunat sekä ohuet pilarit A-pilarit, joiden ansioista näkyvyys on jopa poikkeuksellisen hyvä. Ja tavaratila on suuri takapenkkien selkänojat kaadettuina. Ristiriitaista taas on se, että selkänojat pystyssä tavaratila on pienempi kuin joillakin kilpailijoilla.
Uuden Foresterin alusta on hyvä. Se vaimentaa hyvin tien epätasaisuudet. Ajaminen on miellyttävää myös alhaisen melutason ansiosta. Kaikissa Forester—malleissa on vakiona neliveto ja yhdessä 22 senttimetrin maavaran kanssa se mahdollistaa ajamisen haastavissakin olosuhteissa. Myös X-Mode-järjestelmä ja alamäkihidastin tukevat ajamista maastossa.
Turvallisuusvaruste on laaja: Subarun EyeSight-järjestelmään sisältyy mm. mukautuva vakionopeudensäädin, kaistavahti ja automaattinen hätäjarrutus. Nämä turvavarusteet löytyvät vakiona Foresterin kaikissa varustetasoissa. EyeSight-järjestelmän varoitusäänet voivat kuitenkin olla ärsyttäviä ja Infotainment -järjestelmä 11.6 tuuman kosketusnäyttöineen tuntuu vanhahtavalta. Se toisaalta erityisesti miellyttää tämmöistä varttuneempaa autoilijaa.
Kiihtyy kuin vanha Avensis
Sporttiselle kuskille 136-hevosvoimainen Forester-hybrid ei ole oikea valinta: 2-litraisen e-Boxer-moottorin suosituskyky on vaatimaton. Kiihtyvyys 0-100 km/h vie 12 sekuntia. Yhtä hitaasti kiihtyi vuosimallin 2005 Toyota Avensis-farmari 1.6-litraisella vapaasti hengittävällä bensamoottorilla. Eikä hybridijärjestelmä hirveästi auta polttoainetalouteenkaan: Forester-hybridibokserin keskikulutus on maahantuojan ilmoituksen mukaan 8.1 l/100 km.
Suurehkon kulutuksen ja verkkaisen suorituskyvyn vastapainoksi maasto-ominaisuuksia, turvallisuutta ja mukavan ajokokemuksen. Subaru tiedetään myös luotettavaksi käytännön valinnaksi. Vaikka hybridijärjestelmä ei merkittävästi pienennäkään bensankulutusta, pienen12,3 kilowatin sähkömoottorin 66 Newtonmetrin vääntö tuo merkittävän avun etenkin hitaaseen ryömimisajoon ja tukee nelivetojärjestelmää maasto-olosuhteissa. Sähkömoottori mahdollistaa myös hyvin lyhyet matkat pelkällä sähköllä.
Plussat
Mukava ja leppoisa ajaa
Laadukkaasti tehty
Maasto-ominaisuudet
Miinukset
Suorituskyky
Kulutus
Kilpailijoita pienempi tavaratila
JÄLKIMAKU
Vaikka Subaru Forester bokserihybridi on laiska ja hiukan epätaloudellinenkin, niin siinä on paljon sellaista, mitä itseni kaltainen vantaalaien omakotitaloasuja ja seniorikansalainen arvostaa. Ja pärjäsinhän 10 vuotta yhtä verkkaisesti kiihtyvällä Avensiksellakin. Subaru on kautta aikojen ollut luotettava auto ja se sopii erittäin hyvin leppoisaan ajeluun. Maasto-ominaisuuksia kaipaavalle se on reilun 50 000 euron hintaluokassaan lyömätön.
Subaru Forester 2.0i e-Boxer Touring
Moottori: R4, 1995 cm3 + vaihteistoon intergroitu sähkömoottori 16,7 hv
Teho: 136 hv
Vääntö 182 Nm
Vetotapa: jatkuva neliveto
Vaihteisto: portaaton CVT-automaatti
Polttoaine: bensa + sähkö (itselataava kevythybridi)
Keskikulutus (WLTP): 8.1 l/100 km (ilmoitettu)
Co2-päästöt: 183 g/km
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 12,2 s
Huippunopeus 188 km/h
Mitat: pituus 4 670 mm, leveys 1830 mm, korkeus 1 730 mm, akseliväli 2670 mm
Tavaratila 508–1 731 litraa
Koeajoauton hinta lisävarustein: 53 809 €, alk. 53 025 €, malliston hinnat alk. 45 906 €
Teksti ja kuvat Timo Kiiski
Vastaa