Kaasujalka

Hintavertailussa käytetyt matalien kierrosten maantielaivat

Julkaissut:

|

1.7.2025

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Hintavertailussa käytetyt matalien kierrosten maantielaivat

Eräs tuttu autokauppias totesi osuvasti, että uuden luxus-Mersun ostaa kuka tahansa, mutta käytetyn luksus-Mersun vain todella varakas. Vanhaankin luksus-Mersuun lienee kuitenkin helpompi löytää Suomesta varaosia kuin vaikkapa iäkkääseen Jaguariin. Kuvan Mercedes-Benz E350 Coupea vuosimallia 2009 liikuttaa vapaasti hengittävä 3,5-litrainen V6-bensamoottori, josta irtoaa 292 hevosvoiman tehot. Tästä vain 111 000 km ajetusta Mersusta turkulainen 99 Import pyytää 15 900 €.

Vaikka autot sähköistyvät, edelleen moni on valmis maksamaan 20 000 euroakin bensalla käyvästä yli 3-litraisesta maantielaivasta.

Nettiauto.comissa oli 15. huhtikuuta myynnissä 401 vaihtoautoa, joissa oli yli 3-litrainen bensamoottori ja 15 000–20 000 euron hintapyyntö. Tämä hintaluokka on siitä haasteellinen, että nuorille tuning-harrastajille on yleensä liian kallis, kun auton yllättäviin kuluihinkin olisi hyvä olla vararahasto. Niinpä tällaisen vaihtoauton ostajakunta löytyy pienestä ja vakavaraisesta keski-ikää lähestyvistä harrastajista.
–Näiden isomoottoristen korjauttamiseen voi äkkiä palaa pahimmillaan rahaa 5000 euroa vuodessa, sanoo yrittäjä, autoinsinööri Jan Reijo pääkaupunkiseudulla sekä Lohjalla ja Nummelassa toimivasta Huoltis-korjaamoketjusta.

Tilaa Kaasujalan uutiskirje

Sinänsä isot, yli 3-litraiset bensamoottorit ovat vankkaa tekoa.
–Mutta onhan se selvä, että kun auto on lähes 20 vuotta vanha, niin siinä riittää paljon myös laitettavaa. Remonteissa ja korjauksissa hintaa nostaa erityisesti työ: kun kuutiotilavuus on yli 3 litraa ja sylintereitä on kuusi tai kahdeksan, moottoritila on ahdas ja vaatii paljon työtä, Reijo sanoo.

Haasteena myös varaosat

Entiseen aikaan pidettiin nyrkkisääntönä, että auto kestää vaivatta 100 000 kilometriä jokaista tuhatta kuutioita kohti. Tällä logiikalla 3-litraisen auton pitäisi kestää jokseenkin murheitta 300 000 kilometriä.
–On tuolla uskomuksella varmaan ollut joskus on paikkansa, mutta on meillä nähty tämän päivän 1.6-litrasia dieseleitäkin, joiden moottoreilla on ajettu 450 000 kilometriä. Onhan nuo isot ja ahtamattomat moottorit tietysti matalaviritteisiä ja sen takia myös kestävämpiä, kuin tämän päivän pienemmät ja turboahdetut bensamoottorit.

Huoltis-korjaamoissa näitä isokuutioisia bensaristeilijöitä käy enää hyvin harvoin.
–Kyllä näitä ostavat noinkin kalliilla hinnalla harrastajat, jotka osaavat tehdä itsekin autolleen jotain ja myös tuntevat niiden riskit.

Lue myös: Käytetyn perusdieselin aika ei ole ohi – Kaasujalka

Oman haasteensa tuovat myös varaosat.
–Mitä pienempi valmistaja, sitä vaikeampi on saada varaosia autoihin. Esimerkiksi BMW;n osia löytyy tietysti helpommin, kun auton valmistusmäärätkin ovat olleet isoja. Mutta johonkin Jaguar XK8:aan voi joutua etsimään osaa Englannista saakka.  Kyllä nämä ovat harrasteautoja, eihän kukaan näitä käyttöautoksi hanki, Reijo sanoo.

Teksti Timo Kiiski

Tätä Lexus LS 460:a vuosimallia 2007 JDM Outlet mainostaa ”vippi-Lexuksena”: konepellin alla hörisee 4.6-litrainen V8-bensamoottori. LS-Lexus on japanilaisten vastine 7-sarjan Bemareille ja S-sarjan Mersuille. Moottorin puolesta kuvan Lexuksella saattaa olla vielä pitkä taival edessä, kun mittarilukema on vasta 130 700 km. Japanin tuontiautossa ratti on oikealla puolella ja se vaatii tietysti pienen totuttelun. Auto on myynnissä JDM Outletin Turun myymälässä ja hintapyyntö on 16 890 €.

Jaguar XK8 -avoauto vuosimallia 1996 on ollut uutena herrojen ja käytettynäkin vakavaraisten harrastajien kesäherkkua, onhan kuvan XK8:n konepellin alla 4-litrainen ja 284-hevosvoimainen V8-moottori. Mittarilukema on vasta 109 000 km ja Markkinointi Mika Lehtinen Oy:n hintapyyntö Raumalla 15 900 €.

 

 

 

Vain 165 000 km ajettu ja juuri huollettu ja katsastettu Audi S5 Coupe Quattro 4.2-litraisella V8-bensamoottorilla on unelmien harrasteauto. Varsinkin kun kuvan S5:ssä on Miltek-pakoputkisto ja H & R alusta sekä 20-tuumaiset vanteet. TK-mpauto Oy Lahdessa pyytää 19 900 € kuvan Audi S5:stä vuosimallia 2007.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

BMW 335 Coupe 3-litraisella ja 6-sylinterisellä bensamoottorilla löytänee omistajan vaikkapa vakituisen työpaikan autoasentajana saaneesta nuoresta tuning-harrastajasta, kun hinta espoolaisessa Xmobiilissa jää 15 490 euroon. Vuosimallia 2005 olevan auton mittarilukema tosin on jo 219 000 km. Tämän Bemarin valtteja ovat paitsi vakuuttava ulkonäkö, myös ”sladittamisen” mahdollista takaveto ja 6-sylinterisen rivimoottorin jyhkeät soundit.

 

Kuvan Nissan Skyline 370 GT on tuontiauto Japanista. Jos oikealle puolelle sijoitettu ratti ei epäilytä, niin vain 78 100 kilometriä ajettu luksusluokan ”postiauto” tarjoaa hivelevän hiljaista ja muhkeaa kyytiä. Bensamoottori on 3.7-litrainen V8. JDM Outlet Espoossa pyytää 16 390 € tästä Skyline 370 GT:stä vuosimallia 2009.

Tämä Ford Mustang GT V8 vuosimallia 2007 tarjoaa 4.6-litran je 350 hevosvoiman verran ”Amerikan herkkua” jenkkiautojen harrastajalle. Moottori on ilmoituksen mukaan rakennettu uudestaan kampiakselista ylöspäin ja tehoputkista lähtee makeat soundit. Mittarilukemaa ei ole ilmoitettu, mutta ilmoituksen mukaan tällä Mustangilla on ilmoituksen mukaan ajettu noin 5000 km.  Tuo kaiketi tarkoittaa kilometrejä moottorin rakentamisen jälkeen? Thunder Wheels Porvoossa pyytää kuvan Mustangista 17 500 €.

 

 

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Käytetyn perusdieselin aika ei ole ohi
Ostaako kukaan enää käytettyä dieselhybridiä?
Samalla rahalla käytetty sähkö- vai bensa-auto?

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *