Kaasujalka

Käytetyn perusdieselin aika ei ole ohi

Julkaissut:

|

6.5.2025

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Käytetyn perusdieselin aika ei ole ohi

Nettiautossa oli 9. maaliskuuta myynnissä peräti 79 Volkswagen Passat -dieselfarmaria hintaluokassa 10–15 000 €. Yksi harvoista alle 200 000 km ajetuista Passat-dieselfarkuista on kuvan 167 000 km ajettu Volkswagen Passat Variant Comfortline 2,0 TDI vuosimallia 2015. Espoolainen Auto-Huiput pyytää tästä Passatista 13 900 €.

Vaikka uusia dieseleitä ei juuriaan myydä, käytetyille perheluokan dieselfarmareille 15 000 euron hintaluokassa riittää edelleen ostajia.

Iltalehti kertoi maaliskuussa, mitä Nettiauton selvityksen perusteella on tapahtunut viimeisen vuoden aikana Suomen suosituimpien käytettyjen sähköautojen mediaanihinnoille.

Laskussahan ne mediaanihinnat näyttävät olevan, vastaavasti myyntiajat ovat pidentyneet. Teslan Model 3, Model Y ja Model S joutuvat olemaan myynnissä peräti 50–75% vuoden takaista kauemmin ennen kuin ostaja löytyy. Skoda Enyaq käy kaupaksi lähes 50 % lyhyemmässä ajassa kuin vuosi sitten, mutta senkin mediaanihinnassa on käytettyjen markkinoilla pudotusta 22,2 %.

Tilaa Kaasujalan uutiskirje

Sen sijaan dieselien myynti jatkaa vaihtoautomarkkinassa kasvuaan. Vaikka Suomessa sähköistyminen on Euroopan TOP5 vilkkainta, niin vuonna 2024 diesel oli vielä Suomessa käytettyjen autojen suosituin käyttövoima yli 45 000 myydyllä autolla Alma Median mukaan.

Varsinkin paljon työkseen pitkiä valtatiesuoria ajavat ovat koko ajan suosineet premium-luokan dieseleitä: Mercedes-Benziä, Audia ja BMW:tä. Nämä edustustason eli E-segmentin dieselautot tulevat kiistatta säilyttämään asemansa työnsä takia paljon ajavien autoina jatkossakin.

Siksi Kaasujalka päätti selvittää pykälää vaatimattomampien D-segmentin perhedieseleiden tarjontaa ja menekkiä. Tähän segmentin yleisimmät merkit ja mallit ovat Volkswagen Passat, Ford Mondeo, Opel Insignia, Toyota Avensis ja Skoda Superb.

Suht tuoreita ja varusteltuja

Hintaluokassa 10–15 000 euroa näitä D-segmentin perhefarmareita dieselmoottorilla on tarjolla runsaasti ja kohtuullisilla kilometreillä.  Mittarilukemat ovat kirjavia, vähiten ajetuilla ne ovat reilut 100 000 kilometriä ja enimmillään jopa reilut 300 000 kilometriä. Vuosimallienkin kirjo vaihtelee mittarilukemasta ja automallista riippuen vuosimallista 2014 vuosimalliin 2020.

Selvästi diesel-Passateilla ajetaan eniten, niiden mittarilukemat ovat pääsääntöisesti 200-300 000 kilometriä, Myös 10-15 000 euron hintaisten Skoda Superb-dieselfarmareiden mittarilukemat ovat vain joissain yksittäisissä tapauksissa alle 200 000 km.

Lue myös: Ostaako kukaan enää käytettyä dieselhybridiä? – Kaasujalka

Eniten alle 200 000 kilometriä ajettuja 10-15 000 euron dieselfarmareita löytyi Opel Insignioista ja Ford Mondeoista. Myös Volvo V60-dieselfarmareita tässä hintaluokassa löytyi yllättävänkin paljon alle 200 000 kilometrin mittarilukemilla.
–15 000 euron hintaluokassa dieselmoottoriset perhefarmarit tekevät ihan hyvin kauppansa, koska autot ovat jo ominaisuuksiltaan moderneja. Niiden mukana saa jo paljon tämän päivän varusteita, kuten esimerkiksi adaptiivisen vakionopeussäätimen, navigointijärjestelmän , avaimettoman käytön, LED-valot ja muita turvallisuusvarusteista sekä ajoavustimia kuten autopilotin, sanoo Vaihtoautomaan Vantaan Petikon myymälän myyntipäällikkö Johannes Paakkinen.

Yksi syy monen D-segmentin perhekokoluokan farmaridieselin niukkaan tarjontaan noin 15 000 euron hintaluokassa on Paakkisen mukaan mahdollisesti takavuosien tuontiautobuumissa.
– Monet enemmän ajavat autoilijat valitsivat 2010-luvulla ja 2020-luvun alkuvuosina enemmän ajetun tuonti-premiumin mieluummin kuin saman hintaisen uuden d-segmentin auton.  Käytetyt tuontiautot ovat paikanneet monen uutta autoa harkitsevan tarpeet monissa tapauksissa. 2010-luvulla myytiin paljon tuontidieseleitä 20-40 000 euron hintaluokassa suuremmillakin mittarilukemilla, Paakkinen sanoo.

Perhe- ja harrastuskäyttöön

Autokannan sähköistymisestä huolimatta perhedieseleille riittää kysyntää.
–Edelleen polttomoottoreille on oma vahva ostajakuntansa, ehkä niille on jopa enenevässä määrin kysyntää. Ihmisillä alkaa olemaan tuntumaa siihen, mikä käyttövoima kenenkin päivittäiseen ajomäärään sopii. Ja monet ovat huomanneet, että omiin tarpeisiin polttomoottori sittenkin sopii edelleen erittäin hyvin. 15 000 euron hintaluokassa tarjolla on paljon toimintavarmoja autoja, joiden arvonalenema ja samalla hankintahintakin on pieni. Suhteellisen pienellä rahalla voi päästä käsiksi todella makeaan autoon, Paakkinen sanoo.,

Siinä missä edustusluokan eli E-segmentin isoja Mersuja ja Bemareita käytettyinä ostavat eniten työkseen paljon ajavat, pykälää vaatimattomamman D-segmentin dieselfarmarit ostetaan pääasiassa perhe- ja harrastuskäyttöön.

–Lapsiperheet ja aktiiviset nuoret aikuiset ovat niiden tyypillisiä ostajia. Helposti lastattavaan ja suureen tavaratilaan menevät niin lastenrattaat, golf-bägit kuin lätkäkassitkin sekä perheeseen kuuluvat lemmikkieläimet ja mökkireissulle mukaan lähtevät tavarat. 15 000 euron hintaluokassa saa rahalle paljon vastinetta. Kannattaa myös muistaa, että tämän hinta- ja ikäluokan dieselit ovat usein hyvin ympäristöystävällisiä ja polttoainetaloudellisia. Dieseleiden aika ei todellakaan ole ohi, Paakkinen sanoo.

Ford Mondeo -dieselfarmareita hintaluokassa 10-15 000 € oli Nettiauto.comissa myynnissä 35 kappaletta 9. maaliskuuta. Niistäkin harvalla oli ajettu alle 200 000 km. Kuvan nelivetoinen Ford Mondeo 2,0 TDCi 180hv PowerShift Titanium Business Wagon -diesel on vuosimallia 2015 ja mittarilukema 176 000 km. Hedin Automotive Turussa pyytää tästä Mondeosta 12 900 €.

 

 

Tuoreempaakaan Opel Insignia -farmaridieseliä ei ole vaikea vaihtoautomarkkinasta alle 200 000 km ajettuna. Porissa Saka Finland pyytää 13 900 € kuvan Opel Insignia Sports Tourer Innovation 1,6 CDTI:tä, joka on vasta 130 000 km ajettu ja vuosimallia 2019.

Toyota Avensis-dieselfarmarina tuntuu olevan niitä autoja, joiden hintapyynnön vaihtoautomarkkinassa sanelee kilometrimäärä enemmän kuin vuosimalli tai korimalli. JS-Automoto Oulunsalossa pyytää 12 850 € kuvan Toyota Avensis 2,0 D-4D Premium Business Wagonista vuosimallia 2016, Mittarilukema on yhdeksän vuotta vanhaksi Toyotaksi kohtuullinen, 170 000 km.

Kuvan auto yksi harvoista alle 200 000 km ajetuista Volvo V60-dieseleistä, kun hintakatoksi laitetaan 15 000 €. Tamperelaisen Ricen Oy:n hintapyyntö tästä 167 000 km ajetusta 2-litraisesta Volvo V60 D2 Kinetic -dieselistä vuosimallia 2017 oli 12 990 €.

Kia Optima -dieselfarmareita hintaluokassa 10–15 000 € oli Nettiautossa myynnissä 9. maaliskuuta yllättävänkin paljon, peräti 11 kappaletta. Kuvan Optima 1,7 CRDi ISG EX SW DCT A/T on vuosimallia 2016 ja 170 000 km ajettu. Wetteri Pirkanmaan Lempäälässä pyytää tästä Optima-farkusta 11 800 €.

 

 

Teksti Timo Kiiski

 

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Ostaako kukaan enää käytettyä dieselhybridiä?
Samalla rahalla käytetty sähkö- vai bensa-auto?
Näin käy kaupaksi edullisimmat käytetyt plugarit!

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *