Kaasujalka

Koeajo Skoda Elroq – Luokkansa paras

Julkaissut:

|

9.6.2025

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Skoda Elroq – Luokkansa paras

Uusi Skoda Elroq on Skodan uusi sähköinen katumaasturi suosikkiluokkaan ja kiilaa heti suoraan segmentin kärkeen.

 

Koeajossa on malliston huipulta Skoda Elroq 85 Style-varusteinen, joka on siis malliston isoimmalla akulla ja tehokkaammalla sähkömoottorilla varustettu versio. Sähkömoottori tuottaa 286 hevosvoimaa ja tuttu nollasta sataseen kestää 6.6 sekuntia ja WLTP toimintasäde 573 on kilometriä.

KATSO KOEAJOVIDEO TÄSTÄ

Hintaa kyseisellä autolla on 48 000 euroa ja Elroq-mallisto alkaa 50:stä sen hinta on 36 600 euroa eli kyseessä on varsin kohtuullisen hintainen sähköauto. Elroq tuleekin varmasti löytämään paikkansa suomalaisten sydämessä.

Elroq asettuu hinnaltaan ja kooltaan suositun Enyaqin alapuolelle ja vertailun vuoksi kerrottakoon, että Enyaqin edullisin versio suurin piirtein saman hintainen kuin Elroqin kallein malli.

Ostajalla onkin mietittävänä ottaako Enyaqin vähän heikommilla varusteilla ja pienemmällä akulla vai sitten Elroqin kaikilla varusteilla ja isolla akulla. Mikäli haluaa siis nimenomaan Skodan.

Lue myös: Koeajo Skoda Kodiaq PHEV – Hurja sähköinen toimintasäde – Kaasujalka

Tämän vuoden aikana mallistoon saapuu myös kiihkeä RS sekä muut miedommat nelivetoiset mallit

Tyylikäs muotoilu

Skoda Elroq on todella kiva, leppoisa ja voisi jopa sanoa, että aivan täydellinen perheellisen sähköauto. Elroq on erittäin tyylikäs sisältä. Kivan näköistä kangasta tikattua kangasta löytyy kojetaulussa, kyynärnojassa, keskikonsolissa ja oviverhoilussa. Epämiellyttävää ja paljon parjattua kovaa muovia ei juurikaan löydy mistään.

Tavaratilan vetoisuus on asiallista keskitasoa, mutta tavaroiden lastaamista ja säilyttämistä auttaa useat Simply Clever -ratkaisut, sillä tavaratilan reunoilta löytyy oikein hyllyt, että sinne saa tavaraa laitettua esimerkiksi lasinpesunestepurkkeja. Myös erinäisiä verkkoja löytyy mm.hattuhyllystä. Molemmista etuovista löytyy tietenkin sateenvarjot.

Skoda Elroqin käyttäminen on niin helppoa kuin vain auton käyttäminen voi olla. Autossa on avaimetonjärjestelmä eli ovien lukitus aukeaa lähelle tultuaan ja antaa siitä pienen äänimerkin. Virtanappia ei tarvitse painaa saadakseen autoon virrat päälle, riittää jarrupolkimen painallus. Kun sitten haluaa lähteä liikkeelle, valitsee vain vivusta suunnan ja ei kun menoksi.

Sama helppous toistuu, kun poistuu autosta. Vaihdetta ei tarvitse erikseen laittaa P-asentoon.  Kahvasta ovi auki, jolloin järjestelmä automaattisesti laittaa pysäköintijarrun ja vaihteen P-asentoon. Ovi kiinni ja käveltyäsi muutaman metrin auto lukitsee ovat ja ilmoittaa siitä lisäksi pienellä äänimerkillä.

Miellyttävä ajettavuus

Kokonaisuutenahan Skoda Elroq on ollut todella miellyttävää ajaa ja kaikki ominaisuudet ovat toimineet kuin ajatus. Mitään bugeja ja ongelmia ei ollut kertaakaan. Koeajon aikana matkaa kertyi 455 kilometriä, pitäen sisällään hyvin vaihtelevaa sekalaista kaupunkiajoa ja tosi reipasta moottoritieajoa niin keskikulutus oli 22 kWh sadalla kilometrillä. Eli varsin järkevällä kulutuksella autolla pääsee.

Koeajon aikana ulkolämpötila pyöri nollan kahta puolta, niin ajotietokoneen näyttämä toimintasäde pyöri 450 kilometrin paikkeilla eli varsin asiallinen toimintasäde.

Latausnopeus on erittäin hyvä, maksimissaan 175 kilowattia ja 10%:n varaustilasta 80%:iin kestää noin 28 minuuttia eli varsin nopea latauskykykin tässä autossa on.

Elroqin käsiteltävyyttä auttaa todella pieni kääntösäde, joka on erittäin ilahduttavaa parkkipaikoilla tai jos haluaa tehdä U-käännöksen.

Suorituskyky on erittäin riittävää tasoa perheautolle, vaikka ei sieltä markkinoiden nopeimmasta päästä olekaan. Ohitukset sujuvat rivakkaasti ja miellyttävästi.

Tästäkin on tulossa nelivetoinen versio myöhemmässä vaiheessa, mutta välttämättä sitä nelivetoa ei tarvitse kyllä ottaa, sillä takavetoisellakin pärjää oikein hyvin Suomen talvessa. Toisaalta nelivedon eduthan ovat kiistattomat.

Skoda Elroq 85 Style
Hinta: 48 095€
Teho: 286 hv
Vääntö: 545 Nm
Akun kapasiteetti: 82kWh( br)
Toimintamatka: 576 km WLTP
DC-lataus 10-80%: 28 min
Lataus max: 175 kW
Omamassa: 2256 kg
Vetokyky: 750/1000 kg
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 6.6 sekuntia
Huippunopeus: 180 km/h
Tavaratila: 479 litraa
Mitat (pit.lev.kork.aks.väli): 4488,1884, 1654, 2770

Plussat
Sisätilojen tyylikkyys
Käytännöllisyys
Toimintamatka

Miinukset
Alhainen vetokyky

Jälkimaku
Skoda Elroq on ehdottomasti Kaasujalan vahvin ostosuositus tässä koko/hintaluokassa. Tässä saa järkevään hintaan mainion kokonaisuuden. Mikään tässä autossa ei ärsytä ja monessa ominaisuudessaan kilpailijoitaan etevämpi.

 

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

 

Katso koeajo video tästä

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Ford Capri – Sporttilegenda maallistui sähköautoksi
Koeajo Toyota Land Cruiser – Elävä legenda
Koeajo Alfa Romeo Junior – Sittenkin ihan oikea Alfa!

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *