Kaasujalka

Psykologian tohtori: Oma kokemus vaikuttaa käsitykseen sähköautosta!

Julkaissut:

|

4.6.2025

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Psykologian tohtori: Oma kokemus vaikuttaa käsitykseen sähköautosta!

Kuvituskuva

Lukaisin Hesarista mielenkiintoisen jutun joulukuulta. Vihdoin se selvisi itsellekin. Psykologian tohtorin mukaan ”omakohtainen kokemus muuttaa täysin käsityksen sähkö­autosta!”.  Vihdoinkin löytyi selitys lievään ”sähköautokriittisyyteeni”.

 

Hesarissa psykologian tohtori Nils Sandman kertoi huomanneensa, että terveyspsykologiassa käytettävät menetelmät sopivat oikein hyvin autoilun tutkimiseen. Syntyi kiehtovaa tietoa sähköautoilusta.

Sandman julkaisi noin 4 000 vastaajan pohjalta tehdyn tutkimuksen, jossa pohditaan ihmisten asenteita sähköautoja kohtaan.

Johtopäätös on se, että ihminen tietää, miten tulisi käyttäytyä, mutta käyttäytyykin päinvastoin. Tiede on todistanut, että ihminen aiheuttaa kasvihuonepäästöjä, jotka lämmittävät ilmastoa ja tuhoavat luonnon monimuotoisuutta. Ihminen kyllä hahmottaa, että ei kannattaisi ajaa bensasyöpöllä polttomoottoriautolla eikä kuluttaa kestämättömästi.

Lue myös: ”V-tun homo! Osta polttis!” – Kaasujalka

”Silti hän ostaa viiden litran bensamoottorilla varustetun auton, kolme kertakäyttöbilemekkoa ja joka kauppareissulla muovipussin. Täyssähköautot ovat elinkaarensa aikana vähempipäästöisiä kuin polttomoottoriautot. Silti ihmisillä on epäluuloja. Jotkut intohimoisesti vastustavat niitä”, Hesari kirjoittaa.

Niinpä. Nuo ovat tietysti kärjistyksiä, sillä eihän tänä päivänä taideta edes myydä viiden litran bensamoottorilla varustettuja autoja. Kyselyt tehtiin vuonna 2022 ja silloin uudet sähköautot maksoivat enemmän kuin nyt. Markkinoilla ei ollut myöskään vielä kohtuuhintaisia käytettyjä sähköautoja. Nythän uuden Skoda Octavian hinnalla saa jo melko messevän käytetyn sähköauton.

”Polttis” hajoaa osa kerrallaan

Minä vähän tuttavapiirissä kyselin polttomoottori-ihmisiltä, aikovatko he tulevaisuudessa vaihtaa sähköautoon. Monet näistä tuttavista ovat intohimoisia ns. autoihmisiä, jotka vielä jokin aika sitten vähän periaatteellisista syistä vannoivat ajavan loppuun asti ”polttiksilla” eli polttomoottoriautolla. Nyt asenteet sähköautoa kohtaan ovat lieventyneet, eikä se enää ole näille entisille ”änkyröillekään” kirosana.

Silti heidän valintansa osuisi vaihtoautoliikkeessä edelleen ”polttikseen”, eikä sähköautoon. Suurin syy tähän on ihan järkevä: pelko ajovoima-akun korjauksen tai jopa vaihdon kustannuksista, jos käy huonosti.

”Kyllähän mun vanhaan Honda CR-V:henkin on vaihdettu jos jonkunlaista osaa, mutta yleensä hajoamiset tapahtuu osa kerrallaan ja kustannus jää kalleimmillaankin satasiin. Sähköauton akkuhan voi kestää ties miten kauan, mutta pahimmillaan sen voi joutua vaihtamaan kokonaan. Ei mulla ole varaa yli kymppitonnin riskeihin”, eräs perusteli.

Minäkään en ole koskaan vastustanut sähköautoja. Voisi kai sanoa, että olen vähän ”sähköautokriittinen”. Vähän kuten moni persukin korostavat olevansa ”maahanmuuttokriittinen”, mutta ei ”maahanmuuttovastainen”.

Minullakin omat kokemukset vaikuttavat käsitykseen sähköautosta.  Sähköautossa on monia vastustamattoman hienoja ominaisuuksia polttomoottoriautoon verrattuna. Ajaminen sähköautolla on paljon halvempaa ja sen huoltotarpeet ovat vähäisemmät, kun ei ole konepellin alla tuhansien liikkuvien osien polttomoottoria. Halvinkin pieni sähköauto on äänetön ja tuntuvasti miellyttävämpi ajossa kuin sen äänekäs bensamoottorinen versio.

Negatiivisempia kokemuksia ovat latausaseman vapautumisen odottelu, pitkät kahvituokiot auton latautumista odotellessa ja joskus myös takkuilevat latausasemat ja kännykkäsovellukset.

Bensa-Auris vai sähkö-Leaf?

Miksi sitten nyt etsitään vaihtoautoliikkeistä halpoja bensa-autoja ja sen takia vaihtoautojätti Kamuxin osake sukeltaa?

”Taloudellinen epävarmuus heijastui erittäin vahvasti kuluttajien ostopäätöksissä, ja kysyntä painottui vielä selvästi aiempaa vahvemmin edullisiin polttomoottoriautoihin”, Kamuxin toimitusjohtaja sanoi Hesarin haastattelussa.

Halpojen bensa- ja dieselautojen kysyntä toi Kamuxille aiemmin päänvaivaa, koska yhtiön mukaan vielä viime vuoden lopulla hankitut autot ovat olleet ”osin haastavaa myytävää”. Käytännössä Kamuxilla on siis liian kalliita autoja.

Jos nyt pitäisi ostaa uusi auto, ostaisin minäkin sähköauton. Siitä ei kuitenkaan pääse mihinkään, että vaihtoautomarkkinaan on turha odottaa radikaaleja muutoksia jatkossakaan: käytetyn ja paljon ajetun polttomoottoriauton ostaminen on edelleen riskittömämpää kuin käytetyn ja paljon ajetun sähköauton.

Ainakin vielä on ihan ymmärrettävää, että 10 000 euron hintaluokassa 160 000 kilometriä ajettu ja 13 vuotta vanha bensa-Auris menee helpommin kaupaksi kuin samanikäinen ja saman verran ajettu Nissan Leaf -sähköauto.

Teksti Urmas Hurmalainen

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

”V-tun homo! Osta polttis!”
Autoala tarvitsee jatkossakin ”rassari-Reiskoja”
Köyhälle tarjolla yhä vähemmän halpojakaan autoja

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *