Kaasujalka

Koeajo Toyota Land Cruiser – Elävä legenda

Julkaissut:

|

3.6.2025

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Toyota Land Cruiser – Elävä legenda


Uusi Toyota Land Cruiser hätkähdyttää modernilla ulkonäöllään, mutta kätkee kuoriensa sisään tuttua ja turvallista kestävää tekniikkaa. Suomen autoverotuksen vuoksi hinta pöyristyttää.

Kun uuden Toyota Land Cruiserin start-nappulasta painaa, niin hörähtää tutun turvallinen käyntiääni, jonka jokainen automies tunnistaa. Keulalla hurisee tuttu neljä sylinterinen 2.8-litrainen diesel. Etenkin lähi-idässä jäädään varmasti kaipaamaan V8-versiota, sillä sitä ei saa enää lainkaan.  Tehoa tämä tutun äänen omaava diesel kehittää 204-hevosvoimaa ja vääntöäkin komeat 500 Newtonia. Suorituskykyarvoiltaanhan Land Cruiser ei ole koskaan ollut mikään raketti, eikä tämäkään tee poikkeusta. Tuttu nollasta sataseen on nykystandardien mukaisesti todella vaatimaton, sillä se kestää 12 sekuntia. Toisaalta, 2400 kiloisen järkäleen saatuaan vauhtiin, autohan kestää kovaakin käyttöä tiellä vuosikymmenet, eikä samaa voi sanoa näistä moderneista muista autoista. Tämä on tehty kestämään. Vetokykyä löytyy 3500 kiloa ja se on kyllä todella harvinaista herkkua nykypäivänä.

Koeajettu yksilö ei tarjoa minkään sortin hybriditekniikkaa ja se selittää auton poskettoman hinnan Suomessa. Land Cruiserin hinnat alkavat reilusta 146 000 eurosta ja tämä kyseinen Executive varusteinen peräti 164 000 euroa. Autoveroa on hinnassa pöyristyttävät 68 000 euroa. Esimerkiksi saksalaiset saavat nauttia autosta 80 000 eurolla.

Lue myös: Koeajo Toyota Land Cruiser – Vie mut minne vaan – Kaasujalka

Ilmeisesti hybridiversiokin on malliin saapumassa, jotta komeat 281 gramman Co2-päästöt saataisiin alemmaksi. Sen myötä ostohinta Suomessakin halpenee.

Katseet kääntyvät

En muista toista Toyotan-mallia, joka olisi herättänyt näin paljon huomiota koeajon aikana.  Edes keltainen Supra, joka oli koeajossa viitisen vuotta sitten, ei saanut ihmisten päitä kääntymään näin paljoa. Tämä uusi Land Cruiser on kyllä komea ilmestys.

Pituutta löytyy lähes viisi metriä ja kokonaisleveys hipoo kahta metriä. Korkeuden kanssa välillä saattoi jopa säikähtää ajettuaan matalaan parkkihalliin, sillä korkeutta löytyy 193 senttiä. Lauri Markkasen pää sentään näkyisi auton takaa. Tavaratilaa tämä 7-paikkainen auto tarjoaa 556 litraa ja takapenkit kaadettuna sisään mahtuu lähes vaikka yksiön verran tavaraa.

Kabiinissa ripaus lexusmaista ylellisyyttä

Aiemman sukupolven Land Cruiserit ovat olleen vähän karuja työjuhtia ja myös kabiinin puolelta. Tämä uutukainen on aivan toista maata ja tästä löytyy jopa tyylikästä nahkaverhoilua muuallakin kuin vain istuimissa. Autossa on kauttaaltaan hyvän tuntuinen nahkasisustus, pehmustettua koetaulua ja oviverhoiluja. Muutenkin kojetaulun ilme on mukava kokonaisuus modernia ja vanhaa. Tuntuu oikealta autolta.

Viikko Land Cruiserilla sujui todella leppoisissa merkeissä. Koeajo oli pääosin ihan maantiellä kurvailua ja missään pahoissa paikoissa ei tullut möyrittyä. Varmaan moni muukin välttelisi tämän hintaisen auton viemistä metsäkoneen jäljille, vaikka siellä Land Cruiser olisikin ominaisuuksiensa puolesta parhaimmillaan.

Kävin kiipeämässä tutun kallion ylitse, joka oli tälle menijälle ihan lastenleikkiä. Jopa ilman lukkoja ja alennusvaihteistoa. Autossa on niin tolkuttoman suuret joustovarat, että ristiriipunnassa renkaat eivät edes nousseet maan pinnasta. Paikassa, jossa kaikilla katumaastureilla renkaat nousevat ilmaan noin 20-30 senttiä

Koeajoautossa oli alla nastarenkaat ja ne olivat puhtaalla asfaltilla myrkkyä, sillä melutaso nousi moottoritieajossa varsin kovaksi. Myös moottorin käyntiääni kuuluu kiihdytyksissä selkeästi sisälle, mutta se oli ehkä jopa piristävää kuulla, sillä muut nykyautot ovat käyntiääneltään niin hiljaisia (tai sitten sähköisiä).

Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D Executive
Koeajoauton hinta: 164 615,94
Moottorit: 4-sylinterinen rivimoottori, diesel
Iskutilavuus: 2 755 cm3
Teho: 151 kW (205 hv)
Vääntömomentti: 500 Nm
Kulutus, yhdistetty (WLTP): 10,7 l / 100 km
CO2-päästöt: 281 g/km
Voimansiirto: Neliveto, 8-vaihteinen automaattivaihteisto
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 12,0 s
Huippunopeus: 170 km/h
Mitat mm pit.4 925, lev. 1 980, kork.1 935, aks.väl. 2 850
Maavara: 215mm
Tavaratila: 560–2 000 litraa
Omamassa: 2 550 kg
Vetopaino jarruitta/jarruin: 750 / 3 500 kg

Plussat
Maasto-ominaisuudet
Muotoilu
Mukavuus

Miinukset
Rengasmelu (nastarenkailla)
Hinta Suomessa

Jälkimaku
Toyota Land Cruiser on elävä legenda ja nyt vähän fiinimmässä muodossa. Katu-uskottavin auto.

KATSO KOEAJOVIDEO

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Ford Capri – Sporttilegenda maallistui sähköautoksi
Koeajo Skoda Elroq – Luokkansa paras
Koeajo Alfa Romeo Junior – Sittenkin ihan oikea Alfa!

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *