Koeajo Alfa Romeo Junior – Sittenkin ihan oikea Alfa!
Kun sain alle täyssähköisen Alfa Juniorin, olin heti myyty. Jälkeenpäin mietin, johtuiko se vain Alfan tarunhohtoisesta brändistä ja kiistatta kilpailijoita tyylikkäämmästä ulkonäöstä. Ei, kyllä Alfa Junior sähköisenäkin on ihan oikea Alfa!
Alfa Romeo Juniorin virallinen hinnasto on kuitenkin aggressiivinen, tarjolla Juniorista on niin niin hybridi- kuin täyssähköversiotkin. Uuden pikku-Alfan piti tulla markkinoille Milano-nimisenä, mutta se ei käynyt italian hallitukselle. Italiassa ei sikäläisen lain mukaan saa kuulemma markkinoida tuotteita paikallisia nimiä hyödyntäen, jos tuotetta ei ole valmistettu kotimaassa.
Ja kun uusi pikku-Alfa valmistetaan Puolassa, piti nimikin vaihtaa Milanosta Junioriksi.
Lue myös: Koeajo Fiat 600e – Hyväntuulinen ”sähkökusiainen” – Kaasujalka
Alfa Romeo Junior ”Elettrica” on täyssähköinen versio, tarjolla on kaksi eri tehoversiota: 156 hv ja urheilullinen 240 hv Veloce. Koeajoon sain 156–hevosvoimaisen version.
Mielikuvia halvempi
Sain kauan sitten vaimolta joululahjaksi Top Gear -ohjelmasta sittemmin monoa saaneen Jeremy Clarksonin autokirjan. Siinä hän myönsi, että Alfan silloinen lippulaiva Alfa Romeo 166 oli monessa suhteessa huonompi auto kuin kilpailijansa. Ja silti hän olisi valintatilanteessa päätynyt tuohon malliin. Jotenkin hän perusteli valintaansa Alfan sielukkuudella
Kun sain koeajoon Alfa Romeo Junior Speciale Elettrican, tunsin itseni eräänlaiseksi Vantaan Clarksoniksi. Kun vielä hintakin on vain rapiat 40 000 euroa, niin miksi ihmeessä päätyisin saman hinta- ja kokoluokan tylsään aasialaiseen tai saksalaiseen sähköautoon?
Jälkeenpäin olen sitten miettinyt, kuinka paljon tuossa hurmaantumisessa oli juuri tuota tietoisuutta Alfan hohdokkaasta imagosta ja kiistatta monia kilpailijoita tyylikkäämmästä ulkonäöstä.
Kun sitten pistin jäitä pipon alle, jouduin toteamaan, että tyylikkyys syntyy pitkälti Alfan kirkkaanpunaisesta väristä, keulan ilmeestä ja suuresta Alfan logosta, joka sekin lopulta uppoaa lähes huomaamattomasti keulan mustaan muovimaskiin. Takaa Junior muistuttaa paljolti esimerkiksi saman kokoluokan kiinalaisia sähköautoja.
Koeajoon saadun Speciale-varustetason Alfa Juniorin valtteja on myös suht edulliseen hintaan suhteutettuna runsas varustelu.
Sittenkin oikea Alfa
Koeajoautossa oli urheilullisuutta henkivät tyylikkäät ja tukevat urheiluistuimet, Alcantara-tehosteita oli ympäri ohjaamoa ja poljinpinnat olivat sporttisesti alumiinia.
Tietoviihdejärjestelmän valikkorakenne vähän mutkikas ja vaatii enemmän tutkistelua. Sinänsä tyylikkäästä kosketusnäyttöä olisi myös hiukan helpompi hiplailla, jos se olisi sijoitettu vähän korkeammalle.
Moni miettii, miten Alfa Romeo Junior sitten ylipäätään eroaa saman Stellantis-konsernin Jeep Avengerista ja Fiat 600e:stä. Niissä kaikissa on sama 156-hevosvoimainen ja 260 Newtonia vääntävä sähkömoottori ja 54 kWh:n akkukapasiteetti. Luvattu toimintamatkakin taitaa olla sama 410 kilometriä.
Huipputaloudelliseksi sähkö-Junioria ei voi kehua. Valmistaja ilmoittaa keskikulutukseksi 15,1 kWh/100 km, mutta leudollakin talvisäällä sekalaisessa ajossa sähköä kului noin 20 kWh/100 km.
Enemmän eroja löytyy tiettävästi Alfa Juniorin ylellisemmin varustetusta Veloce-versiosta, jonka teholukema on 280 hevosvoimaa ja vääntö 345 Newtonia. Nämä eroavaisuudet tekevät tietysti enemmän oikeutta Alfan urheilulliselle imagolle.
Vaan ihan mainio ajettava on Alfa Romeo Junior Speciale Elettricankin, vaikka Speciale-varustetasossa sen urheilullisuus rajoittuu pitkälti ulkonäköön ja sisustukseen: ohjaus on nopea ja tunnokaskin. Kyllä tässä Alfa Juniorissakin aistii ihan oikean Alfan, vaikka ripaus hohdokkuudesta on varmasti psykologista: tietoa siitä, että nyt ajetaan Alfalla.
Plussat
Tyylikäs
Tunnokas ajettava
Miinukset
Kulutus
Tietoviihdejärjestelmä
Alfa Romeo Junior Elettrica 54 kWh 156 Speciale
Moottori: sähkömoottori
Teho: 156 hv
Vääntö: 260 Nm
Akun bruttokapasiteetti: 54 kWh
Vetotapa: etuveto
CCS: 100 kW, pikalataus 10-80 % alle 30 min
WLTP-kulutus 15,2 kWh / 100 km (ilmoitettu)
Toimintamatka: 410 km (ilmoitettu)
Kiihtyvyys 0–100 km/h: 9 s
Huippunopeus 150 km/h
Mitat: pituus 4173 mm, leveys 1781 mm, korkeus 1532 mm, akseliväli 2562 mm
Tavaratila
Koeajoauton hinta: 45 630 €, sähköversioiden alk. 37 390 €, Junior-malliston alk. 34 394 €
JÄLKIMAKU
Alfa Junior monia saman hinta- ja kokoluokan kilpailijoita selkeästi tyylikkäämpi. Kun vielä ajettavuuskin on kohdallaan, niin kyllä se valinta tässä hintaluokassa todennäköisemmin osuisi mieluummin Junioriin kuin suurimpaan osaan saksalaisista tai aasialaisista kilpailijoista.
Teksti ja kuvat Timo Kiiski
Vastaa