Ford E-Transit Custom – Miten talvella pärjää takavetoisella sähköpakulla?
Sähkönsininen Ford E-Transit myös liikkuu lievästi ujeltaen sähkön voimin. Talvikeli ja takaveto, tästähän tulee mielenkiintoinen koeajo.
Hiacet vähenevät katukuvasta, mutta Transitit ne vain tuntuvat lisääntyvän. Tämä johtuu tietysti siitä, että Toyotan pakettiautot on nimetty uudelleen ja Fordin mallistosta löytyy edelleen niin isoa kuin pientäkin Transitia. Mitäpä sitä hyvää nimeä vaihtamaan, täyssähköinen E-Transit näyttää uudistetusta ilmeestään huolimatta vanhalta tutulta.
Hienostunut
Olen ajanut vuosien varrella aika paljonkin dieselkoneisilla Transiteilla. Ne ovat olleet luotettavia työkaluja, vanhemmat yksilöt tosin karuja sellaisia. Uusi Custom on sitä vastoin hienostunut ja tyylikäs hyötyajoneuvo, jopa Trend -varustetasoisena ”hinnat alkaen” -versiona. Joitain lisävarusteita oli autoon ruksittu, esimerkiksi digitaalinen taustapeili on fiksu sellainen umpikorisessa pakussa ja ikkunattomasta tavaratilasta johtuen. Tavaratilan lisäverhoilu tuo säästöä pitkässä juoksussa ja nykyään tehokkaat ledivalot kontissa mahdollistavat turvallisen työskentelyn pimeässä. Ledivalot keulalla ovat melko tehokkaat ja automatiikka toimii sulavasti. E-Transitin tunnistaa pimeässä hyvin ajovalot yhdistävän ledinauhan ansiosta.
Sutii, sutii
Ajettavuudeltaan Transit ei tuota pettymystä normaalissa rauhallisessa ajossa pitävällä kelillä. Sähköauto on totuttuun tapaan hiljainen ja puhtiakin tuntuu piisaavan, takavetoinen E-Transit nimittäin sutaisee helposti, jos liikkeelle lähdetään ripeästi. Liukkaalla ja lumisella pinnalla kevytperäisen pakettiauton sutiminen alkaa jopa häiritä, etenemiskyky nimittäin kärsii vetopidon puutteesta. Ehkä kuormattuna eteneminen paranee, mutta valitettavasti sopivaa kuormaa ei ollut tälläkään kertaa testimielessä tarjolla. Se hyöty takavetoisuudesta kuitenkin on, että auto tuntuu kääntyvän kokoisekseen ketterästi.
Koeajon aikana vallitsi rapsakka pakkaskeli, elohopea laski kylmimmillään 16 astetta miinukselle. Tämä taas varmisti haastavat olosuhteet toimintamatkan testaamiseen. Kesäkelissä Transitilla pitäisi päästä yli 300 kilometriä latausten välillä, mutta kipakalla pakkasella todellinen toimintamatka oli noin 200 kilometriä 32 kilowatin keskikulutuksella. Ja tämäkin onnistui vain pitämällä matkanopeuden korkeintaan 90 kilometrin tuntivauhdissa. Lataus tuntui jotenkin nopealta, mutta ehkäpä tunne johtui siitä että akun nettokapasiteetti on vain 65 kilowattituntia. E-Transitin huippunopeus on rajoitettu mittarinopeuteen 115 kilometriä tunnissa, joten tämä on syytä muistaa ohitustilanteissa moottoritielläkin kesärajoituksilla.
Sähkö-Transit jätti talvikelissä itsestään hiukan ristiriitaisen jälkimaun. Se on kyllä mukava ajettava ja ohjaus on tarkka, mutta kun samalla rahalla saisi mallistosta dieselin nelivetoisena. Pakkasella myös toimintamatka riittää vain sadan kilometrin päähän ja rauhallisesti takaisin. Lämpöä piisaa hyvin ja lämmitettävät ratti sekä tuulilasi ovat silkkaa luksusta kylminä aamuina. Kolmen metrin pituinen tavaratila tekee kuusikuutioisesta jo ihan oikean pakettiauton ja voimanlähteeksi voi valita dieselin tai bensahybridin, jos ei vielä sähköiseen etenemiseen täysin luota.
Plussat
Miellyttävät ajo-ominaisuudet
Ketterä ja kompakti koko
Miinukset
Toimintamatka talvella
Etenemiskyky liukkaalla
Ford E-Transit Custom 340 L2 Trend 100 kW BEV
Koeajoauton hinta: 64 860 € (täyssähköinen alkaen 56 940 €)
SÄHKÖAUTO, takaveto
100 kW (136 hv), 415 Nm
Akku brutto / netto 83 / 65 kWh
Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A)
CCS: 125 kW
WLTP-kulutus 21 kWh / 100 km
Toimintamatka 309 km
Mitat mm: Pituus 5 450, Leveys 2 032, Korkeus 1 981. Akseliväli 3 500
Tavaratila 5,8 – 6,8 m3
Omamassa 2 315 kg
Kantavuus 970 kg
Perävaunu 2 300 kg / 750 kg
Euro NCAP 4 tähteä (2024)
Takuu 5 v / 150 000 km
Teksti ja kuvat Petri Matikainen
Vastaa