Kaasujalka

LMD Service – Käytännön tietotaito yhdistyy erikoisosaamiseen

Julkaissut:

|

4.4.2025

|

Kirjoitettu kategoriaan:

LMD Service – Käytännön tietotaito yhdistyy erikoisosaamiseen

KL-Varasosia LMD Service käyttää myös yrityksen kotimaisen taustan takia.– Yhdessä vaiheessa ostimme varaosia muualtakin, mutta muutimme linjaa, kun haluamme olla varmoja osien alkuperästä ja takuupolitiikan toimivuudesta, yrittäjä Petri Lemmetty sanoo.

Hämeenlinnalainen täyden palvelun autojen huoltoliike LMD Service yhdistää käytännön tietotaidon yhä vaativampaan erikoisosaamiseen. Monella yrityksen työntekijällä on pitkä historia autourheiluharrastuksen parissa.

Yrittäjä Petri Lemmetty korostaa, ettei yritykseen ole tietoisesti haettu töihin autourheilun harrastajia.
–On puhdasta sattumaa, että sellaisia kavereita nyt on tullut meille hommiin. Samalla tavalla sattumaa on sekin, että olemme aikoinaan lähteneet erikoistumaan nimenomaan Mercedes-Benzien ja BMW-autojen korjauksiin. Olen itse ollut ennen omaa yritystä pienemmissä korjaamoissa joissa tehtiin Mersuja. Kun lähdin yrittäjäksi, teimme kaikennäköistä alkuun emmekä ollenkaan pitäytyneet vain Mersuissa. Kun muutama asiakas tiesi, että olin ollut töissä Mersu-korjaamossa, siihen suuntaan alkoi olla kysyntää ja siitä taas seurasi erikoistuminen, Ihan samalla tavalla kävi muutama vuosi sitten BMW:n kanssa, Lemmetty kertoo.

Tilaa Kaasujalan uutiskirje ja voit voittaa kivoja palkintoja

LMD Service omaa juuret niinkin pitkälle kuin lokakuuhun 2013.
–Pistin yrityksen pystyyn toiminimellä ja osakeyhtiöksi se muuttui vuonna 2017. Autot muuttuvat joka vuosi, mutta ei sitä oikein tule huomattua, kun itse on niin syvällä asioissa koko ajan. Autojen muutos ei ole myöskään ollut niin radikaali kuin mainostetaan. Yhtä iso muutos tapahtui 2000-luvun alkupuolen autoissa, jos niitä vertaa 1990-luvun autoihin. Olen itse tehnyt autohommia vuodesta 2009 lähtien ja silloin järjestelmät alkoivat muuttua enemmän sähköohjatuiksi. Monenlaista on vuosien saatossa tullut nähtyä, Lemmetty sanoo.

Sujuvat varaosatoimitukset

Vaikka täyssähköautot ja lataushybridit yleistyvät LMD Servicenkin asiakaskunnassa, niitä on toistaiseksi vain 20-30 % asiakkaiden autoista. Vaikka uusien polttomoottoriautojen myynti kielletäänkin vuonna 2035, niitä riittää vielä pitkään liikenteessä:
–Sekin on haaste korjaamoalalle, kun autokannan pitäisi sähköistyä, mutta nykyisessä taloustilanteessa autojen keski-ikä vain kasvaa. Autojen keski-ikä alkaa olla jo lähellä 14 vuotta ja keskimääräinen romutusikäkin on noussut 20 vuoteen. Dieseleiden kysyntäkin on taas nostanut päätään. Kukaan ei tiedä, miten käy, jos polttoaineiden hinnat taas nousevat ja mikä on se seuraava tapa liikkuva järkevästi.

KL ServicePartner -kumppanuus korostuu niin LMD Servicen henkilökunnan koulutuksessa kuin varaosatoimituksissakin.
–Viime vuonnakin kolme kaveriamme kävi KL-ServicePartnerin järjestämässä osaoppisopimuskoulutuksessa. KL-Varaosien tavarantoimituksetkin sujuvat kitkattomasti, kun korjaamomme sijaitsee sopivasti kahden KL-Varaosa -pisteen solmukohdassa: tänne on saman verran matkaa toisesta suunnasta Tampereelta ja toisesta suunnasta Vantaalta. Jos meillä ei jotain tavaraa ole, niin yleensä se löytyy KL:stä. Toki alkuperäisosien kanssa turvaudumme myös ihan paikalliseen merkkiliikkeeseen, Lemmetty mainitsee.

LMD Servicen huolto- ja korjauspalvelujen tarjonta on kattava, valikoimasta puuttuvat vain rengaspalvelut.
–Meiltä saa Mersulle ja BMW:lle kaiken sen, minkä saa merkkiliikkeestäkin. Vain takuunalaiset viat pitää korjata valtuutetussa merkkikorjaamossa.

Ongelmiin kiinni ajoissa

EU:n ryhmäpoikkeusasetus määräsi jo vuonna 2002, että auton takuu säilyy, vaikka määräaikaishuoltoja ei suoritettaisikaan merkkiliikkeissä. Asetuksen ehtona on, että huollot suoritetaan valmistajan huolto-ohjelman mukaisesti, ja että käytetyt varaosat ovat joko alkuperäisiä tai alkuperäislaatua vastaavia.
–Kilpailussa pysyminen vaatii kuitenkin monimerkkikorjaamoltakin jatkuvaa uudistumista ja osaamisen päivittämistä. Tämä on olut viime vuosien iso haaste, kun koronarajoitusten aikana autoja luovutettiin autoja asiakkaille huollosta heitä tapaamatta ja siitä tietysti seurasi monia erikoistilanteita. Silloin opimme, että pärjätäkseen yrityksen pitää joustaa ja sopeutua jatkuvasti uusiin tilanteisiin.

Kun autolle tulee ikää, on yhä tärkeämpää, että sitä katsoo ja huoltaa sellainen taho, joka tuntee kyseisen auton tyyppiviat ja ongelmat.
–Ongelmiin ei myöskään päästä kiinni, jos tiettyjä juttuja autoista ei korjata ajoissa. Mersuissakin on tiettyjä tyyppiongelmia, jotka tulevat vastaan 200 000-300 000 kilometrin mittarilukemien välissä. Me tiedämme kokemuksesta, mitä tulee kuhunkin Mersu-malliin tietyssä iässä.

Teksti Timo Kiiski

Lue myös: KL-varaosat panostaa tuoteosaamiseen

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Poikon Autopalvelu – Pieni korjaamo, mutta ison korjaamon palvelut
Älä unohda näitä asioita rengaskaupassa
KVT-Autohuolto – “Päätimme tehdä itse asiat paremmin”

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *