Kaasujalka

KL-varaosat panostaa tuoteosaamiseen

Julkaissut:

|

2.7.2021

|

Kirjoitettu kategoriaan:

KL-varaosat panostaa tuoteosaamiseen

 

Turun toimipiste muutti maaliskuussa Raision vanhasta Sitomokujan liiketilasta kilometrin päähän Kalustekatu 1:een.

Tuoteosaaminen on Audeihin. BMW:hen, Mercedes-Benzeihin ja Volvoihin alkuperäis– ja tarvikeosia sekä lisävarusteita maahantuovan KL-Varaosien tärkein voimavara.  –Myymälöidemme ja KL Service Partner -korjaamojemme osaava henkilökunta auttaa juuri oikeiden osien löytämisessä, sanovat toimitusjohtaja Juha Kivinen ja Etelä-Suomen aluevastaava Valtteri Ylinen.

 

KL-Varaosat on vuonna 1979 perustettu Mercedes-Benz, BMW, Volvo sekä Audi -henkilöautojen alkuperäisvaraosien ja tarvikkeiden maahantuontia, tukkukauppaa ja jälleenmyyntiä harjoittava erikoisvaraosaliike.

Keväällä 2019 sijoitusyhtiö Panostaja myi KL-Varaosat pohjoismaiseen K.G. Knutsson -konserniin kuuluvalle Oy Kaha Ab:lle.  Suomen suurimpiin autovaraosien, ajoneuvojen ja veneiden lisävarusteiden maahantuonti- ja  tukkuliikkeisiin kuuluva Kaha on toiminut jo vuodesta 1934 lähtien.

KL-varaosat Oy:llä on toimipaikat Tampereella, Jyväskylässä, Rovaniemellä, Turussa, Vantaalla, Lahdessa sekä Espoossa. Yhtiön asiakaskuntaa ovat KL Service Partner- autokorjaamot sekä yksityishenkilöt. Viimeisen puolen vuoden aikana on toimipaikoista kolme muuttanut uusiin tiloihin. Vantaan toimipaikka muutti Retail Parkista Ansatie 4:aan, Jyväskylän toimipaikka Seppälässä Miilukatu 8:sta suurempiin tiloihin lähistölle Ahjokatu 1:een ja Turun toimipiste vanhasta Sitomokujan liiketilasta kilometrin päähän Kalustekatu 1:een.

KL-Varaosien valikoima on siis laajentunut kattamaan kaikissa toimipaikoissa varaosat Mercedes-Benziin, BMW:hen, Audiin ja Volvoon. Viimeksi vuosina 2020-2021 on panostettu viimeksi mukaan tulleeseen Audiin eri toimipaikoilla.

Erittäin hyvä osumatarkkuus

KL-ServicePartner‐ korjaamot tarjoavat Mercedes‐Benz‐, BMW‐, Volvo- ja Audi ‐asiantuntemusta ja heillä on asianmukaiset välineet vianetsintään ja korjaustyöhön. Nämä premium-merkit vaativat monin eri tavoin vahvaa erikoisosaamista. Paitsi, että ne ovat teknisen kehityksen edelläkävijöitä mm. hybriditekniikassa ja autojen sähköistymisessä, ne ovat myös pitkäikäisiä autoja, joilla ajetaan huomattavia kilometrimääriä. Partnerikorjaamojen ja yhtiön myymälöiden pitää samanaikaisesti hallita uutta ja vanhaa tekniikkaa.

–Korjaamot ovat suurin asiakaskuntamme. Olemme panostaneet niiden palveluun monin eri keinoin. Olemme panostaneet vahvasti myös tuotteiden saatavuuteen toimipaikoillamme, Osumatarkkuuden oikeiden osien löytämisessä pitää olla erittäin hyvä. Meidän pitää täyttää lupauksemme asiakaskorjaamoillemme ja niiden taas on pidettävä lupauksena omille asiakkailleen. Asiakkaan auto huolletaan alkuperäislaatuisilla varaosilla autonvalmistajan ohjeiden mukaisesti. Monella paikkakunnalla autamme korjaamoasiakkaitamme tiiviillä tavarankuljetuksilla, Kivinen sanoo.

Tuoteosaaminen lähtee pitkälti koulutuksesta, josta suuri osa annetaan yhtiön sisällä.

–Meillä on sisäänrakennettu tapa, jossa vanha työntekijä jakaa aktiivisesti tietoa uudelle kollegalleen.  Jatkuvasti uudistuva tieto automallien kehityksestä onnistuu vain tiiviillä yhteydenpidolla korjaamoasiakkaisiin ja myymälöihin, Ylinen sanoo.

Jatkossakin menestyksen avain on ennen kaikkea tuoteosaamisessa.

– Hintatasomme on toki kilpailukykyinen, mutta ensisijaisesti emme pyri kilpailemaan halvalla hinnalla, vaan osaamisella ja laadulla. Autojen ksähköistyminen näkyy Suomessa vielä pitkälti hybrideinä ja niiden ominaisuuksien kehittymisenä. Täyssähköautoja Suomessa on vielä rajallisesti, mutta niidenkin osuus ainakin määrätyissä käyttötarpeissa kasvaa, ja samalla osien kysyntäkin muuttuu. Autoalan Tiedotuskeskuksen mukaan 2021 tammi – maaliskuussa ensirekisteröidyistä noin 28000 henkilöautosta täyssähköautoja oli noin 1500, ladattavia hybridejä 5800, bensiinikäyttöisiä 9700 ja dieselkäyttöisiäkin 2600. Loppuosa koostuu pääosin ei-ladattavista hybrideistä, joita ensirekisteröitiin tämän vuoden ensimmäisellä neljänneksellä 8200 kpl.

–Pitkällä tähtäimellä tulee varmasti muutoksia, mutta niin kauan kuin on hybridejä, on myös polttomoottoreita. Muutos tulee näkymään myös varaosakaupassa, mutta keski-iältään 12 v vanhassa autokannassa mikään ei tapahdu sormia napsauttamalla. Muutokseen pitää kuitenkin valmistautua. Sähkön noustessa useassa henkilöautossa lisä- tai yksinomaiseksi käyttövoimaksi korjaamoille tuleva ajoneuvokanta muuttuu vähitellen ajoneuvokannan uudistuessa. Se on kuitenkin vielä jonkin matkan päässä, Ylinen sanoo.

Korjaamot sitoutuvat muutokseen

Kivinen korostaa, että KL-Varaosien myymälät ja KL Service Partner – korjaamot tulevat menemään muutoksessa mukana.

– Esimerkiksi korjaamoiden työkalu- ja laitteistovaatimukset tulevat kasvamaan ja se tietysti vaatii korjaamoilta myös panostuksia siihen. Tiettyyn pisteeseen asti pärjättiin mekaanisilla työkaluilla, sähköpuolen peruslaitteilla sekä perusdiagnoosilaitteella, mutta muutoksen tuoma tarve osaamiselle ja tärkeimpien elektronisten työkalujen hankinnalle  on väistämätön.

Kun hybridien toimintamatkat sähköllä kasvavat parhaimmillaan jopa 100 kilometrin tietämille, polttomoottorin käyttö jää suhteellisen vähäiseksi, mutta toisaalta tämä tuo mukanaan myös uusia huoltotarpeita. Kuitenkin sähköautoissa on jatkossakin samaa tekniikkaa kuin polttomoottoriautoissa, niistä mainittakoon mm. alustat ja jarrut, Kivinen sanoo.

Kivinen ja Ylinen vakuuttavat, että autokorjaamot näkevät myös erinomaisia mahdollisuuksia tulevaisuudessa.

– Erikoistuneet korjaamot osaavat varsin syvällisesti ne asiat, joissa ne vahvimman asiakaslupauksen antavat.  Ei epäilystä, etteivätkö samat korjaamot kehittyisi myös uusilla osa-alueilla. Service Partner -korjaamomme ovat vahvasti sitoutuneet alan kehittämiseen, olipa se auton tekniikka mitä tahansa. Osaamisen kehittämisen tarjontaa ja erityisesti verkko-opiskelua tarvitaan lisää, jotta erityisesti pienempien korjaamojen ajankäyttöhaasteet eivät muodostu jatkuvan osaamisen kehittämisen esteeksi, Kivinen sanoo.

Yhtiö hakee jatkuvasti laajentumismahdollisuuksia KL-Service Partner -verkostolle.

-Asiasta kiinnostuneiden korjaamojen kannattaa ottaa yhteyttä ja keskustella meidän kanssamme siitä, miten voimme olla avuksi heidän haasteissaan, Ylinen sanoo.

–Teemme korjaamoiden kanssa yhdessä mm. alueellista ja kohdistettua markkinointia, joka on todettu erittäin toimivaksi, Kivinen korostaa.

 

Teksti Timo Kiiski

 

 

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Uusi Volkswagen Golf R Variant syksyllä Suomeen
BMW iX:n sarjatuotanto käynnistyi Dingolfingissa
Uusi Volkswagen Polo GTI syksyllä Suomeen

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *