Kaasujalka

Autoala tarvitsee jatkossakin ”rassari-Reiskoja”

Julkaissut:

|

3.4.2025

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Autoala tarvitsee jatkossakin ”rassari-Reiskoja”

Tänä päivänä autokorjaamon tärkeimmät työkalut ovat vikakoodinlukijat ja testerit, mutta edelleen tarvitaan myös jakoavainta ja ruuvimeisseliä. Ehkä tämän takia autoasentajista on kova pula, kun yhtaikaa pitäisi olla it-nörtti ja rassari-Reiska.

 

Kun 1980-luvulla vein vanhan Volvoni korjaamoon, asentaja pyyhki käsiään trasseliin ja tupakan huuleensa. Silloin ei taidettu edes tuntea sellaisia sanoja kuin OBD-testeri ja vikadiagnostiikka.

Ei ollut Volvossa ECUakaan, eli moottorin ohjausyksikköä. Ainakaan sellaisista hienouksista ei puhuttu. Kun asentaja stumppasi tupakkansa ja ryhtyi hommiin, ei Volvoa kytketty testeriin, vaan juro asentaja nosti konepellin ylös ja alkoi peukaloida käsin moottoria.

Lue myös: Köyhälle tarjolla yhä vähemmän halpojakaan autoja

Tänä päivänä yhä harvemmin taidetaan kuitenkin pyyhkiä käsiä trasseliin, vaan kytketään auto testeriin ja läppäriin. Tällaisen maallikon on turha edes selittää, joten piti hakea selityksiä netistä. Diagnoositesteri on nykyaikaisen monimerkkikorjaamon perustyökalu. Diagnostiikkalaite on muutakin, kuin vikakoodinlukija. Vikakoodien luku on toki perustoiminto, mutta nykyaikaisten ajoneuvojen huolto- ja korjaaminen vaatii laitteistolta paljon muutakin toiminnallisuutta.

No huh huh… Eräs autokorjaamoyrittäjä ihmetteli ensin, miksi nuoria ei kiinnosta opiskelu autoasentajaksi, kun ala menee yhä enemmän tietokoneille ja nuoret taas viettävät muutenkin yhä enemmän aikaa erilaisilla digialustoilla.

Nörtti ei likaa käsiään

Yksi monista syistä autoalan herättämään vähäiseen kiinnostukseen on se, että tämän päivän nuori on vaihtanut perinteisen mopon mopoautoon tai mönkijään.
–Mopoautoilla ja mönkijöillä nuoriso kyllä ajelee, mutta ei niitä enää korjaa itse, kuten me aikoinaan itse korjasimme mopoja.

Autoala ei nuoria kiinnosta, vaikka tarjolla olisi lähes varma työpaikka. Autonkorjaajista on niin kova pula, että vakituisen työpaikan voi saada jopa alaikäisenä. Enemmän nuoria kuitenkin houkuttelee ryhtyminen influensseriksi eli henkilöksi, jolla on paljon seuraajia sosiaalisessa mediassa.

Tilaa Kaasujalan uutiskirje

Osaajapulaa lisää sekin, että jatkossakin autokorjaamoissa on käyttöä myös jakoavaimelle ja ruuvimeisselille. Monia auton toimintoja hallitaan hipaisunäytöltä, sähköautojenkin alustat, pyöräntuennat, iskunvaimentimet ja jarrupalat vaativat niitä kädentaitoja ja perinteisiä työkaluja. Ja lahjakas IT-nörtti taas vierastaa menemistä nosturille nostetun auton alle. Hui, siinähän voi kädetkin likaantua…

Hallitus on sitoutunut tekemään toimenpiteitä, joilla korkeakoulutettujen nuorten aikuisten määrä pyritään nostamaan mahdollisimman lähelle 50 prosenttia vuoteen 2030 mennessä.

Eikö nyt olisi aika panostaa myös käytännön ammattiosaajien määrän lisäämiseen?

 

Teksti Urmas Hurmalainen

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Köyhälle tarjolla yhä vähemmän halpojakaan autoja
Kohta ajetaan kuin Venäjällä 90-luvulla
Trumpista Helsingin pormestari, jotta ei tulisi ruuhkamaksuja

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *