Koeajo Hyundai Bayon Cross – Perushyvä viistoperä
B-segmenttiin eli alemman keskiluokkaan sijoittuva Hyundai Bayon Cross kilpailee samassa sarjassa esimerkiksi Skoda Kamiqin, Ford Puman ja Volkswagen T-Crossin kanssa.
Sain Hyundai Bayon Cross 1.0 T-GDI:n koeajoon uutenavuotena vähän pidemmälle sukulaisreissulle. Tämä 100-hevosvoimainen ja 3-sylinterinen bensaturbo oli yksi mukavimpia yllätyksiä aikoihin.
Olin aiemmin syksyllä koeajanut erään toisen automerkin 3-sylinterisen ja 1-litraisen bensaturbon, joka piti varsinkin kiihdytyksissä oikein kovaa ääntä. Bayon eli ”Peijooni” sen sijaan kulki pehmeästi ja näin pieneksi autoksi meno tuntui pienestä bensaturbomoottorista huolimatta yllättävänkin vaivattomalta.
Bayon Cross jakaa saman perusrakenteen Hyundai i20-mallin kanssa, mutta sen maavara on korkeampi. Crossoverin henkeä Bayoniin tuovat myös suojamuovit pyöränkaarien ympärillä SEKÄ keulan ilme leveän maskin ja kulmiin sijoitettujen viirujen ajovalojen kera.
Hyvännäköinen ratkaisu on myös takavalojen sijoittaminen korkealle. Bayonin muotokieltä voi kehua onnistuneeksi, joskaan ei erityisen säväyttäväksi.
Leveä hintahaitari
Halvimmassa Bayonissa on 1.2-litrainen vapaasti hengittävä bensamoottori ja manuaalivaihteisto, sen alkaen-hinta on 22 399 €. Ilman kevythybridijärjestämää automaattivaihteisen, 1-litraisen ja 100-hevosvoimaisen Bayonin alkaen-hinta on 26 999 €.
Lue myös: Koeajo Hyundai i20 – Kuin isompikin maantieajossa
Koeajoauto automaattivaihteilla ja litran 3-sylinterisellä bensaturbomoottorilla ja kevythybriditekniikalla maustettuna oli malliston lippulaiva. Tällöin alkaen-hinta kohoaa 28 399 euroon, koeajoauton hinta lisävarusteineen oli jo 32 651 euroa.
Koeajoauton Style-varusteluun sisältyi mm. erikoisväri, musta katto, Safety Pack-turvavarustepaketti sekä laadukas Bosen äänentoisto. Koeajoauton dynaamista ulkonäköä korosti vielä musta kattokin.
Tykkään itse kovasti siitä, että ohjaamossa ei kikkailla liikaa ja viedä kaikkia toimintoja hipaisunäyttöjen taakse. Siksi tervehdin ilolla äänenvoimakkuuden ja ilmastoinnin perinteisiä säätimiä ja autossa oli myös vanha kunnon perinteikäs, kädellä kiskaistava seisontajarru.
Näppärä käsitellä
Ajossa Bayon Cross on perushyvä pikkuauto. Ehkä se ei varsinaisia ”kicksejä” saa aikaiseksi, mutta kaikki on kutakuinkin kohdallaan. Ohjaus on kevyt ja se tietysti tekee käsittelystä varsinkin kaupunkipyörityksessä näppärää. Ajotuntumaan voi hakea vaihtelua ajo-ohjelmien kautta, mutta itse en nyt hirveästi tuntenut ajotuntumassa muutosta, vaikka painoinkin Sport-painiketta.
Parasta oli 3-sylinterisen ja 1-litraisen turboahdetun bensamoottorin sivistynyt käynti. Se teki uudenvuodenreissusta Salon korkeudelle suht. miellyttävää. 7-lovisen kaksoiskytkinautomaatin toiminta tuntui kuitenkin ajoittain pikkuisen nykivältä ja viipyilevältä. Pitkässä maantieajossa voimalinja toimi kuitenkin mukavan tasaisesti.
Bayonin vahvuudet ovat ominaisuuksien tasaisuudessa ja kompakteihin mittoihin nähden hyvissä tiloissa. Tavaratilaa on kokoluokkaan nähden kiitettävästi ja tietoviihdejärjestelmäkin on selkeä ja helposti omaksuttavissa. Kyllä Bayonia voi suositella perheen ykkösautoksikin.
Plussat
Ketterä käsitellä
Sivistynyt käyntiääni
Ulkonäkö
Miinukset
Automaattivaihteiston ajoittainen viipyily
JÄLKIMAKU
Ehkä Bayon ei ole pikkuautojen markkinassa suuri mullistus, mutta se on ihan kiva ja vaivatonperusauto. Pikkuautoksi se oli yllättävän mukava pitkälläkin matkalla. Iso plussa on annettava 3-sylinterisen ja 1-litraisen bensaturbomoottorin sivistyneestä käynnistä.
Hyundai Bayon Cross 1.0 T-GDI 100 hv 48v Hybrid 7DCT-aut. Style
Moottori: R3, 998 cm 3
Polttoaine: bensa + sähkö (kevyhybridi)
Vetotapa: etuveto
Vaihteisto: 7-lovinen automaatti
Teho: 100 hv
Vääntö: 200 Nm
Yhdistetty kulutus (WLTP): 5.2 l/100 km (ilmoitettu)
Co2-päästöt: 121 g/km
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 12.4 s
Huippunopeus: 175 km/h
Mitat: pituus 4 180 mm, leveys 1 775 mm, korkeus 1 500 mm, akseliväli 2 580 mm
Tavaratila 324 l
Koeajoauton hinta: 32 651 €, alk. 28 399 €, Bayon Cross -malliston hinnat alk. 22 399 €
Teksti ja kuvat Timo Kiiski
Vastaa