Koeajo Maxus e-Deliver 7 – Täyteen ladattu
Täyssähköinen Maxus e-Deliver 7 on ladattu täyteen vakiovarusteita, ulkoväriksi voi sentään valita valkoisen tai hopean.
Tyylikäs keula, matala mutta pitkä kori ja pirteä suorituskyky, niistä on tämä Maxus tehty. Ohjaamoon mahtuu kolme kapeaharteista ja tavaratilaan lähes kolmemetristä lautaa. Vetokykyä on 1500 kiloa joten ei se vetokoukku turha varuste ole tässä pakussa. Ei muuta kuin auto lataukseen ja sitten tien päälle.
Täydellä akulla muutaman asteen lämpötilassa toimintamatkaa näyttäisi olevan 430 kilometriä ajotietokoneen mukaan. Moottoritiellä todellinen huippunopeus on 120 kilometriä tunnissa, mutta noin satasen matkavauhdilla 400 kilometriä saattaisi toteutuakin ilman välilatausta. Puhtia etuvetoisessa tuntuisi olevan ihan sopivasti tämänkaltaiseen hyötyajoneuvoon ja pian markkinoille tuleva nelivetoinen onkin sitten jo melkoinen raketti pakettiautoksi.
Ajettavuus on muuten ihan mallillaan, mutta ohjaus on hiukan turhan hidas tehden autosta kankean käänneltävän ahtaissa paikoissa. Vireystilan valvonnan ja ylinopeusvaroittimen joutuu kytkemään aina liikkeelle lähtiessä pois ellei halua kuunnella jatkuvaa piipitystä ja huomauttelua. Esimerkiksi parkkipaikalla pään kääntely sopivaa paikkaa etsiessä saa auton huomauttamaan että liikennettä olisi tarkkailtava huolellisemmin. Näiden nykyään pakollisten turvavarusteiden kanssa on vain opittava elämään, sillä jo kahden kilometrin ylinopeus johtaa heti huomautukseen jollei toimintoa ole kytketty pois päältä.
Tavaratilassa on sivuliukuovet molemmin puolin ja tietysti myös sivuille taittuvat pariovet takana. Oikean sivuoven alle laskeutuu automaattisesti astinlauta kun oven aukaisee ja tavaratila on siististi verhoiltu. Koeajoautoon oli asennettu tyylikkäästi vetolaatikkohyllyt ja vasemman puolen sivuoven avaamalla pääsee kätevästi tarvitsemiinsa työkaluihin tarvittaessa käsiksi, invertterillä virtaa saadaan myös autosta ulos helposti pistorasian kautta. Deliver 7 on suunniteltu työautoksi ja siinä on toteutettu monta fiksua oivallusta helpottamaan arkista aherrusta tai aktiivista harrastamista.
Vakiovarusteista vielä sen verran, että 360 asteen kamera kuuluu varustukseen aivan kuin lämmitettävä rattikin. Lediajovalot ovat selkeästi paremmat kuin toisen ajamani Deliver 9:n halogeenivalot ja tuulilasikin on vastuslangoilla lämmitetty. Kokonaisuutena hintakin alkaa tuntua melko kohtuulliselta, sillä kilpailijoihin monet näistä varusteista joutuu ostamaan erikseen ja näin isolla akulla varustettuja pakettiautoja on aika vähän tarjolla muilla merkeillä. Yli 400 kilometrin toimintamatkalla varustettu täyssähköinen pakettiauto on ainakin kesällä ja kevyellä kuormalla ihan hyvä vaihtoehto perinteiselle dieselille.
Plussat
Hiljainen ja tehokas hyötyajoneuvo
Kompaktin kokoinen moneen käyttöön
Miinukset
Aika kankea kokoisekseen
Melko hidas ottamaan virtaa vastaan
Maxus e-Deliver 7
Koeajoauton hinta: 58 900€
Teho: 204 hv
Vääntö: 330 Nm
Hyötykuorma: 1.055 kg
Vetomassa (jarrullinen): 1.500 kg
Akkukapasiteetti: 88 kWh
Kuormatilan tilavuus: 6,7 m3
Istuinpaikkojen lukumäärä: 3
Toimintamatka: 362-524 km (WLTP yhdistetty/kaupunki)
Pituus: 5364 mm
Leveys: 2030 mm
Korkeus: 1990 mm
Akseliväli: 3366 mm
Teksti ja kuvat Petri Matikainen
Vastaa