Koeajossa Peugeotin sähköpaku – Ketterä ja tarjoilee miellyttävää kyytiä
Kompaktin kokoinen Peugeot Expert on saatavana sekä täyssähköisenä että dieselinä. Tämä on varmasti hyvä juttu ketterää kuusikuutioista pikkupakua etsivälle yrittäjälle tai tilaa tarvitsevalle harrastajalle.
Metsäkoneyrittäjä ei välttämättä ole vielä valmis siirtymään sähköautoon, sillä siellä metsässä ei ole niitä latauspaikkoja yleensä tarjolla. Kaupungissa liikkuva kukkakauppias taas ehkä voi pitää pakuaan latauksessa liikkeensä pihalla ja pääsee tarvittaessa liikkumaan äänettömästi ja imagon mukaisesti paikasta toiseen. Voimanlähteen valintaan vaikuttaa yleensä myös kuljetettavan kuorman paino ja tietysti päivittäiset ajomatkat.
Sähköllä kulkevan Expertin toimintamatka on hyvissä olosuhteissa ajotietokoneen mukaan runsaat 350 kilometriä. Tyhjänä siihen on helppo päästä rauhallisella ajotyylillä, mutta mitenkäs sitten kun kyydissä on kantavuuskuorma ja pakkasta reilusti? Käytännössä range puolittuu yllättävän helposti lähes kaikissa sähköautoissa talvisissa olosuhteissa. Jos malttaa ajella moottoritiellä satasta maksimin sijaan, on sillä suotuisa vaikutus tämän kokoisen auton energian kulutukseen. Huippunopeus on rajoitettu lukemaan 130 km/h ja suorituskykyä 136-hevosvoimaisessa pakettiautossa on riittävästi muun liikenteen tahdissa pysymiseen ja se on käytössä äärimmäisen helposti kaasujalkaa ojentaessa välittömästi.
Vajaan tonnin kantavuus tekee e-Expertistä kelpo tavarankuljettimen. Pituutta on hyvin, mutta seisomakorkeutta tavaratilassa ei ole. Muuttopuuhiin ei oikein kannata lähteä muuten kuin apuautoksi, tai sitten reissuja on ajettava useampi normaalin muuton yhteydessä. Crossipyörä kyllä mahtuu kyytiin, tai kuution IBC -kontti sekä työkalut ja alle kaksi metriä korkea auto mahtuu vielä parkkihalliin. Nykyään tavaratilat verhoillaan hyvin jo uutena ja kiinnityskoukut ynnä valaistus ovat valmiina hyötykuormia varten. Kuljettajan viereen mahtuu tässäkin Pösössä kaksi matkustajaa, mutta silloin heidän on syytä olla melko kapeaa mallia.
Täyssähköinen e-Expert on parhaimmillaan kaupungissa tai taajamien väliä suhatessa. Sähköä kuluu keskimäärin 25 kilowattia satasella, joten kolmesataa kilometriä sillä saattaa päästä ilman välilataamista. Hintaa hankittaessa on noin 15 000 euroa enemmän kuin vastaavassa dieselmallissa, mutta ajaminen on huomattavasti edullisempaa. Imagosyistä näitä sähköpakuja myös usein hankitaan.
Peugeot e-Expert
Hinta alkaen:59 240 €
Moottori: Sähköauto, etuveto, yksivaihteinen automaattivaihteisto
Teho:100 kW (136 hv)
Vääntö: 260 nm
Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 75 / 67,5 kWh
WLTP-toimintamatka:350 km
Kiihtyvyys 0–100 km/h: 13,1 s
Huippunopeus:130 km/h
Mitat: pituus 5333 mm, leveys 2204 mm, korkeus 1940 mm, akseliväli 3275 mm
Tavaratila: 6100 l
Omamassa: 2128 kg
Tavaratilan pituus/korkeus: 2862/1397 mm
Vetokyky jarrullinen/ jarruton: 1000 / 750 kg
Maavara: 150 mm
Takuu: 3 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km
Plussat
Miellyttävän äänetöntä kyytiä
Ketterä kokoisekseen
Miinukset
Toimintamatka kuormattuna pakkasella
Hinta verrattuna dieseliin
Teksti ja kuvat Petri Matikainen
Vastaa