Koeajo Skoda Kamiq – Pieni, mutta tilava ja mukava
Skoda Kamiq Monte Carlo 1.5-litraisella ja turboahdetulla bensamoottorilla on ulkomitoiltaan pieni crossover, mutta kätkee sisälleen yllättävän isot tilat. Ajomukavuuden osaltakin se kelpaa vaikka perheen ykkösautoksi.
Kamiqin suosio ei ole ihme, kun Skoda-malliston pienintä katumaasturia voi pitää jopa tilaihmeenä. Tosin samassa kokoluokassa myös kilpailu on kovaa: samalle tontille Kamiqin kanssa pyrkivät myös esimerkiksi Ford Puma ja Renault Captur. Teknisesti Kamiq on sama auto kuin saman VAG-konsernin Seat Arona ja Volkswagen T-Cross.
Monte Carlo -varustetaso käsittää mm. Matrix Led -ajovalot vakiovarusteina, myös takavalot ovat täys-ledit. Monte Carlo -varustetason hienouksia ovat myös lämmitettävä nahkainen sport-monitoimiohjauspyörä, panoraamalasikatto, Sport-etuistuimet ja Driving Mode Selection – ajoasetuksen valinta.
Mustilla yksityiskohdilla ja runsaalla varustelulla kunnioitetaan Škodan menestyksellistä rallihistoriaa. Monte Carlo -varustelu on Kamiqin ”parasta A-ryhmää” ja se nostaa myös hintaa. Kamiq 1.5 TSI Monte Carlo DSG-automaatin lähtöhinta on 33 838 euroa, samat tilat ja ajomukavuuden saa vaatimattomammin varustellusta Kamiq 1.5 TSI Selection DSG-automaatista 30 965 eurolla.
Uskoisin, että Skoda Kamiq on niitä autoja, jotka ostetaan enemmän tarpeet kuin näyttävyys ja ”tilpehöörit” edellä. Jo perusvarustelu on runsas. Esimerkiksi uusi 8-tuumainen näyttö löytyy vakiona kaikissa varustetasoissa.
Nimi juontaa historiasta
Monte Carlo -mallinimi juontaa juurensa Škodan menestyksestä ikonisessa Monte Carlon rallissa. Nyt mallinimeä kantaa tämä urheilullisesti varusteltu malli.
Muistan jo pikkupoikana selailleeni ahkerasti isoveljen joululahjaksi saamaa kirjaa Monte Carlo -rallien historiasta. Suomalainen Esko Keinänen sijoittui kokonaiskilpailun kuudenneksi vuonna 1961 ja se oli siihenastisista sijoituksista paras. Ja sattumoisin Keinänen ajoi Skoda Octavialla.
Vaikka varustetasolla luodaan dynaamista rallifiilistä, Škoda Kamiqin vahvuuksia ovat sen tilat ja vaivaton ajettavuus. Niiden osalta kokonaisuutta voi kuvailla tasapainoiseksi. Sisällä matkustetaan yllättävän väljästi, myös takana istuvilla on hyvin niin jalkatilaa kuin pääntilaakin.
400 litran tavaratila ei numeroiden valossa häikäise suuruudellaan, mutta riittää perustarpeisiin ja takapenkit kaatamalla tavaratila kasvaa 1395 litraan.
Ei juuri heikkouksia
Kamiq tuli markkinoille vuonna 2019. Nyt tehdyssä päivityksessä etupään ilmettä on pistetty uusiksi. Myös moottorivalikoimaa päivitetty, Kamiqia saa nyt kolmella moottorivaihtoehdolla: 1-litraisilla TSI-bensiinimoottoreilla ja 1,5-litraisilla TSI-bensamoottoreilla. TSI-kirjainyhdistelmä tarkoittaa, että moottorit ovat turboahdettuja.
Kamiq 1.5 TSI:n 150-hevosvoimainen ja nelisylinterinen bensaturbo liikuttaa autoa siististi ja pakottomasti. Kokemuksesta voin kuitenkin sanoa, että monista kilpailijoista poiketen myös Skodan 1-litraiset ja 3-sylinteriset bensaturbot käyvät nätisti ja äänettömästi. Myös 7-portainen DSG-automaattivaihteisto tekee nätisti yhteistyötä moottorin kanssa.
Kamiqin 1,5-litrainen moottori käy nyt entistäkin pehmeämmin ja tämä selittyy käsittääkseni sylinterien ACT+ -lepuutustoiminnolla.
Valmistaja ilmoittaa keskikulutukseksi 5.8 l/100 km, itse pääsin jopa 5.4 l/100 km kulutukseen koeajoviikolla.
Heikkouksia Kamiqista on työlästä etsiä. Alusta on erinomainen: samanaikaisesti riittävän pehmeää ja kuitenkin myös jämäkkä. Vain rengasmelua voisi olla ajoittain hiukan vähemmän.
Plussat
Tilava
Runsas varustelu
Hyvä ajettavuus
Miinukset
Rengasmelu karkeilla pinnoilla
JÄLKIMAKU
Tasapainoinen kokonaisuus ja varustelu on jo perusmallissa hyvä. Sen verran vanhoillinen 1960-luvulla syntyneenä olen, että en olisi valmis maksamaan lähes 40 000 euroa pienestä Skodan katumaasturista, mutta sama auto edullisemmalla hinnalla ja vaatimattomammalla varustelulla voisi jo kiinnostaakin.
Škoda Kamiq Monte Carlo 1,5 TSI 110 kW DSG -automaatti
Moottori: R4, 1490 cm3
Vetovapa: etuveto
Polttoaine: bensa
Vaihteisto: 7-lovinen DSG-automaatti
Teho: 150 hv
Vääntö: 250 Nm
WLTP-kulutus 5,8 l/100km
CO 2 -päästöt 130 g/km
Kiihtyvyys 0–100 km/h: 8,3 s
Huippunopeus 213 km/h
Mitat: pituus 4 241 mm,, leveys 1 793 mm, korkeus 1 531 mm, akseliväli 2 651 mm
Tavaratila 400 – 1395 l
Hinta: koeajoauto lisävarusteineen: 39 248 €, malliston hinnat alkaen 28 172 €
Teksti ja kuvat Timo Kiiski
Vastaa