Kaasujalka

Koeajo Ford Puma – Kolmipyttyinen pärisee entiseen malliin

Julkaissut:

|

11.2.2025

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Ford Puma – Kolmipyttyinen pärisee entiseen malliin

Fordin pienin katumaasturi Puma uudistui ennen kaikkea sisäisesti, ulkoisesti muutokset ovat vähäisempiä. 1 litran turboahdetusta ja 3-sylinterisestä Ecoboost -bensamoottorista on kolme eri tehoversiota.

Uudistuneen Ford Puman 1-litraisista bensamoottorivaihtoehdoista vaatimattomimmasta irtoaa tehoa 125 hevosvoimaa 170 Newtonin väännöllä. Tätä versiota saa niin manuaali- kuin automaattivaihteilla.

Koeajoon saatiin 155-hevosvoimainen versio, jonka vääntö on 190 Nm. Vaihteistona oli 7-lovinen Powershift-automaatti. Suorituskykyisimmässä ST-malli kiihtyy nollasta sataseen 7.4 sekunnissa, kun taas koeajoautolla se vei aikaa reilun sekunnin enemmän.

Kevythybridi

Litran Ecoboost-bensamoottori tarjoaa kyllä riittävästi tehoa, mutta alakierroksilla vääntö on vaatimaton ja moottori rämisee kuin vanha pesukone. Vaatimattomasta vääntölukemasta huolimatta moottori on kuitenkin sitkeä. Hienosti toimiva Powershift-automaattivaihteisto tarjoaa vaivatonta menoa moottoritieajossakin.

Kevythybridijärjestelmä on totisesti kevyt. Koeajoviikon päätteeksi mittari näytti keskikulutukseksi 6.3 l/100 km. Esimerkiksi 1-litraisella ja 3-pyttyisella bensaturbolla varustetulla Skoda Scalalla keskikulutukseni koeajoviikolla oli 5.3 l/100 km.

Uskoisin, että Puman kevythybridi-järjestelmä pienentääkin enemmän päästöjä kuin kulutusta.

Fiestan jäljillä

Puma on pikkuauto, mitoiltaan vain himpun suurempi kuin Fordin mallistosta poistunut Ford Fiesta.

Perustuntuma onkin edelleen hyvin samanlainen kuin 3-pyttyisessa ja 1-litraisessa EcoBoost-Fiestassa. Edessä istutaan riittävän väljästi, mutta takapenkillä mukavasti istuvat vain perheen kaksi pienintä. Tavaratila vetää perusasennossa 456 litraa ja takapenkit kaatamalla 1216 litraa.

Tavaratila sisältää myös 80 litran Megabox-lisäsäilytystilan ”megakorkeita” tavaroitasi varten.

Puman uudistukset näkyvät eritoten sisätiloissa: 12.8-tuumainen digimittaristo on näyttävä ja tietoviihdenäyttökin on saanut päivityksen.

Ohjaamossa lasinpyyhkijöitä, valoja ja vilkkuja ohjaillaan yhdestä ja samasta viiksestä, joka on sijoitettu ratin vasemmalle puolelle. Tähän oli vähän vaikea tottua, kun aiemmin Pumassa näitä toimintoja hoideltiin kahdesta viiksestä.

Ajettavuus ”peruskauraa”

Ajaminen Pumalla on melko lailla samanlaista kuin suurimmalla osalla saman kokoluokan muillakin katumaastureille. Alustan lievällä pintakovuudella haetaan dynaamisuutta ja tämä varmasti onkin enemmän sporttihenkisempien kuljettajien mieleen: dynaamisuus ja mukavuus kun eivät kovinkaan usein mahdu samaan pakettiin.

Ei Pumalla ajaminen toki kärsimystä ole, mutta mukavuutta painottavan auto se ei ole välttämättä ole. 3-pyttyinen ja 1-litrainen Ecoboost -moottorikin käy tuttuun tapaan karkeasti.

Ajotiloja on viisi: Normal, Eco, Sport, Trail ja Slippery. Ajotilat vaikuttavat auton suorituskykyyn muutamalla moottorin ohjausta, kaasu- ja ohjausvastetta sekä luistoneston ja ajovakauden asetuksia.

Koeajetun auton ST-Line X-varustetaso kattaa vakiona mm. LED-valot, 18-tuumaiset vanteet, sähköisen takaluukun, urheilullisen jousituksen ja B & O -äänentoiston. Lisävarusteita olivat Matrix-LED-ajovalot ja Driver Assistance Pack. Matrix-valojen hyödyt korostuivat varsinkin myöhäissyksyn pimeillä teillä.

Lisävarustelu nosti koeajetun ST-Line X -mallin hinnan 40 680 euroon, mitä voi pitää auton pieneen kokoon suhteutettuna melko korkeana.

 

Ford Puma ST-Line X 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift
Moottori: R3, 998 cm3, turbo, kevythybridi
Polttoaine: bensa
Vetotapa: etuvetoinen
Vaihteisto: 7-lovinen Powershift-automaatti
Teho:  114 kW / 155 hv)
Vääntö: 190 Nm
WLTP-kulutus 5,7 l/100 km
CO2-päästöt: 128 g/km
Kiihtyvyys 0–100 km/h: 8,7
Huippunopeus 200 km/h
Mitat: pituus 4 186 mm, leveys 1 803 mm, korkeus1 550 mm, akseliväli 2 588 mm
Tavaratila 456 – 1126 l
Koeajoauton hinta: 40 680 €, bensamoottoristen Puma-malliston hinnat alkaen 29 504,62 € (1.0 EcoBoost Hybrid 125hv), täyssähköisen Ford Puma Gen-E:n hinta 34 390 €

Plussat
Vakaa ja tasapainoinen ajettava
80 litran Megabox-lisäsäilytystila
Persoonallinen ulkonäkö

Miinukset
Kovaääninen kiihdyttäessä
Pintakova alusta

JÄLKIMAKU

Auto eritoten sporttihenkiselle ja ehkä nuoremmalle kuljettajalle, jota varmasti miellyttää persoonallinen ulkonäkökin. Jännä nähdä, miten bensamoottoristen Puma-mallien kauppa käy jatkossa, kun täyssähköisen Puma Gen-E:n saa 34 390 eurolla.

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovidella Ford Capri EV – Hyvä auto, mutta väärä nimi
Koeajo Hyundai Santa Fe – Rouhean tyylikäs
Nelivetoinen Dacia Duster – Mökkeilevän perheen järkiauto

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *