”Sladittelija” voi olla huomisen rovanperä
Oulussa poliisi uhkaa tarttua järeisiin aseisiin takavetoisen Bemarin perää luistattavien ”sladittelijoiden” kuriin pistämiseksi. Tämän päivän ”linttaaja” voi kuitenkin olla Suomelle mainetta tuova huomisen ”rovanperä”.
Helsingissä puhutaan ”sladittamisesta”, pääkaupunkiseudun ulkopuolella ”linttaamisesta”. Itse kun olen lähtöisin maalta ja puhun mieluummin linttaamisesta, vaikka nuorena en kuplavolkkarillani lintannutkaan ja koko termi on tullut tutuksi minulle vasta tämän talven uutisoinnista.
Olen kuitenkin päässyt kokeilemaan ”linttaamista” jäällä. Isällä oli takavetoinen Volvo 244, jolla perä liukkailla lähti joskus luisuun ilman yrittämistäkin. Isoveljellä taas oli nuoruudessaan niinikään takavetoinen Volvo 142 ja hänellä taisi olla ainakin etäisiä haaveita päästä ajamaan oikeita ralleja. Velipojan Volvossa sain apukuskin penkillä makua perän luistattamisesta.
Meillähän on Kaasujalassa meininki vähän provosoidakin. Mutta kun eteläpohjalainen Kauhavan kaupunki nettisivuillaan kertoi talven ”linttausbuumin” aiheuttavan haittaa teiden kunnossapidolle, niin paha siihen on väittää vastaankaan.
Aurauskepeistä kuulemma ei varsin pian kuulemma ollut enää montakaan jäljellä. Keppihävikkiä alkoi kertyä tavallista enemmän viime talvena ja tänä vuonna suunta oli selvä jo syksyllä. Kun viimeisiä keppejä lyötiin kiinni, ensimmäiset kepit olivat jo hävinneet.
No eiväthän yleiset tiet tietenkään ole oikeita paikkoja perän luistattamiselle. Auraaminen ja aurauskepit ovat kallis rasti veronmaksajille.
Jääratoja linttaajille!
Mutta pakkohan tässä on jollain tavalla asettua puolustamaan ”linttaajia”. Onhan se ikiaikainen nuorten harrastus varsinkin maaseudulla ja luminen talvi antaa sille aina uutta nostetta. Kun on lunta ja jäätä, monelle ”Teuvolle”, näille maanteiden kuninkaille tulee ylivoimainen kiusaus luistattaa menopelin perää eli lintata.
Linttaaminen kuuluu tiettyyn ikään, ei sitä saa pois kitkettyä, mitä enemmän valitetaan se vaan yltyy. ”Turha on äitien sankaripoikia neuvoa”, laulaa Leevi & the Leavingskin biisissä ”Teuvo, maanteiden kuningas”.
Mutta kai lintata voisi jossain muualla kuin yleisillä teillä? Ehkä tässä voisivat kunnat ja kaupungitkin tulla apuun. Vaikka eletään säästöjen aikaa, niin ei kai voi olla ylimääräinen kustannus aurata joitakin isoja alueita linttaajia varten? Suomihan on tuhansien järvien maa, joten ei muuta kuin talvisin jäät hyötykäyttöön linttaajien harrastusalueiksi?
Jos linttausta treenataan oikeissa paikoissa, siitä voi olla hyötyäkin. Ylen jutussa eilisen päivän linttaaja ja tämän päivän rekkakuski kertoo malttavansa ja osaavansa ennakoida oikeissa paikoissa.
Linttaamisesta on vaarassa tulla katoavaa kansanperinnettä myös autojen kehityksen takia. Tämän päivän autot alkavat järjestään olla etuvetoisia automaattilaatikoilla. En ole linttaamisen asiantuntija, mutta eiköhän se perän luistattaminen vaadi ensisijaisesti takavetoisen auton manuaalilaatikolla.
Tässä voisi olla myös bisneksen paikka yrittäjälle, joka vuokraisi vanhoja Bemareita ja muita takavetoisia autoja linttaajille. Ja hyvä muistaa sekin, että aika monesta linttaajasta on kasvanut aikuisena mainetta tuova rallitähti.
Teksti Urmas Hurmalainen
Vastaa