Sähköautoilija tärvääkin ympäristöä?
Lukaisin Iltalehdestä mielenkiintoisesta tutkimuksesta, jonka mukaan sähköautoilija kuormittaa ympäristöä jopa 8 % polttomoottoriautoilijaan enemmän. Ei se minua yllättänyt.
Autot ovat paljon muutakin kuin tekniikkaa, käyttövoimia, energiatehokkuutta ja kaarreominaisuuksia. Auto on aina enemmän tai vähemmän käyttäjänsä näköinen. Sitä on myös sähköauto.
Sähköautolla ajaminen itsessään ei tietenkään itsessään kuormita ympäristöä bensa- tai dieselautoa enemmän. Siitäkään ei ole 100 % faktaa, kuormittaako sähköautojen ajovoima-akkujen valmistus loppupelissä enemmän kuin polttomoottoriauton valmistus.
Se lienee kuitenkin selvää, että kalliin sähköauton ostaa vain varakas ihminen, joka muine elintapoineen kuormittaa ympäristöä köyhää ihmistä enemmän. Hän lentää enemmän, hän syö maukkaita pihvejä, ajaa sähköautolla enemmän ja myös vaihtaa sitä tiheämpään kuin vähemmän varakas ihminen. Hän siis kuluttaa rahaa enemmän ja sehän on tietysti hyvä asia: kuluttamisesta hyötyvät veroeurojen muodossa myös palveluja käyttävät vähemmän varakkaat.
Väitänpä, että sähköauto ostetaan enemmän edullisen käyttövoiman ja statuksen kuin ympäristöystävällisyyden takia. Aika harvoin varsinkaan kalliimman sähköauton ostaja muuttaa muita elämäntapojaan.
Moni kalliin sähköauton ostaja ajaisi edelleen V6-moottorisella bensa-autolla, jos niitä vielä tehtäisiin ja bensa olisi halpaa. Vaikka reilu puolet sähköautoilijoista korostaa ekologisuutta, vajaa puolet haluaa tehoa ja luksusta. Heidän kulutuksensa ratkaisee kokonaisyhtälön.
”Halpa sähköauto olisi tyhmää”
Ympäristön kannalta on tietysti parempi, että rikkaat ajavat sähköautoilla V6-polttomoottorien sijasta. Tutkijoiden arvion he kuormittaisivat ilmastoa jopa 50 % enemmän kuin polttomoottoriautoilijat, jos kaikilla olisi allaan tasapuolisesti polttomoottori..
Ei minulla ole mitään autokannan sähköistymistä vastaan. Mutta kun näitä ilmastotavoitteita tehtaillaan, olisi hyvä joskus miettiä näitä autojen käyttövoimaratkaisuja vähän kokonaisvaltaisemmin. Esimerkiksi siltä kantilta, kuluttaako halvan polttomoottoriauton ostaja vähäisillä työmatka-ajoillaan loppupelissä luontoa jopa vähemmän kuin paljon ajava ja kallista sähköautoa usein vaihtava.
Minusta jokaisella olkoon oikeus ostaa auto sellaisella käyttövoimalla, mikä hänelle itselleen parhaiten sopii. Ostaisin itsekin uuden ja kalliin sähköauton pitkällä toimintamatkalla, jos olisi paljon rahaa.
Halpaa sähköautoa saadaan kuitenkin odottaa vielä pitkään.
”Tavallisessa 25 000 dollarin automallissa ei olisi järkeä. Se olisi tyhmää”, Teslan perustaja Elon Musk on sanonut.
Katselin MTV:ltä haastattelun, jossa suuren keskusliikkeen automarkkinoinnin pomo esitti näkemyksiä, miksi sähköauton ostaminen vielä arveluttaa monia autoilijoita. Kaikki hänen esittämänsä näkemykset liittyivät toimintamatkaan ja ladattavuuteen. Lähetyksessä ei sanakaan puhuttu siitä, miten käy sähköauton jälleenmyyntiarvon ja ajovoima-akuston korjattavuuden, kun akkutakuut ovat menneet umpeen ja autolla on paljon ikää ja kilometrejä mittarissa.
Teksti Urmas Hurmalainen
Vastaa