Koeajo käytetty Toyota Verso – Suurperheelliselle kentänhoitajalle
Jos olisin vaihtoautomyyjä itse, saattaisin haarukoida potentiaalisia asiakkaita erilaisista ammattiryhmistä. 12 vuotta vanha ja 261 000 km ajettu, mutta erittäin siisti ja hyvin pidetty Toyota Verso -tila-auto voisi sopia vaikkapa viisilapsisen ja harrastavan perheen urheilukentän hoitajana työskentelevälle isälle.
Tämä Toyotan Corolla –kokoluokan tila-autohan oli aiemmin Toyota Corolla Verso. Muistan kun velipoika sellaisen osti vuonna 2002. Mielestäni ensimmäisen polven Corolla Verso oli ruma tötterö, mutta kahden lapsen perheelle muunneltava ja monipuolinen tila-auto.
Jo silloin mietin, mistä hitosta tämä mallinimi Verso tulee, mutta vasta nyt innostuin ottamaan asiasta selvää. Enkä välttämättä täyttä selvyyttä saanut vieläkään, mutta aina luotettava Wikipedia kertoo verson tarkoittavan tavallisesti kasvin maanpäällistä yläosaa, joka kasvaa ylöspäin.
Aasinsiltaa käyttämällä sain tästä ihan oman tulkinnan sille, että Toyota aikoinaan nimesi C-segmentin tila-autonsa Versoksi. Ja kun sitten tuo Corolla jäi Verson nimestä pois ja autosta vuonna 2009 tuli pelkkä Verso, niin mallimuutoksen yhteydessä se kasvoi edeltäjäänsä verrattuna pituutta seitsemän senttiä ja leveyttä kaksi senttiä. Akselivälikin kasvoi kolme senttiä. Ulkoisesti se ei ennen vuoden 2012 faceliftiä juurikaan eronnut niinikään kevyen faceliftin vuonna 2003 läpikäyneestä Corolla Versosta.
Enemmän eroa Corolla Versoon tuli, kun Verso vuoden 2012 faceliftissä sai Toyotan uutta muotoilufilosofiaa mukailevan kiilamaisen ilmeen. Koeajettu Verso on vuosimallia 2012, mutta muotokieli on vielä ajalta ennen faceliftiä. Eli keulan ilmettä nyt ei voi varsinaisesti dynaamiseksi kehua, kun sitä vertaa samassa Vaihtoautomaa-liikkeessä myynnissä olevaan Versoon vuosimallia 2013.
Huippumuunneltava
Tila-autot eivät ole olleet huudossa enää aikoihin, kun kansa haluaa katumaastureita. Tietyllä tavalla tämä ei oikein istu järkeen. Onhan tila-auto katumaasturia muunneltavampi. Kieltämättä niiden muotokieli on crossovereita kömpelömpi, ja sehän ratkaisee enemmän kuin auton käytännöllisyys.
Edelleen on kuitenkin paljon suurperheellisiä, ottavat mieluummin kolmen penkkirivin tila-auton kuin coupemaisen katumaasturin. Ja kantaahan Toyota Verso harteillaan Toyotan yleisesti luotettavaksi tiedettyä mainetta.
Versokaan ei ole intohimojen auto, kuten Toyotan mallit harvemmin yleensäkään. Verso ostetaan järkisyistä tilojen muunneltavuuden takia tarpeeseen. Ei siksi, että siitä haettaisiin kummoista ajonautintoa: riittää, kun auto on arkeen tarpeeksi hyvä ajettava.
Versosta vuosimallia 2012 joka suhteessa käytännöllisyys menee etusijalle. Sisustan ilma on kovin muovinen, laadukkaista materiaaleista huolimatta. Lastenkestävät ne epäilemättä ovat, koeajoauton sisustus on esimerkillisessä kunnossa vielä 12 vuoden ja 261 000 kilometrin jälkeenkin.
Tilat ovat muunneltavissa ja auton on rekisteröity 7 hengelle. Tilaa on mukavasti, mutta ei sentään erityisen ruhtinaallisesti Parasta on tosiaan muunneltavuus. Jokainen istuin säätyy ja liikkuu erikseen. Tosin seitsenpaikkaisen mallin takaistuimet sopivat vain hätätarpeeseen, jos kaikki matkustajat ovat aikuisia. Seitsemättä penkkiriviä hyödyntäessä myös tavaratila jää käytännössä riittämättömäksi.
Ajettavuus mallillaan
Ajettavuuskin on kohtuullisesti malillaan. Kuten Toyotaa kautta aikojen, myös tämä Verso on helppo ajettava ja kääntyy ketterästi. Suuntavakavuus on tyynellä hyvä ja kun koeajopäivä sattui helteiselle elokuun perjantaille, sivutuulikaan ei päässyt autoa heiluttelemaan kovemmissakaan nopeuksissa. Ohjaustuntuma on keskinkertainen ja keskitys hyvä. tosin ohjausvasteen paras terävyys on hukassa.
Plussaa pitää antaa myös hiljaisesta matkustamosta. Toyota kertoikin aikoinaan panostavansa Versossa auton hiljaisuuteen. Moottoriäänet pysyivätkin lähes tyystin kuulumattomissa.
Suuren massan ansiosta Versossa on ison auton tuntua. Isoilla teillä jousitus toimii yhä 261 000 kilometriä ajettunakin asiallisesti. Varsinkin sileällä tiellä ja hitaammissa nopeuksissa Verso on hiljainen. Karkealle asfaltille mentäessä renkaat jo jyrisevät selvästi.
Analogiset mittarit on sijoitettu perinteisestä poiketen ylös keskelle kojelautaa. Tämän ansiosta huomio pysyy paremmin tiessä, kun ei tarvitse tihrustaa nopeusnäyttöä ratin takaa ja alta.
Se, mikä taas kerran hämmästytti, oli Toyotan luja laatu. Mitään ylimääräisiä kolinoita ja kitinöitä ei ajon aikana matkustamoon kantautunut.
Intohimon auto käytetty Verso ei tosiaan ole ja persoonallisuus hukkuu massaan. Vaan tuskinpa tätä 261 000 km ajettua bensa- Versoa kiilusilmäinen autoihminen edes hakee. Tätä voisi suositella vaikkapa viisilapsisen perheen isälle, joka kuskaa muksujaan urheiluharrastuksiin ja työskentelee ehkä päivät vaikkapa urheilukentän hoitajana. Lestadiolaisbussiksi Toyota Versokin on liian pieni.
Hyvin huolletun ja siistin Toyotan hinta ei vielä 12 vuoden jälkeenkään laske niin sanotusti kilohintaan, joka koeajetun 1.8-litraisen bensa-Verson tapauksessa olisi 1580 €, kun auton omapaino ilman hyötykuormaa matkustajineen ja tavaroineen on 1580 kg.
Toyota Verso 1.8 l Valvematic Multidrive S, 7-paikkainen, vm. 2012
Mittarilukema: 261788 km
Moottori: R4, 1798 cm3, vapaasti hengittävä
Keskikulutus: 7.1 l/100 km
Co2-päästöt: 165 g/(km
Suorituskyky: kiihtyvyys 0–100 km/h: 11.1 s
Huippunopeus 185 km/h
Mitat: pituus 4440 mm, leveys 1790 mm, korkeus 1670 mm, akseliväli 2780 mm
Tavaratila 178 (3. penkkirivi käytössä)- 1696 l (takapenkkien selkänojat kaadettuina)
Myyjä: Vaihtoautomaa, Petikko, Vantaa
Hinta: 9480 €
Vastaa