Kaasujalka

Koeajo Mazda MX-30 – Melkein sähköauto

Julkaissut:

|

20.6.2024

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Mazda MX-30 – Melkein sähköauto

Mazda muutti MX-30-mallin täyssähköautosta osittain bensa-autoksi. Se on siis tavallaan lataushybridi, mutta tavallista plug-in -hybridiä pidemmällä toimintamatkalla ja pikalatausmahdollisuudella. Bensalla ajaessa se kuluttaa paljon, mutta on myös tervetullut vaihtoehto kiireiselle pitkämatkalaiselle.

 

”Mazda MX-30 on hyvännäköinen täysin sähköllä käyvä crossover ja isomman auton tuntuinen ajaakin. Vain 170 kilometrin toimintasäde ja hidas lataus saivat kuitenkin päästelemään melkoiseen tahtiin kirosanoja”, kirjoitin Kaasujalkaan, kun koeajoin Mazda MX-30 -täyssähköauton keväällä 2021.4

LUE MYÖS: SÄHKÖINEN MAZDA MX-30 – LIDLIN LATAUSPISTE TULI TAATUSTI TUTUKSI

Mazda MX-30:n ajoakun teoreettinen kapasiteetti oli silloin 35,5 kilowattituntia, joka WLTP-mittauksessa olisi pitänyt riittää 200 kilometrin ajomatkaan.

Valmistaja pisti koko mallin uusiksi. Akku puolitettiin ja se korvattiin bensamoottorilla. Bensamoottori on edelleen Mazdan ”tavaramerkkejä”, eli wankel-kiertokankimoottori. MX-30:ssa polttomoottori toimii aggregaattina, kuten sarjahybrideissä. Eli MX-30:lla edetään aina sähkömoottorin voimin: polttomoottorilla ei ole yhteyttä vetäviin pyöriin, vaan se lataa akkua.

Puolitettu akku on nyt kapasiteetiltaan 17,8 kWh, aiemmin täyssähköisen Mazda MX-30:n ajoakun teoreettinen kapasiteetti oli 35,5 kilowattituntia, Ajoakun puolittaminen tietysti puolittaa tietysti myös täyteen ladatun auton toimintamatkan: Valmistajan  mukaan optimiolosuhteissa puhtaasti sähköinen toimintamatka yltää nyt 85 kilometriin.

Bensa-ajo kuluttaa

Mazda MX-30 R-EV tukee nopeaa latausta (CCS) jopa 37 kW asti, ja vaihtoehtoisesti voit ladata sen tavallisista enintään 11 ​​kW:n latausasemista 3-vaiheisen integroidun laturin kautta. Wankel-moottorin 50 litran polttoainesäiliö varmistaa stressittömän sähköajon, mahdollistaen jopa 680 kilometrin kokonaistoimintamatkan ilman lataushuolia. Wankel-moottoria käytettäessä auto toimii lataushybridinä, jossa on sisäänrakennettu latausasema!

Itse joudun usein heittämään autolla pidemmänkin matkan. Koska pikalatauspisteet aika usein ovat varattuja, on latauspaikan vapautumista odotellessa pitänyt juoda useampi kuppi kahvia vaikkapa ABC:llä. Vaikka muut autovalmistajat kiirehtivätkin siirtymistä lataushybrideistä sähköautoihin, itse pidän ainakin tällä hetkellä Mazdan pakittamista päinvastaiseen suuntaan ihan tervetulleena.

Luokassaan hyvin kilpailukykyinen sähköinen toimintamatka ja oikean kokoinen polttoainetankki antavat mielenrauhaa pidemmilläkin matkoilla. Ei tarvitse jännittää, mistä löytyy seuraava latausasema ja onko siellä vapaata.

Miinuspuolena on tietysti suuri kulutus, kun sähköinen ajoakusto tyhjentyy ja MX-30 alkaa käydä bensalla. Koeajoviikko osui vielä nopeusrajoitusten talvikaudelle ja köröttelin satasen nopeusrajoituksillakin yhdeksääkymppiä. Sain pidettyä kulutuksen 8 litrassa. Hyvää on kuitenkin se, että pieni akku latautuu nopeasti, vaikka latausteho jäisikin vaatimattomaksi.

Helppo kotiutua

Latasin autoa jokaisessa mahdollisessa raossa niin liikenneasemien suurteholatureissa kuin kotonakin ja huolimatta melko runsaasti matka-ajosta näytti mittari koeajoviikon lopussa keskikulutukseksi 6 l/100 km.  Uskoisin kulutuksen kuitenkin nousevan reilusti yli 10 litran satasella kesäisiä moottoritienopeuksia ajaessa.

Sähköisen matkan muuttumisen bensalla ajamiseksi kyllä huomaa, vaikka melutaso loppupelissä onkin tämän kokoluokan autoksi vaimea. Hallintalaitteiden ja näyttötekniikan puolesta MX-30 R-EV on helppo omaksua.

Tilaihme ei uudistunutkaan MX-30 R-EV ole, jo täyssähköautoversiona se oli ahtaampi kuin ulkomittojen perusteella olisi luullut. Jos kuljettaja on ”hongankolistaja”, ei normaalimittainen aikuinen tahdo mahtua takapenkille. Takaviistoon on pienten sivuikkunoiden takia heikko näkyvyys. Rasittavinta ovat kaapparimalliset takaovet. Niihin en tottunut edelliselläkään kerralla, enkä oikein ymmärrä koko ratkaisun hyödyllisyyttä, kun takaovea avatessa pitää aina avata myös etuovi. Kauppareissuilla tämä tuotti päänvaivaa.

Mazda MX.30 R-EV:n ajettavuus on hyvä niin isoilla teillä kuin taajamissakin. Vaikka jousitus on jämäkkä, se ei rokota ajamisen mukavuutta. Ohjaustuntumakin on jämerä ja tarkka.

JÄLKIMAKU
Vaikka Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV -lataushybridissä on puutteensa, siinä on myös vahvat ja houkuttelevat puolensa. Se sopisi hyvin itseni kaltaiselle omakotiasujalle, jolla on mahdollisuus ladata autoa kotona ja joka ajaa enimmäkseen taajama-ajoa, mutta säännöllisesti joutuu heittämään myös pitemmän keikan. Sähköinen toimintamatka on tavallista lataushybridiä kymmeniä kilometrejä pidempi ja kun akku tyhjenee, auto latautuu nopeasti liikenneasemien suurteholatureissa. Jos taas latausasemat ovat täynnä, matka jatkuu stressittömästi bensalla.

 

Plussat
Leppoisa ja jämäkkä ajettava
Hyvännäköinen
Pitkä sähköinen toimintamatka
Nopeasti latautuva
Säännöllisesti ladattaessa taloudellinen

Miinukset
Kokoluokassaan riittävän meluton
Kaappariovet
Suuri kulutus bensalla ajaessa
Ahtaat takatilat

 

Mazda MX-30 R-EV
Lataushybridi
Moottorit: polttomoottori R4, 830 cm3, wankel-kiertomäntämoottori + sähkömoottori
Sähköakun bruttokapasiteetti: 17,8 kWh
Vetotapa: etuveto
Teho: 170 hv
Vääntö: 260 Nm
Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A), CCS 36 kW
WLTP-kulutus 1,0 l/100 km (ilmoitettu)
CO2-päästöt 21 g/km (ilmoitettu)
Toimintamatka sähköllä: 85 km
Suorituskyky: kiihtyvyys 0–100 km/h 9,1 s
Huippunopeus 140 km/h (rajoitettu)
Mitat: pituus 4 395 mm, leveys 1 795 mm, korkeus 1 566 mm, akseliväli 2 655 mm
Tavaratila 350– 1 175 l
Takuu 6 v / 150 000 km, ajoakku 8 v / 160 000 km
Hinta: koeajoauto 45 726 €, (malliston hinnat alk. 39 499 €)

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Ford Kuva Hybrid – Taloudellista menoa täyshybridi-Kugalla
Koeajo BMW 520d xDrive – Range yli 1100 kilometriä
Koeajo Peugeot e-308 SW – Kaivattu perusfarkku, mutta liian kallis

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *