Kaasujalka

Koeajo Mercedes-Benz E 300 de – Voiko tästä enää parantaa?

Julkaissut:

|

30.5.2024

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Mercedes-Benz E 300 de – Voiko tästä enää parantaa?

Mercedes-Benz E 300 de 4 Matic on viimeistä piirtoa myöten lähes täydellinen auto, mutta mitä muuta voi odottaakaan uudelta E-sarjan Mercedekseltä, joka maksaa lähes 100 000 euroa.

Tammikuun Kaasujalassa oli koeajossa tästä uudesta E-sarjan Mercedeksestä se perinteinen ja ikoninen sedan E 220d. Nyt vuorossa farmarikorinen malli, joka on nykytrendien mukainen ladattava hybridi. Mersumiehille mallien koodimerkinnät ovat tärkeitä, joten tämä tottelee koodia: S214. Keulalla on kaksilitrainen dieselmoottori ja sen kaverina sähkömoottori. Koko voimalinjan yhteenlaskettu teho on 313 hv ja vääntöä 700 newtonmetriä.

Mercedes tarjoaa ainoana autona maailmassa dieselmoottorisen ladattavan hybridin, eikä siinä vielä kaikki, sillä mallistossa vaihtoehtona on myös bensakäyttöinen ladattava hybridi; 300 e T A Premium, joka on itse asiassa viitisen tonnia halvempi 85 952,01 euron hinnallaan. Näiden molempien versioiden akkujen koot lähentelevät esimerkiksi ensimmäisen sukupolven Nissan Leafin akun kokoa. Sen vuoksi toimintamatka sähköllä on komeat 97 kilometriä. Sopii siis täydellisesti jokaiselle autoilijalle, jos vain on varaa ostaa tämmöinen (valitettavasti vain harvalla on).

Enemmän tilaa

Uusi farmarikorinen E-sarja on kasvanut hivenen mitoiltaan, mutta sitä ei silmällä huomaa. Akseliväli on venähtänyt 22 millimetriä ja leveyttä tullut lisää 28 millimetriä. Tilaa sisällä näin ollen on aiempaa enemmän.

Koeajetussa autossa oli lisävarusteinen 1380 euron hintainen Exclusive paketti ja sen mukana tulee mm. perinteinen tähti keulalle ja se näyttää kyllä todella hyvältä, sillä mikä se semmonen Mersu on, jossa ei ole tähteä keulalla.

Vanhakorisessa ladattavassa hybridissä tavaratilan takaosassa korotettu osa, joka hankaloitti pakkaamista, mutta tämän uutukaisen kontti on täysin tasainen. Tosin pohja on muutaman sentin korkeammalla ja sen vuoksi tilaa on ”vain”460 litraa ja se onkin auton ehkä ainut pieni miinus.

Kuljettajan paikka on kuin suoraan siitä kultaisesta oppikirjasta ja kaiken kokoiset kuljettajat saavat täydellisen ajoasennon. Ohjaamon viimeistely on ylellistä ja hipoo jo sanaa luksus. Informaationäytön tarkkuus on huikean korkeaa tasoa ja on nopeatoiminen. Laadukas vaalea nahkasisustus yhdistettynä ohjaamon muihin materiaalivalintoihin tekee tunnelmasta täydellisen ja lopullisen silauksen antaa uskomattoman hieno tunnelmavalaistus.

Kuin sukkasillaan

Ajoltaan E-sarja on erinomainen. Uudessa E-sarjan farmarissa ilmajousitus tulee vakiona sekä etu että taka-akselilla ja se tekee matkanteosta todella ylellistä. Voisi luulla matkustavansa Ässä-Mersulla. Alusta silottaa kaikki tien epätasaisuudet ja melutaso pysyy hiirenhiljaisena kaikilla tien pinnoilla.

Mercedeksen ADS Plus -iskunvaimennus säätää jokaisen kulman iskunvaimennuksen vastetta sisään- ja ulosjoustoissa.  Ilmajousituksesta on hyötyä monessa, sillä esimerkiksi nopeuden noustessa yli 120:n järjestelmä laskee alustaa 15 millimetriä ja esimerkiksi huonolla mökkiteillä alustaa voi nostaa useita senttejä. Lisäksi perävaunua vedettäessä auton alustan korkeus pysyy normaalina. Suomalaista peräkärrykansaa ilahduttaa tieto, että koukkuun saa kytkeä 2100 kiloa painavan kärryn.

Suorituskyky on kiitettävää tasoa ja ilahduttavaa oli huomata, että auto kulkee suhteellisen rivakasti myös pelkällä sähköllä. Mercedeksen voimalinja on aina nelivetoinen riippumatta siitä ajetaanko sähköllä vai dieselillä ja se on kyllä suuri etu esimerkiksi verrattuna Volvon ladattaviin hybrideihin. Nelivetoinen E-Mercedes onkin nautinnollinen ajaa Suomen talvisessa säässä. Järjestelmä tarjoaa voimaa takapainotteisesti 55 prosenttia taakse ja 45 eteen.

Koeajon aikana lämpötila vaihteli nollasta -10 asteen pakkaseen ja toimintamatka sähköllä oli toistuvasti noin 70 kilometrin paikkeilla.

Mercedes-Benz E 300 de 4MATIC T A Premium
Hinta alkaen: 90 887,48€
Koeajoauton hinta: 97 593,84€
Järjestelmän yhteisteho: 313 hv (230kW)
Vääntö: 700 Nm
WLTP-kulutus: 14,2 kWh / 100 km
Toimintamatka sähköllä WLTP:  97km
Suorituskyky 0–100 km/h: 6.7 s
Huippunopeus: 224 km/h
Mitat pit.lev.kork.aks.väli: 4949,1880,1469, 2961,
Tavaratila: 460 l
Omamassa: 2380 kg
Vetokyky: 750/2100kg

Plussat
Ylellisyys
Ajettavuus
Toimintamatka sähköllä
Mukavuus

Miinukset
Ehkä aavistuksen pieni tavaratila

Jälkimaku
Mercedes-Benz E 300 de on kyllä kerrassaan fantastinen auto, jonka ylistyssanojen määrä saa hengästymään.

 

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

 

KATSO KOEAJOVIDEO TÄSTÄ

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Ford Kuva Hybrid – Taloudellista menoa täyshybridi-Kugalla
Koeajo BMW 520d xDrive – Range yli 1100 kilometriä
Koeajo Peugeot e-308 SW – Kaivattu perusfarkku, mutta liian kallis

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *