Kaasujalka

Koeajo Toyota CH-R – Nuorekkaampi vaihtoehto Corollalle

Julkaissut:

|

25.5.2024

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Toyota CH-R – Nuorekkaampi vaihtoehto Corollalle

Kun eläkeläiset ja seniorit edelleen ajavat Corollalla ja työikäiset Corolla Cross -katumaasturilla, on samaan kokoluokan Toyota CH-R vaihtoehto tuttuuden rinnalle ripauksen trendikkyyttä kaipaavalle nuoremmalle väelle.

Toyotan maahantuoja kehuu kotisivuillaan uuden CH-R:n ulkoista olemusta tyyliksi, joka uhmaa kaikkia perinteitä:

”Uusi Toyota C-HR ei noudattele aiempia muotoilun sääntöjä vaan luo ne uudelleen. Klassinen coupén tyyli on viety ennakkoluulottomasti täysin uudelle tasolle, jonka lopputuloksena mallin inspiroiva kolmiulotteinen sivuprofiili yhdistyy crossoverin vaikuttavaan olemukseen. Saatavilla olevassa Bi-tone + -ulkovärissä tyylikäs musta katon väri jatkuu auton takaosaan korin kaaria seuraillen ja korostaen näin mallin ilmeikästä ulkomuotoa”.

LUE MYÖS: KOEAJO TOYOTA C-HR – KAUKANA TYLSÄSTÄ!

Paljon uhottu, mutta kyllä sanoille on katettakin. Toisen sukupolven CH-R:ssä on panostettu aiempaakin enemmän ulkonäköön. Linjat ovat edeltäjää terävämmät.

Uudistunut CH-R on aiempaa lyhyempi ja matalampi ja jonkin verran leveämpi. Sisätilojen ja akselivälin mitat ovat kuitenkin pysyneet pääasiassa ennallaan.

Helppo tottua

Toyota CH-.R:ää 1.8-litraisella bensamoottorilla ja itseään ajon aikana lataavana perushybridinä ei voi pitää ainakaan tylsänharmaana. Se on rohkeasti muotoiltu ja antaa lupauksen Corollaa persoonallisemmasta Toyotasta. Sitä se on ollut jo edellisestä mallista lähtien. Meidän kotikulmilla vantaalaisessa pienlähiössä olen nähnyt useammankin valmistalon pihalla ensimmäisen polven CH-R:n.

Koeajoon saatiin Toyota C-HR 1.8 Hybrid Launch Edition. 140 hevosvoimaa ja 142 Newtonin vääntö eivät tämän päivän autolle tunnu kovin väkevältä yhdistelmältä, mutta perusjamppa pärjää näilläkin lukemilla.  Eiköhän CH-R:lle asetetut perustarpeet ole pitkälti samat kuin Corollassakin: loppupelissä sekin hankitaan rohkeammasta muotoilustaan yleensä ihan tavalliseen arkiajoon.

Toyotalle tyypillistä on, että jännittävyydestä ja erikoisuuksistakin huolimatta ohjaamo tuntuu tutulta ja turvalliseltakin. Materiaalit ja perusdesign ovat pitkälti samoja kuin muissakin nykypäivän Toyota-malleissa. Mattapintaista ja mustaa muovia on paljon, mutta ei se rumalta näytä. Jälki tuntuu viimeistellyltä. Istuinverhoilun materiaalina on kuulemma käytetty kierrätysmuovia, joka on peräisin muovipulloista.

C-HR:n multimediajärjestelmät ja mittaristo muokkautuvat käyttäjän omien mieltymysten mukaisen digitaalisen käyttökokemukseksi.

Ratti on täynnä perinteisiä painikkeita kahdessa kerroksessa, alemmassa kerroksessa valitaan media ja ylemmässä kerroksessa hallinnoidaan ajamisen toimintoja. Olen hyvin epätekninen ja monesti erilaisiin nappuloihin tottuminen vie aikaa, mutta CH-R:n perinteisiin painikkeisiin totuin taas aika nopeasti. Jostain syystä tämä on Toyotoille ainakin omalla kohdallani tyypillistä muutenkin.

Sillehän ei voi mitään, että EU on pakottanut asentamaan ylinopeudesta varoittavan piipitykseni Toyotaankin.

Kuskia ajatellen

CH-R selvästi on suunniteltu selvästi perus-Toyotoja enemmän kuljettajaa ajatellen. Hyvä ajoasento löytyy helposti ja perusajossa CH-R on vaivaton käsiteltävä. Ohjaus voisi olla vähän tunnokkaampi, mutta vastavuoroisesti rattia pyörittelee mukavan ja tutunkin kevyesti. Jousitus tuntuu sopivan jämäkältä, mutta ei kovalta: mutkissakin CH-R on vaivaton ohjattava.

Hybridivoimalinjan kehittäjänä Toyota on pioneeri ja hienosti se toimii uudessa CH-R:ssäkin. Koeajoviikolla CH-R osoittautui pakkasista huolimatta CH-R:n keskikulutus asettui 5.7 litraan satasella. Taajamapyörityksessä pääsin jopa 4.5-4.8 litran kulutukseen. Koska en jaksa jatkuvasti peuhata kotona latauspiuhojen kanssa ja matka-ajoakin tulee ajettua, koeajoviikko perushybridillä tuntui vaivattomalta.

Loppupelissä CH-R:stä huokuu japanilainen tuttuus ja turvallisuus, mutta se on selvästi eurooppalaiselle tehty. Nuorempaa väkeä epäilemättä miellyttää paitsi sporttinen ulkonäkö, myös istuminen perus-Corollaa korkeammalla.

Toyota C-HR 1.8 Hybrid Launch Edition
Moottori: R4, 1798 cm3
Polttoaine: bensa + sähkö (itselataava perushybridi)
Nelisylinterinen rivimoottori, hybridi, bensiini
Hybridijärjestelmän yhteisteho: 103 kW / 140 hv
Vaihteisto: portaaton automaatti
Vetotapa: etuveto
Vääntö: 142 Nm
Keskikulutus (WLTP): 4,8 l / 100 km
Co2-päästöt (WLTP): 108 g / km
Voimansiirto: etuveto, portaaton automaattivaihteisto
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 9,9 s
Huippunopeus: 170 km/h
Mitat: pituus: 4362 mm, leveys: 1832 mm, korkeus: 1570 mm, akseliväli: 2640 mm
Tavaratila: 388 litraa
Hinta: 39 101 € (C-HR-malliston hinnat alk. 35 995 € €)

Plussat
Persoonallinen coupémainen ulkonäkö
Onnistunut alusta
Hyvä perusajettava

Miinukset
Kuskin huono näkyvyys takaviistoon
Hieman vaatimaton suorituskyky

JÄLKIMAKU

Kuudenkympin iästäni huolimatta tunnustan olevani sen verran turhamainen, että jos minun pitäisi valita Toyota Corolla-kokoluokan kolmesta vaihtoehdosta, niin kyllä se olisi juuri CH-R. Vaikka ulkonäkö on urheilullinen, C-HR on kuitenkin luonteeltaan sopivan rauhallinen.

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo BMW 550e xDrive – Ajamisen iloa
Koeajo Peugeot e-208 GT – Lisää toimintamatkaa
Koeajo Mercedes-Benz E 300 de – Voiko tästä enää parantaa?

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *