Kaasujalka

Koeajo Kia Sportage 1,6 T-GDI Plug-in – Entistä enemmän vastinetta rahalle

Julkaissut:

|

22.5.2024

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Kia Sportage 1,6 T-GDI Plug-in – Entistä enemmän vastinetta rahalle

Kia  Sportage PHEV -juhlamalli pistokehybridinä tarjoaa rahalle entistä enemmän vastinetta, kun varustelukin on runsasta.

 

”Ladattavalla hybridillä jopa 70 km sähköllä, aito neliveto ja 265 hv.” Näin Kia mainostaa uutta Kia Sportage PHEV-pistokehybridiä.  Onhan siinä lupausta kerrassaan, kun tilavan perhemaasturin hintakin on saatu painettua nippanappa alle 45 000 euron.

Sehän on selvä, että koeajoviikon osuessa talvikeleille, sähkö loppuu jossain 50 km ajon jälkeen.

Sportage PHEV-pistokehybridi on edelleen auto leppoisaan ajoon. Alustansa puolesta se on luotu tavallisen hyvätapaisen ja aktiivisen perheen tavanomaiseksi perheautoksi.

Tutut peruseväät

Koeajoauton mallinimi oli nyt 1,6 T-GDI Plug-in Hybrid Edition ja mallinimellä juhlistetaan Sportagen 20-vuotista taivalta.

Varustelu on nelivetoisen pistokehybridi -Sportagen valtti nyt lähes 20 vuotta myöhemminkin.  Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että nyt saa noin 45 000 euroa maksavan nelivetoisen Sportage-pistokehybridin mukana monia herkkuja 50 000 euron edestä.

Tasapainoinen alusta

Vaan, eihän autoa lisävarusteilla ajeta, vaan ”perstuntumalla”. Alusta tuntuu tasapainoiselta ja tekee hyvää yhteistyötä ohjauksen kanssa. Sportagella on mukava ajella huonommassakin talvisäässä.

Jos on nelivetoinen pistokehybridi-Sportage leppoisa ja johdonmukainen ajettava isoilla teillä, niin yllättävän jouheva käsiteltävä se on myös taajama-ajossa ja parkkiruutuun peruuttaessa. Leppoisuutta ajoon tuovat tietysti 265 hevosvoiman tehot, mutta ennen kaikkea 350 Newtonin vääntö.

Omat kokemukseni ovat lähes yksinomaan positiiviset siksi, että minulla on mahdollisuus pistää Sportage lataukseen yöajaksi kotona. Jos latausmahdollisuutta kotona ei ole, ainakaan paljon liikkuvan ei ole kovin järkevää ostaa tällaista järkälettä arkiajoon. Moottoritiellä kulutus nousee helposti yli 8,5 litran satasella.

Myöskään valmistajan ilmoittama 70 kilometrin ajosta pelkällä sähköllä ei toteudu ainakaan talvikeleillä, kesällä se voi hyvinkin olla realismia. Sportage PHEV:n akkupaketin kapasiteetti on 13,8 kilowattituntia.

Miinusta on pakko antaa myös ilmastoinnin ja tietoviihdejärjestelmän ohjauksesta. Niitä molempia ohjataan hipaisemalla paneelista. Se ei ollut kaltaiselle ”rähmäkäpälälle” helppoa. Myös kosketusnäytön räpeltäminen onnistui vain ajamalla tien sivuun, jolloin katsetta ei tarvinnut samanaikaisesti kohdistaa tiehen.

Plussaa on annettava siitä, että radion äänenvoimakkuutta voi säädellä myös mekaanisesta ja pyöritettävästä kiekosta. Tosin samasta kiekosta voi säädellä myös lämpötilaa ja se taas ei onnistu silloin, kun pitää väännellä radiosta volyymia kovemmalle tai hiljemmalle. Kojelaudan hipelöimisessä ajon aikana huomio väkisinkin on pois tien tapahtumista.

Sportage on pätevä maasturi ja nelivetoisena se etenee huonoissakin oloissa. Ja 45 000 euron hintaan Edition-juhlamallissa saa todella paljon varustelua. Eikä tietenkään sovi vähätellä Kian 7 vuoden/150 000 kilometrin tehdastakuuta.

Kia Sportage 1,6 T-GDI Plug-in Hybrid Edition
Moottori: R4, 1598 cm3, turbo
Polttoaine: bensa + ladattava sähkö / plug-in -hybridi
Teho: 195 kW / 265 HV
Sähkömoottorin teho: 67 kW / 91 hv
Akun kapasiteetti: 13,8 kWh
Latauspistoke: Type2
Latausnopeus 0-100% AC, 2,7 kW (max): 4 h, 30 min, latausnopeus 0-100% DC: 95 min
Latausteho DC (max): 7,2 kW
Vääntö: 350 Nm
Sähkömoottorin vääntö: 304 Nm
Kulutus (WLTP): 1,1 l / 100 km (ilmoitettu)
Co2-päästöt (WLTP): 25 g / km (ilmoitettu)
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 8,2 s
Huippunopeus: 191 km/h
Mitat: pituus: 4515 mm, leveys: 1865 mm, korkeus: 1650 mm, akseliväli: 2680 mm
Tavaratila: 540 – 1715 l
Hinta: Koeajoauto varusteineen 46 579 € (hinnat alk. 44 990 €

 

Plussat
Runsas varustelu
Tasapainoinen ajettava

Miinukset
Ilmastoinnin ja tietoviihdejärjestelmän ohjaus hipaisulla
Korkeahko kulutus bensalla ajaessa

JÄLKIMAKU

Perusvarusteisena koeajoauton hinta olisi ollut 44 990 euroa. Varustelu nosti koeajoauton hinnan 46 579 euroon, mutta ei sitäkään totisesti voi pitää pahana.  Tähän hintaan tuskin kovin paljon enemmän voi vaatia ihan tilavalta maasturilta.

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo BMW 550e xDrive – Ajamisen iloa
Koeajo Peugeot e-208 GT – Lisää toimintamatkaa
Koeajo Mercedes-Benz E 300 de – Voiko tästä enää parantaa?

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *