Kaasujalka

Koeajo Skoda Superb Combi 2,0 TDI vm.2016 – Ylellisyyttä ilman naapurikateutta

Julkaissut:

|

29.4.2024

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Skoda Superb Combi 2,0 TDI vm.2016 – Ylellisyyttä ilman naapurikateutta

Vanhassa ja 410 000 kilometriä ajetussa Skoda Superb -dieselfarmarissa on se hyvä puoli, että muhkean ajettavuuden kaupanpäällisinä ei tule taatusti naapurikateutta.

Tshekki-Ferrariksikin Skodaa kutsuvat jotkut edelleen. No sehän osoittaa vain ilkkujansa tietämättömyyttä. Viimeisin takatuuppari sosialisti-Skoda taisi olla vuosina 1983–89  valmistettu M-sarja. Jo paljon ennen kommunisti-Tshekkoslovakian hajoamista ja VAG-konsernin tuloa Skodan omistajaksi Skodakin siirtyi valmistamaan etuvetoisia Favorit-malleja.

LUE MYÖS: KOEAJO KÄYTETTY SKODA SUPERB – SUPERB 4×4 -DIESEL LÄHES PUOLEEN HINTAAN

Juntimmat tuskin edes tietävät, että Škoda Auto (on Mercedes-Benzin ja Peugeot’n ohella yksi vanhimmista edelleen toimivista autonvalmistajista. Ja jo vuonna 1991 Škodasta tuli Volkswagen-konsernin neljäs automerkki Volkswagenin, Audin ja SEATin rinnalle.

Eli repikää siitä. Itse en enää oikein pysty löytämään sanottavia eroja, kun verrataan Skodan malleja ennen kaikkea Volkswagenin rinnakkaismalleihin. Konsernin autoista tietysti Audi on oma lukunsa. Jos voikin joku empiä valintaa Volkswagen Passatin ja Skoda Superbin välillä, niin aikamoinen ihme on, jos Superb ja Audi A6 olisivat jollekin vaihtoehtoja toisilleen.

Ja vaatimattoman ihmisen kannalta se on vain hyvä juttu. Nelivetoinen turbodiesel-Superb DSG-automaattilaatikolla nimittäin tarjoaa paljon ajettuna vaihtoautonakin autoa koko rahan edestä.  2-litraisten ja nelivetoisten, 250 000 – 400 000 kilometriä ajettujen ja vuosimallin 2016 turbodiesel-Superbien hinnat dsg-automaattilaatikoilla asettuvat keskimäärin 11 000 euron tietämille.

”Ylenpalttinen” perheauto

Hintavertailua samanikäisiin ja yhtä paljon ajettuihin Passateihin ja Audeihin en voinut tehdä, koska Nettiauto.comista ei löytynyt yhtään yli 400 000 km ajettua vuosimallin 2016 Passatia tai Audi A6 -dieseliä. Lähimmäksi osui 354 000 km ajettu ja etuvetoinen Audi A6 Avant Business Sport 2,0 TDI 140 kW ultra S tronic vuosimallia 2016, jonka hintapyyntö oli 13 890 €.

Varmasti siinä Audissa on joitakin asioita toteutettu hienommin, mutta perustaltaan Skoda Superb ja Audi A6 ovat kuitenkin lähestulkoon identtiset kaksoset: toinen vain pääsee pitkälti samoilla arvosanoilla huippuyliopistoon ja toisen pitää ehkä mennä ammattikorkeakouluun.

8 vuotta vanha ja yli 400 000 kilometriä ajettunakin nelivetoinen farmari-Superb sopiikin vaatimattomalle herkuttelijalle, tai ensimmäisen toiminimifirmansa perustavalla perheelliselle rakennusalan nuorelle yrittäjälle. Vaikka auto on hieno, sitä tuskin ostaa pukumies. Tai voihan se olla myös nuorelle myyntiedustajalle ensimmäinen askel vähän parempaan kyytiin.

Joku toimittaja jo vuosia sitten kehui juuri tällaista kolmannen sukupolven Superbia ylenpalttiseksi perheautoksi. Ja sitähän se kyllä onkin, tilat ovat kerrassaan mahtavat. Kuskin penkille istuessa ensifiilis on melko yllätyksetön. Hyvä ajoasento löytyy kuitenkin heti ja nahkasisustukseltaan edelleen huippusiisti Superb-veteraani tuntuu kaikin tavoin laadukkaalta peliltä.

Ei nitise, eikä kolise

Kun lähdimme koeajolle, pidin ehkä liiankin itsestään selvänä, että iäkkään ja paljon ajetunkaan Skodan lippulaivassa paikat eivät nitise ja natise. Olihan Superb kuitenkin vuonna 2016 Skodan lippulaiva, kun jyhkeä katumaasturi Kodiaq oli samana vuonna vasta tulollaan.

Päätoimittajan huomautettua apukuskin penkillä Superbin laadukkuudesta, oli pakko hämmästellä itsekin, yli 410 000 km ajetun Superb-dieselin kyydin tasaisuutta: mikään paikka ei tosiaan nitissyt, natissut, eikä kolissut.

190 hevosvoimaa, neliveto ja DSG-asutomaatti tuntuvat kyllä melko valmiilta paketilta vaikkapa hiihtolomaviikon Lapin reissulle. Valtateillä ohitukset sujuivat ripeasti. Varsinkin matka-ajossa vanhakin diesel-Superb adaptiivisen vakionopeussäätimen kera on levollinen ajettava.

Jos nyt pitää hiuksia halkoa ja vähän väkisinkin etsiä jotain sanomista, niin liikkeellelähdöissä DSG-automaattivaihteisto tuntui vähän viipyilevän. Vääntöä löytyy kuitenkin riittävästi ja tämän ansioista diesel-Superb etenee mallikkaasti jokseenkin kaikissa normaaleissa tilanteissa.

Vain liikkeellelähdössä DSG-vaihteisto vähän tökkii, kun tuntuu lähtevän liikkeelle vähän viipyilevästi. Kun matkaan päästään, 190 hevosvoiman dieselmoottori tarjoaa kuitenkin vääntöä peräti 400 Newtonmetrin edestä ja sen turvin auto etenee ”messevästi” kaikissa normaalitilanteissa.

Ketterä kaupungissakin

Kokonaan toinen juttu on sitten, missä vaiheessa nykyisten polttoaineiden hintojen aikana nelivetoisella diesel-Superbilla ajaminen tulee taloudellisemmaksi kuin ajaminen etuvetoisella ja 220-hevosvoimaisella. Superb 2.0 DSG TSI -farmarilla.

Tein laskelmia netissä diesel-laskurilla. Tulosten perusteella 190-hevosvoimaisella ja nelivetoisella Superb 2.0 DSG TDI-turbodieselillä ajaminen tulisi taloudellisesti järkevämmäksi vasta, kun ajomäärä on vähintään 28 000 km/vuosi. Laskelmissa otin huomioon vain kulutuksen, molempien autojen ajoneuvo- ja käyttövoimaverot sekä polttoaineiden senhetkiset hinnat. Auton vaatima pääoma ei ollut laskelmissa mukana.

Jos vertailuun otetaan 272-hevosvoimainen ja nelivetoinen Superb 2.0 Combi DSG TSI -bensaturbo, luvut ovat ihan toiset. Tässä vertailussa nelivetoisella ja 190-hevosvoimaisella TDI-turbodieselillä ajaminen kannattaa jo silloin, kun vuodessa tulee matkamittariin 16 000 km.

Kalle Seinäjoelta tiivistää Nettiauto.comin arvosteluissa olennaisimman Superb -farmarin vahvuuksista. Hänenkin Superb-farmarinsa on vuosimallia 2016.

”Superb on valtavan kokoiseksi autoksi yllättävän ketterä kaupungissakin. Perheelliselle unelma-auto. Ei tarvitse miettiä miten asettelee Emmaljungat ja matkalaukut. Ei maailman hiljaisin auto, mutta tuntuu hiljaiselta, jos siirtyy vanhemmasta autosta.”

Skoda Superb Combi 2,0 TDI 190 4×4 Style DSG Aut, vm. 2016
Mittarilukema: 410 000 km
Moottori: R4, 1968 cm3, turbo
Käyttövoima: diesel
Tehot: 190 hv
Vääntö: 400 Nm
Vetotapa: neliveto
Vaihteisto: 6-lovinen DSG-automaatti
Co2-päästöt: 139 g/km (Auto-Data)
Keskikulutus: 5.3 l/100 km (Auto-Data)
Mitat: pituus 4960 mm, leveys 1860 mm, korkeus 1510 mm, akseliväli 2841 mm
Tavaratila 660 – 1950 l
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 7.7 s
Huippunopeus 228 km/h
Myyjä: Vaihtoautomaa, Petikko, Vantaa
Hinta: 10 900 €

 

Teksti Urmas Hurmalainen
Kuvat Mika Salomaa

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo käytetty Mercedes-Benz C300 de – Pistokediesel pitkämatkalaiselle
Ensifiilikset – Uusi Skoda Suberb Combi pikaisessa koeajossa
Koeajo Volvo S60 T5 vm.2020 – Tehokas ”nykymuseo”

Tietoa julkaisijasta

Mika

(1) Lukijan kommentti

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *