Kaasujalka

Koeajo Hyundai Kona electric – Jo lähtökohdiltaankin sähköauto – ja hyvä niin!

Julkaissut:

|

14.3.2024

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Hyundai Kona electric – Jo lähtökohdiltaankin sähköauto – ja hyvä niin!

Uuden Hyundai Konan suunnittelussa on lähdetty alun pitäenkin sähköauto edellä. Ja hyvä niin. Uusi Kona Electric on teknisesti edeltäjäänsä parempi ja sisätiloiltaan se alkaa lähestyä kokoluokkansa isompiakin katumaastureita.

Uudessa Konassa futuristinen ja näyttävä muotoilu yhdistyy uusimman sukupolven turvallisuus- ja mukavuusominaisuuksiin. Maahantuojan mukaan toimintamatka on tämän luokan parhaimmistoa. Normaalin toimintamatkan mallissa on nyt 48,4 kWh:n akku ja toimintamatka 377 km (WLTP). Pidemmän toimintamatkan mallissa on 65,4 kWh:n akku ja toimintamatka 514 km (WLTP).

Valmistaja lupaa pikalatauksen onnistuvan enimmillään 101 kW:n teholla ja toimintamatkan karttuvan nopeimmillaan 165 kilometriä varttitunnissa silloin, kun autossa on 65,4 kWh akku. Pidemmän toimintamatkan malli 17-tuumaisilla renkailla kiihtyy nollasta 100 kilometrin tuntinopeuteen 7.8 sekunnissa.

Koeajoon sain juuri tämän pidemmän toimintamatkan mallin ja se onkin kaikin puolin erittäin hyvä sähköauto. Vaan saahan siitä maksaakin. Verollinen hinta nousi 53 358 euroon ja autoveroton alkaen-hintakin on 49 990 euroa.

LUE MYÖS: KOEAJO HYUNDAI KONA HYBRID – RIITTÄVÄN HYVÄ IHAN PERUSHYBRIDINÄKIN

Väkisinkin tulee mietittyä, miten etevinkään korealainen pärjää kovassa kilpailussa, kun vastassa ovat hintojaan pudottaneet Teslan Model 3- ja Model Y -mallit, joiden hinnat lähtevät noin 45 000 eurosta.

Tämä ei tarkoita sitä, etteikö Hyundai Kona Electric tarjoaisi tasaväkisen vastuksen Tesloilla. Enemmän on kyse mielikuvista. Amerikkalainen Teslan vain on onnistunut luomaan autoilleen suomalaisten silmissä tarunhohtoisen brändin.

Sillä etevähän uusi Hyundai Kona on: voittihan se arvostetun Vuoden Auto Suomessa 2024 -palkinnon Auto- ja liikennetoimittajat ry:n vuosittaisessa kilpailussa.

Reilusti tilaa

Yksi uuden Konan haasteista on Konan rohkea muotoilu, joka varmasti jakaa mielipiteitä. Ainakin muotoilua voi kutsua rohkeaksi. Konan ulkomitat ovat kasvaneet. Mukana on paljon uusia mukavuusominaisuuksiakin: mm. muun muassa kaksi 12,3-tuumaista panoraamanäyttöä, digitaalinen Digital Key 2 -avain, kattava OTA-päivitettävyys (Over-the-Air) ja uuden sukupolven digitaaliset Connected Car Navigation Cockpit -palvelut (ccNC).

Edeltäjäänsä verrattuna uusi Kona on 175 mm pidempi ja akselivälikin on 60 mm pidempi kuin edeltäjässä. Leveyttä on tullut 24 mm lisää ja korkeutta 20 mm. Takaistuimet alas kaatamalla tavaratila kasvaa kiitettävistä 466 litrasta jopa 1300 litraan. Sähkötoimisen takaluukun avauskorkeutta voi myös säätää.

Ilmanvastuskerroin on vain 0,27, joten auton aerodynaaminen suorituskykyä voi pitää erinomaisena, SUV-hengen siitä kärsimättä. Terävät linjat yhdistyvät auton muotoilussa pehmeisiin muotoihin luoden paitsi aerodynaamisen, myös puhdaslinjaisen kokonaisuuden, jota Seamless Horizon Lamp -ledvalonauhat korostavat auton keulalla ja perässä.

Muista Kona-malleista sähkö-Konan erottaa takaosan pikselöity valonauha.

Hyvä perusperheauto

Koeajoviikolla sähkö-Kona stressasikin monia muita sähköautoja vähemmän. Vaikka talvikeleillä ei sähkö-Konallakaan ajeta yhdellä latauksella yli 500 kilometriä, niin tasaista 90 km/h vauhtia moottoritielläkin pitäen lataus todennäköisesti olisi riittänyt ainakin lähes 350 kilometrin matkaan. Tätä on vaikea ehdottomasti sanoa, koska en uskalla päästää rangea juuri koskaan alle 100 kilometrin.

Ajossa sähkö-Kona tuntuu oikein mukiinmenevältä perusperheautolta. Alusta nielee kuopat ja töyssyt hyvin, vaikkakaan ei täysin huomaamattomasti. Ohjaus on tunnokas. Moottorijarrutuksen yhteydessä tapahtuvaa liike-energian talteenottoa myöhempää käyttöä varten on kolme eri ”rekuperaatiotasoja”, eli moottorijarrutuksen voimakkuustasoa. Voimakkain taso i-Pedal mahdollistaa yhden polkimen ajon pelkästään kaasupedaalia käyttämällä.

Uudella sähkö-Konalla ajamista leimaa ennen kaikkea vaivattomuuden tunt: aktiivinen kaistavahti ja vakionopeudensäädin ovat mukana kiitettävästi. Pitkän toimintamatkan lisäksi matkan teon huolettomuutta lisää myös pikalatauksen maksimitehon nosto 100 kilowattiin.

Jos oikein hiuksia halkomalla jotain rutisemista pitää keksiä, niin uusi sähkö-Kona ei ole täysin immuuni rengasmelulle, ja sekin tietysti vaihtelee asfaltin mukaan. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että sähkö-Kona olisi häiritsevän meluisa. Perusajossa meno on riittävän hiljaista. Häiritsevämpi ominaisuus oli ylinopeudesta varoittava kova piipitys. Sen kuulemma saisi kytkettyä pois, jos näkee vaivaa. Itse tyydyin tarkkailemaan nopeusmittaria ja ajamaan rajoitusten mukaan, moottoritiellä jopa alle satasen rajoituksen.

 

Plussat
Tilava
Vaivaton ajettava
Pitkä toimintasäde

Miinukset
Ei täysin immuuni rengasmelulle
Ylinopeudesta varoittava voimakas hälytysääni

JÄLKIMAKU
Uusi Hyundai Kona on kaikin puolin laadukas ja monipuolinen sähköauto perusajoon. En keksi siitä hirveästi huonoa sanottavaa. Eniten miellyttää kuitenkin koeajetun pidemmän toimintamatkan isoakkuisen Konan hinta. Samaan noin 50 000 euron hintaluokkaan osuu myös kovia eurooppalaisia kilpailijoita ja amerikkalaisia Teslojakin. Autoja kun ei valita pelkkien faktojen ja numeroiden perusteella, vaan myös tunteella.

 

Hyundai Kona II Long Range 65.4 kWh (218hv) Electric
Tehot: 60 kW/218 hv
Co2-päästöt: 0 g/km
Yhdistetty kulutus: 14.7 kWh/100 km (ilmoitettu)
Akkukapasiteetti: 65.2 kWh
Toimintasäde: 514 km (ilmoitettu)
Vääntö: 255 Nm
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 7.8 s
Huippunopeus 172 km/h
Pikalataus: onnistuu enimmillään 101 kw:n teholla, jolloin akkuun latautuu nopeimmillaan 165 km toimintamatka 15 minuutissa
Mitat: pituus 4355 mm, leveys 1825 mm, korkeus 1575 mm, akseliväli 2660 mm
Tavaratila 466-1300 l
Autoveroton hinta 49 990,00 €
Lisävarusteet yhteensä 2 768,00 €
Kokonaishinta (verollinen): 53 358,00 €

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Ford Kuva Hybrid – Taloudellista menoa täyshybridi-Kugalla
Koeajo BMW 520d xDrive – Range yli 1100 kilometriä
Koeajo Peugeot e-308 SW – Kaivattu perusfarkku, mutta liian kallis

Tietoa julkaisijasta

Mika

(1) Lukijan kommenttia

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *