Kaasujalka

Koeajo Peugeot 2008 Puretech 130 – Pelkällä bensalla mennään

Julkaissut:

|

1.3.2024

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Peugeot 2008 Puretech 130 – Pelkällä bensalla mennään

Ajettuani pienen Peugeot 2008 -crossoverin ihan perinteisellä bensamoottorilla ja ilman minkäänlaista hybridien sähköavusteisuutta mieleen palautui Kari Peitsamon biisi Kauppaopisto naiset: ”On se hyvä, että tässä maailmassa on vielä jotain tavallista”.

 

”Uusi Peugeot 2008 on SUV, jolla on itsevarma tyyli. Sen 3-raitainen LED-päiväajovalo, uusi etusäleikkö ja takavalojen uusi valotunnus antavat ajoneuvolle eleganssia, yksilöllisyyttä ja lihaksikasta ilmettä”, kerrotaan maahantuojan kotisivuilla.

Vaikka Peugeot 2008 on virallisesti B-segmentin, eli C-segmentin alemman keskiluokan Golfeja ja Peugeotin omia 308- ja 3008 -malleja pienemmän kokoluokan auto, kompakti SUV omaa hyvät tilat ja kattavan varustelun. Onpa kyseessä sitten täyssähköinen tai perinteinen bensalla kulkeva malli. Kaikki autoilijat eivät ole vielä valmiita hankkimaan sähköautoa ja yllättäen on heitäkin, jotka eivät ole vakuuttuneita edes hybridijärjestelmistä. Siksi bensamoottori on monelle edelleen se tutuin ja turvallisin vaihtoehto.

Vaikka 2008 ulkomitoiltaan pieni, se yllättää sisätiloillaan: kuljettaja ja apukuski istuvat omissa penkeissään ihan mukavasti. Uudistuksen myötä myös 2008:n vaihteenvalitsin keskikonsolissa muuttui pieneksi yhden sormen voimalla siirreltäväksi nappulaksi. Jalkatilaa riittää hyvin takapenkkiläisillekin, eikä normaalimittaisen tai hiukan pidemmänkään ihmisen pääkään osu kattoon. Matkustajat istuvat paitsi tilavasti, myös ryhdikkäästi.

2008 on Suomessa Peugeotin suosituin malli. Paukut ovat nyt enemmän e-2008 -sähköversiossa, mutta perinteitä vaalivalle ihan perusbensa-Pösökin on ihan hyvä vaihtoehto.

Yllättävän hiljainen

Konepellin alla purputtaa 3-sylinterinen ja 1.2-litrainen moottori, jonka tunnistaa kaasua polkaistessa hiukan pörisevästä käyntiäänestä. Mutta kun vauhtiin pääsee ja mennään pintakaasulla, pörinä ei enää häiritse. Leppoisassa matka-ajossa moottorin äänet jäävät sen verran vaimeiksi, että meno ei juuri eroa ajamisesta perinteisellä 1.5-litraisella rivinelosella.

8-lovinen automaatti sen sijaan ei juuri tarjoa moitteen sijaa: se toimii erittäin juohevasti. 131-hevosvoimainen bensamoottori kuljettaa pientä crossoveria ihan riittävän rivakasti tavallisen ihmisen perusajossa. Uskon, että pieni lisäsijoitus tähän 131-hevosvoimaiseen bensamoottoriin kannattaa, jos vaihtoehtona on bensamoottorisesta 2008-mallista se tehottomampi 101-hevosvoimainen.

Ajamista leimaa eritoten ketteryys. Taajama-ajossa kivaksi osoittautunut ohjaus tuntui vauhdin kasvaessa ja vähän isommille teille siirtyessä hiukan kevyeltä ja vastinetta kaipaisi pikkuisen lisää. Kaikkiaan perusajossa 2008:n alusta tuntuu kuitenkin ihan hyvältä.

Virallisestikin ilmoitettu WLTP-kulutus 5,9 l/100 km voi nykyaikana tuntua suurehkolta, jos sitä vertaa kulutuslukemiin, joita maahantuojat antavat varsinkin lataushybrideille.

2008:lla selvisin kuitenkin oikeasti talvioloissa pikkuisen päälle 6 litran kulutuksella satasella. Moni unohtaa, että viralliset lataushybridien viralliset kulutuslukemat eivät ole lähelläkään todellisuutta. Kun sähköinen ajo muuttuu  plug-in -autolla 40 kilometrin jälkeen menoksi bensalla, ollaan kaukana virallisesti annetuista lukemista.

Hyvät tilat

Tavaratilaa 2008-mallissa on pikkuautoksi reilusti, 400 litraa. Tässä B-segmentissä ei uskoakseni ole tarjolla vastaavaa tavaratilaa juuri missään autossa. Takapenkin selkänojat kaatamalla tavaratila kasvaa jo 1467 litraan. Pikkutavaroita saa piiloon myös tavaratilan pohjan alle.

Peugeot 2008 on monipuolinen vaihtoehto kokoluokkaa isommillekin autoille. Erot B-ja C-segmenttien välillä kaventuvat, kun yhä useammasta B-segmentin autosta on tarjolla crossover-versio. .

Pieni miinus tulee myös siitä, että Peugeotin sinänsä moderni i-Cockpit -ohjaamo vaatii pientä totuttelemista: kesti aikansa ennen kuin löysin penkille oikean korkeuden nähdäkseni ratin yli mittaristoon. Vaan kaikkeen tottuu ajallaan, myös i-Cockpit-ohjaamoon. Melko nopeasti tulin itsekin sen kanssa sinuiksi.

Peugeot 2008 on B-segmentin crossover-henkisistä autoista kenties tyylikkäin. Tämä vakuutti meillä eritoten rouvan.

Peugeot 2008 Allure Launch Edition Puretech 130 EAT8

Moottori: R3, 1 199 cm2
Teho: 130 hv
Vääntö: 230 Nm
Yhdistetty WLTP-kulutus: 5.9 l/100 km
Co-päästöt: 133 g/km
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 9.1 s
Huippunopeus: 198 km/h
Mitat: pituus 4 304 mm, leveys 1770 mm, korkeus 1523 mm, akseliväli 2 605 l
Tavaratila 434 – 1467 l
Hinta: koeajoauto alk.33 791 €, 2008-malliston hinnat alk. 27 155 €

 

Plussat
Luokkansa tyylikkäimpiä
Ulkomittoihinsa nähden tilava
Hyvä alusta ja automaattivaihteisto

Miinukset
3-sylinterisen karkea käynti, tosin vain ajoittain
Hieman kevyt ohjaustunto matka-ajossa

JÄLKIMAKU

Ihan passeli ja hyvännäköinen pieni SUV. Monelle saman koko- ja hintaluokankin perushybridille ilmoitellaan selkeästi pienempiä WLTP-kulutuksia, mutta käytännössä niidenkin kulutuslukemat ovat olleet samat kuin pelkällä bensalla kulkevassa 2008:ssa: noin 6 l/100 km.

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Peugeot 2008 Puretech 130 – Ihan pelkällä bensalla mennään
Koeajo BYD Tang – ”Isotteleva” sähkömaasturi Kiinasta
Koeajovideo: 435-hevosvoimainen MG4 XPower – Mahtava häirikkö

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *