Kaasujalka

Koeajo käytetty Toyota Avensis – Luottoneuvojan parempi Toyota

Julkaissut:

|

24.2.2024

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Toyota Avensis – Luottoneuvojan parempi Toyota

 

Meillä päin vantaalaisessa pientalotaajamassa näkee näyttävienkin omakotitalojen pihoilla Toyota Avensiksia, vaikka Avensis poistui tuotannosta jo vuonna 2018. Kuvailisin käytettyä ja siististi pidettyä Avensista pankin luottoneuvojan paremmaksi Toyotaksi.

Ensin oli Toyota Corollaa edustavampi Toyota Carina. Sitten Corolla nimettiin Aurikseksi ja samalla Carinaa seurasi mallinimi Toyota Avensis. Nyt Auris on muuttunut taas takaisin Corollaksi ja kun Avensiksen tuotanto loppui vuonna 2018, ei Toyota ole tuonut tähän ns. D-segmenttiin eli ylempään keskikokoluokkaan korvaavaa mallia. Jossain määrin mittojaan kasvattanut Corolla korvaa nyt Avensiksen.

Aika ajoi ohi

Toyota Avensis oli kuitenkin loppuun asti keskiluokan suosikki Suomessa. Valitettavasti vain aika ajoi niin sedanien kuin farmareidenkin ohi. Tilalle tulivat katumaasturit, vaikka Avensiksella oli vankka suosio nimenomaan farmarina.

Itse ajoin melkein 10 vuotta toisen sukupolven farmari-Avensiksella vuosimallia 2005. Kun tämä kolmannen polven Avensis tuli tuotantoon vuonna 2008, se näytti minusta moninkertaisesti tyylikkäämmältä kuin oma Avensikseni. Niinhän siinä tuppaa Toyotan kohdalla yleensä käymään. Kun samasta autosta tulee markkinoille uusi korimalli, vanha malli vanhenee silmissä samantien.

Avensis ei ole suurten intohimojen auto. Tämä kolmannen polven Avensiskaan ei pärjää ajettavuudessa saksalaisille 3-sarjan BMW:lle tai Audi A4:lle. Mutta minkä Avensis ajettavuudessa häviää, sen se vastaavasti luotettavuudessa voittaa. Sitä todistavat omistajien runsaat ja vuolaat kehut Nettiauto.comissa.

Koeajoon saatu 3. sukupolven Avensis vuosimallia 2014 oli viimeisen päälle siisti ja hyvin huollettu yksilö. Avensikselle harvinaisempaa herkkua oli myös portaaton automaattivaihteisto. Toyotalle vähemmän tunnusomaista ylellisyydentuntua tuo myös nahka/alcantara -verhoilu.

LUE MYÖS: KOEAJO TOYOTA AVENSIS – HYVÄSTI AVENSIS – PIENI HAIKEUS JÄI

Konepellin alla oli 147-hevosvoimainen ja 1.8-litrainen vapaasti hengittävä bensamoottori.

Luottavuus vie voiton

Toyota on premium-luokan ulkopuolelta yksi niistä harvoista autoista, joiden luotettavuudesta ei ainakaan omiin korviini ole kantautunut ensimmäistäkään rutinaa.

Kolmannen sukupolven Avensiksen ajo-ominaisuudet eivät edelleenkään pärjää saman kokoluokan eurooppalaisille kilpailijoille, mutta edellisen sukupolven Avensikseen verrattuna ne ovat selvästi kehittyneet eteenpäin. Eniten oli kehittynyt ohjaus: nyt se reagoi tarkasti, vaikka ohjaustunto edelleenkin oli vähän keinotekoinen.

wMyöskään Toyotan CVT-automaattivaihteisto ei tehokkuudessa pärjää eurooppalaisille kilpailijoille: koeajoon saatua Avensista piti polkea melko lailla. Vaikka CVT-automaatin tehokkuudessa onkin toivomisen varaa, niin se toimii muuten luontevasti ja on käsitykseni mukaan luotettavakin.

Eniten yllätyin kolmannen sukupolven Avensiksen äänettömyydestä. Hiljainen kyyti on ainakin meikäläiselle tärkeämpää kuin viimeisen päällä tarkka ohjaus tai pienimmätkin kuopat moitteettomasti ylittävä alusta.

Kokonaisuutena käytetyn Avensiksen paras puoli on edelleen luotettavuus. Tiettävästi tässä kolmannen polven mallissakaan ei ollut markkinoille tullessaan yleensä uusille autoille ominaisia lastentauteja tai pikkuvikoja.

Kuten olen aina sanonut, niin harvemmin käytetyn Toyotan ostaja iskee käsiään rumasti ilmaistuna paskaan.  Sitä todistavat lukuisat omistajien kokemukset Nettiauto.comissa. Parhaiten Toyotan perusolemuksen ehkä tiivistää mies Kokkolasta: ”Toyota Avensis, 2008, farmari, 1.8 VVT-i Linea Sol Technical Wagon automaatti. Toyota-laatuun voit luottaa, niin kuin mainoksessa sanottiin. Huolettomia kilometrejä! Ajo-ominaisuudet vois toki olla paremmat, mutta jos Avensis olisi yhtä hyvä ajaa kuin Bemari, niin kyllä sitäkin varmaan jatkuvasti korjaamolla käytettäisiin”.

Ei muuta kuin perusinsinöörin karvalakki päähän ja ajelulle. Käytetyn Avensiksen ensimmäinen omistaja lienee usein ollut kohtuullisesti tienaava mies, joka lomallaan Gran Canarialla tilaa altaalle päästyään yhden Gin Tonicin, mutta vaihtaa sen jälkeen San Miquel -olueen. Yleensä visu mies huoltaa myös Toyotansa hyvin.

Vaihto-Toyotan yksi vahvuuksia on sekin, että ne pääsääntöisesti ovat Suomi-autoja.

 

Toyota Avensis 1.8 Valvematic Active sedan Multidrive S, vm. 2014
Mittarilukema: 180 000 km
Moottori: R4, 1798 cm3 cm3
Tehot: 147 hv
Vääntö: 180 Nm
Polttoaine: bensa
Vetotapa: etuvetoinen
Vaihteisto: portaaton CVT-automaatti
Keskikulutus: 6.6 l/100 km
Co2-päästöt: 153 g/km
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 10.4 s
Huippunopeus 200 km/h
Mitat: pituus 4710 mm, leveys 1810 mm, korkeus 1480 mm, akseliväli 2700 mm
Tavaratila 543 l
Myyjä: Vaihtoautomaa, Petikko, Vantaa
Hinta: 13 300 €

 

Teksti Urmas Hurmalainen
Kuvat Mika Salomaa

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Volvo S60 T5 vm.2020 – Tehokas ”nykymuseo”
Koeajo käytetty Tesla Model 3 – Vantaan äijä Teslan ratissa
Kestotesti-Fiatilla tonni täyteen

Tietoa julkaisijasta

Mika

(1) Lukijan kommentti

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *