Kaasujalka

Koeajo Mercedes-Benz GLE 400e – Ylellinen matkakumppani

Julkaissut:

|

27.1.2024

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Mercedes-Benz GLE 400e – Ylellinen matkakumppani

 

Mercedes-Benz GLE 400e Coupe:n sydän on sama kuin keväällä koeajetussa GLC 400 e:ssä ja tämä hulppean iso katumaasturi tarjoaa ylellistä kyytiä sekä parhaimmillaan noin 100 kilometrin toimintasäteen sähköllä.

Mercedes-Benz GLE 400e :ssä on hurjan suuri 31 kW:n bruttokapasiteetin omaava akku, jonka nettokapasiteetti on 25kW:ia. Sähkömoottorissa on tehoa 100 kW:ia ja sen avulla tämä 2700 kiloinen järkäle liikahtaa pelkän sähkön voimalla arjessa ihan kivasti. Ei tarvitse jäädä liikenteessä jalkoihin, jos tulee tiukka paikka niin polttomoottori mukaan ja sitten voimaa löytyykin yhteensä komeat 280 kW:ia ja vääntöä musertavat 600 Nm:ia. Toimintasäde pelkällä sähköllä on valmistajan ilmoituksen mukaan tälle varustetasolle 101 kilometriä ja me pääsimme syksyisessä muutaman asteen lämpöasteessa normiarjessa 89 kilometriä. Pihistelemällä ja lämpöisemmässä kelissä 100 kilometriä menee varmasti reilusti rikki. Tästä rangetestistä on video Kaasujalan Youtube-kanavalla. GLE:n akusto on mahdollista ladata myös pikalaturissa, sillä auto ottaa sähköä vastaan maksimissaan 61 kW:n teholla. Siinä ei ehdi kunnolla edes hakea Nesteeltä kahvia, kun akku on jo täynnä.

Sisällä kaikki on viimeisen päälle hienosti viimeisteltyä ja tarkkaan harkittua. Materiaalivalinnat huokuvat ylellisyyttä. Tulee heti tunne, että nyt on kyseessä laadukas ja kallis auto. Kuljettajan ajoasento on täydellinen ja takanakin on tilaa vallan mainiosti, vaikka edessä istuisikin pitkäkoipisia.

Kuin sähköautolla ajaisi…

Sähköautojen myötä autoiluun tuli yhdenpolkimen ajo ja tämän saman voi kokea myös tällä Mercedeksellä. Kun nostat kaasujalan ylös, auto nopeus hidastuu sähköllä ajaessa niin voimakkaasti, että jarrupoljinta ei tarvitse käyttää. Tehtaan tietojen mukaan energiantalteenottoteho on parhaimmillaan jopa yli 100 kW ja se on kyllä hurjan suuri lukema. Eli aina, kun hidastat järjestelmä lataa akkuja. Energian talteenottoa voi säätää oman mieltymyksen mukaisesti.

Pelkän sähkömoottorin avulla voi ajaa maksimissaan 140 kilometrin tuntivauhtia eli kotimaisilla moottoriteillä voi huoletta ajaa sähköllä sataakahtakymppiä. Koeajon aikana Suomessa oli jo talvinopeusrajoitukset, joten emme päässeet kokeilemaan miten pitkälle motarivauhtia sähköllä pääsee. C-sarjan ladattavalla hybridillä pääsimme Espoosta Porvooseen moottoritienopeutta ja tuota matkaa kertyi 55 kilometriä.

… kuin polttomoottoriautolla ajaisi

Kun sadan kilometrin akkuvaranto on käytetty loppuun niin peliin astuu kaksilitrainen turboahdettu bensamoottori, joka tuottaa tehoa 185 kW:ia ja vääntöä 400 Nm:iä. Koko järjestelmän yhteisteho on komeat 280 kW:ia ja 600 Nm:iä. Niiden avulla GLE 400 e kiihtyy nollasta sataseen 6.1 sekunnissa ja huoletta voi perässä vetää 2700 kiloa painavaa kärryä. Järjestelmä vaihtaa eleettömästi polttomoottorista sähköön (mikäli akussa on virtaa) ja takaisin toisinpäin eli minkäänlaista nykimistä tai viivettä ei ole.

Koeajetussa autossa oli lisävarusteita aika tavalla ja niiden erittelyyn ei tila riitä, mutta sieltä mainittakoon mm. Advanced Plus -paketin mukana tuleva Burmeisterin audiopaketti. Se on yksi laadukkaimmista ja upeinten soivista järjestelmistä mitä on koskaan tullut koeajoautoissa vastaan.

Toinen erittäin mielenkiintoinen ja etenkin paljon maastossa ajaville hyödyllinen varuste on läpinäkyvä konepelti. MBUX-näytöllä näkyy tietokoneen muodostama kuva auton edestä ja keulan alta. Se helpottaa hahmottamaan keulan ja renkaiden liikkeet. Maastoajoa helpottaa myös ilmajousitus, jonka avulla maavaraa voi säätää korkeammaksi.

Ilmajousituksen ansiosta tavallinen arkinen ajo tuntuu kuin leijuisi tien päällä. Mitkään kuopat ja töyssyt eivät juurikaan tunnu sisälle ja melutaso pysyy ilahduttavan hiljaisena. Tämä on juuri se auto, joka tyydyttää jokaisen perheen vaativammatkin tarpeet.

Mercedes-Benz GLE 400e Coupe
Hinta: 102 040€
Hinta varusteineen: 132 103€
Järjestelmän yhteisteho: 280 kW
Vääntö: 600 Nm
Paino: 2670 kg
Vetokyky: 2700 kg
Tavaratila: 655 l
Pit.lev.kork.aks.väli: 4941, 2018, 1716, 2935
Kiihtyvyys 0-100km/h: 6,1 s
Huippunopeus: 210 km/h
Kulutus: 0,9 / 100km
Toimintasäde: 101 km (wltp)

 

Plussat
Ylellisyys
Mukavuus
Ajettavuus
Toimintasäde sähköllä

Miinukset

Jälkimaku
Mercedes-Benz GLE 400e Coupe on kutakuinkin lähes täydellinen perheauto, paitsi hinta vain on niin korkea, että suurimmalle osalle perheistä tämä on aivan liian kallis auto.

 

KATSO AUTON KOEAJOVIDEO TÄSTÄ

 

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Peugeot 2008 Puretech 130 – Pelkällä bensalla mennään
Koeajo Byd Han – Kiinalaista luksuskyytiä
Koeajo Hyundai Kona Hybrid – Riittävän hyvä ihan perushybridinäkin

Tietoa julkaisijasta

Mika

(1) Lukijan kommentti

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *