Kaasujalka

Koeajo Opel Astra GSE PHEV – Kaunis katsoa, loistava ajaa

Julkaissut:

|

4.1.2024

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Opel Astra GSE PHEV – Kaunis katsoa, loistava ajaa

Uuden Opel Astra GSE PHEV -pistokehybridin myötä voi totisesti sanoa hyvästit ikiaikaisille puheille Astran tylsyydestä. Se on hieno auto muutenkin, mutta ennen kaikkea hyvännäköinen.

Muistan, kun tuttu insinööri sai työsuhde-Astran joskus 1990-luvun puolivälissä. ”Yhtä tylsä kuin isäntänsä”, ilkuin erään kaverini kanssa.

Aika pitkään Astra näytti tylsältä sen jälkeenkin, aina vuosina 2015-2021 tuotannossa olleeseen viidenteen sukupolveen saajja. Kuudennen sukupolven Astran ulkonäössä on kuitenkin luonnetta Ja vielä enemmän luonnetta sen ulkonäössä on uudessa GSE PHEV-pistokehybridissä.

Täyssähköistä Astraa odotellessa GSE PHEV toimittaa malliston lippulaivan virkaa. Tehoa GSE:n myllyssä on vähintään riittävästi, 225 hevosvoimaa. Iskunvaimennus osuu tienpintaan hydraulisesti. Ihan täydellisesti ei Astra tien epätasaisuuksia niele, mutta riittävän mukava alusta on silti. Jos tekee mieli leikkiä Kalle Rovanperää tai Ott Tänakia, niin ei muuta kuin ohjaus Sport-ajotilaan ja läpsyttelemään vaihteita ratin viereisistä lavoista.

Ylellisen hiljainen

Isoin plussa tulee GSE:n lähes kuiskaavan hiljaisesta menosta. Rengasääniä ei ohjaamoon kantaudu, tuulensuhinatkin jäävät enimmäkseen kabiinin ulkopuolelle.

Sporttisuus jatkuu Astran sisäpuolelle saakka. Vaikka penkit eivät mitään kuppimallia olekaan, niin kuljettajan penkkiin saa säädettyä tukea reisille ja sähkönappeja säätämällä kuski löytää itselleen juuri oikean ajoasennon.

Keskinäyttöä saa muokattua hyvin, mutta valikko näyttää sekavalta ja sen käyttöön pitää ensin perehtyä kunnolla.

1,6-litraisesta bensaturbosta sähkömoottorin säestyksellä irtoaa tehoa 225 hevosvoimaa ja vääntöä huikeat 360 Newtonmetriä. GSE kiihtyykin nollasta sataseen rivakasti 7,5 sekunnissa.

Vaihteisto on 8-lovinen automaatti, joka ei toimi supersulavasti: kaupunkinopeuksissa vaihtaminen sujui välillä hieman nykivästi. Sen sijaan valtateillä vaihteiston käytöksestä ei löydy moitteen sijaa.

Astra kulki alkusyksyn aurinkoisina päivinä sähköllä noin 50 kilometriä. Kun lataussähkö loppuu, polttomoottori käynnistyy lähestulkoon huomaamattomasti.

Ja vaikka lataussähkö loppuu, niin Astra jatkaa matkaa perushybridinä: sähkö pysyy edelleen mukana, varsinkin kun muistaa hyödyntää energiaa talteen ottavaa B-ajoasetusta.

Vakaa ajettava

Astra GSE on vakaa ajettava, siitä kiitos FSD-iskunvaimentimille. Töyssyissäkään pintakovuudesta tai kallistelusta ei ole tietoakaan.

Räyhäkkäästä ulkonäöstä ja tehoista huolimatta GSE on omimmillaan kuitenkin rennossa matka-ajossa.

Astra GSE hyppää lähemmäksi premiumia myös hinnaltaan: alkaen-hinnaltaan lähes 47 000 euroa maksavalta Opelilta sopiikin odottaa paljon. Uskoisin ASTRA GSE:n houkuttelevankin enemmän vielä toistaiseksi isommalla Opel Insignialla ajavia kuin perinteisiä Astra-asiakkaita.

Ranskalaisesta omistuspohjasta huolimatta Astra GSE on edelleen aito saksalainen Opel hyvässä mielessä.

Plussat
Ulkonäkö
Hiljainen ja vakaa ajettava

Miinukset
Kaupunkiajossa välillä nykivästi toimiva vaihteisto
Sekava keskinäyttö

JÄLKIMAKU
Hieno ja hienon näköinen auto. Kun Astralla kuitenkin on perinteet ”kansanautona”, olisi kuitenkin iso kynnys maksaa hienostakaan Astrasta varusteineen yli 50 000 €.

Opel Astra GSE PHEV
Moottori: R4, 1 598 cm3 (180 hv) + sähkömoottori 81 kW
Polttoaine: bensa + sähkö
Yhteisteho: 225 hv
Vääntö: 360 Nm
Yhdistetty kulutus (WLTP): 1.1 l / 100 km (ilmoitettu)
CO2-päästöt: 25 g/km (ilmoitettu)
Toimintamatka sähköllä (WLTP): 64 km (ilmoitettu)
Vaihteisto: 8-lovinen automaatti
Akun kapasiteetti: 12.4 kWh
Latauspistoke: Type 2
Latausnopeus 0-100 %: 7 h (8 A, suko)
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 7.5 s
Huippunopeus 225 km/h
Mitat: pituus 4 374 mm, leveys 1 860 mm, korkeus 1 472 mm, akseliväli 2 675 mm
Tavaratila 352–1 268 l
Hinta: alk. 46 990 €, koeajoauto lisävarustein 50 058 €

 

 

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Volkswagen Touareg – Ylellinen vetojuhta
Ensifiilikset – Uusi Skoda Suberb Combi pikaisessa koeajossa
Koeajo BYD Dolphin – Pelittää kovillakin pakkasilla

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *