Odottaako meitä iso lasku?
Talouselämä-lehden mukaan Suomen nykyisen hallituksen kädenojennus meille bensa- ja dieselautoilijoille voi tulla lähivuosina kalliiksi.
Suomi on sitoutunut liikenteen päästöjen puolittamiseen vuoden 2005 tasosta vuoteen 2030 mennessä. Nollatasoon tavoitellaan vuoteen 2045 mennessä.
Uhkana on, että tämän takia joudutaankin tekemään jokin iso korjausliike biopolttoaineen jakeluvelvoitteen kanssa ja se taas nostaa meidän arjen kustannuksia.
”Jälleen kerran kansalle vakuutetaan, että muutokselle ei ole tarvetta ja polttoaineen hinta ei nouse. Se on päästötavoitteen kannalta väärä mielikuva ja myös virheellinen”, Tampereen yliopiston liikenne- ja kuljetusjärjestelmien professori Heikki Liimatainen sanoo Iltalehden jutussa.
Kun vuosi 2030 koittaa, se saattaa näkyä aika rankasti arjen kustannuksissa. Korjausliike uhkaa nostaa taas biopolttoaineen jakeluvelvoitetta ja se taas nostaa tietysti perinteisten polttoaineiden hintaa.
Vuonna 2030 olen 67-vuotias. Olen ajatellut körötellä vielä tovin vanhalla bensa-Mersullani ja päivittää sen jossain välissä. Mielessä on käynyt vähän käytetty pienikulutuksinen bensa-auto tai käytetty lataushybridi.
Ajokokemukseni täyssähköautoista ovat olleet vain positiivisia ja koeajoviikoilla myös kukkaro on kiittänyt.
Täyssähköä autoa en kuitenkaan tohdi vielä edes miettiä. Järkevät täyssähköautot ovat käytettyinäkin liian kalliita ja pitkillä matkoilla on kulunut liikaa aikaa, kun on pitänyt odotella liikenneasemilla latauspisteen vapautumista. Ja kun latausasema sitten on vapautunut, on mennyt toinen puoli tuntia odotellessa akun latautumista täyteen. Vapaa-ajan ajossa tämä ei ole ongelma, mutta kiireisillä työmatkoilla on.
Asiantuntijat myös sanovat, ettei sähköinen liikennekään ratkaise kaikkia päästöongelmia. Tarvitaan myös vähemmän ajamista. Jo nyt teen itsekin kauppamatkat läheiseen Lidliin kävellen tai manuaalisella polkupyörällä, mutta voi olla, että bensa-Mersun rinnalle kakkoskulkineeksi ostan lähiaikoina sähköpolkupyörän.
Globaali ongelma on myös akuissa käytetyt mineraalit, Niiden riittävyydestä on useita eri näkökantoja. Myös komponenttipula on seurausta Venäjän aloittamasta hyökkäyssodasta Ukrainaan.
Vanhalla bensa-autolla ajavan pää menee keskustelua seuratessa jo vähän sekaisin, Olen iloinnut näistä hallituksen kädenojennuksista, ihmisluonnolle tyypillisesti kun itsekäs olen.
Se, mitä toivoisin, että sähköautoista tarjolle tulisi lisää vuokraus- ja leasingtoimintaa, joka mahdollistaisi sähköauton vuokraamisen edullisella hinnalla lyhyemmäksikin aikaa ja lyhyelläkin varoitusajalla. Ja aika kiva olisi sekin, että lataamisesta tulisi lähestulkoon yhtä vaivatonta kuin polttoaineen tankkaamisesta polttomoottoriautoon.
Teksti Urmas Hurmalainen
Vastaa