Kaasujalka

Koeajo MG 4 Standard – Hintaisekseen hämmentävän hyvä

Julkaissut:

|

15.12.2023

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo MG 4 Standard – Hintaisekseen hämmentävän hyvä

Kiinalainen MG 4 on hyvännäköinen sähköauto ja se on hämmentävän hyvä ajaa. No joo, onhan niitä samankokoisia hyviä sähköautoja muitakin. Vaan MG 4.n saa jo 27 900 eurolla! Repikää siitä.

 

MG 4:n kovin eurooppalainen on saksalainen Volkswagen ID3, jonka alkaen hinta kipuaa jo 43 690 euroon. Euroopan komissio onkin käynnistänyt tutkinnan, jossa se pyrkii selvittämään, onko Kiinan valtio painanut keinotekoisesti Eurooppaan tuomiensa sähköautojen hintaa alas.

Tavallista kuluttajaa tämä tuskin kuitenkaan kiinnostaa. Niin kauan kuin hyvää sähköautoa saa näin kilpailukykyiseen hintaan, niin on suorastaan ihme, jos MG 4 ei tee kauppaansa kuin häkä. Ja tekeehän se. Jo elokuussa 2023 kiinalainen MG oli myynyt jo parisataa autoa vajaassa kahdessa kuukaudessa, vaikka merkki  on edelleen liki tuntematon. Syy menestykseen löytyykin hintalapusta.

Vanhempi väki muistaa MG:n parhaiten brittiläisenä kaksipaikkaisena urheiluautona. Britti-MG:n kulta-aika ajoittui 1950- ja -60-luvuille. Vuonna 2005 merkki myytiin kiinalaisille.

Vaikea sanoa, miten hyvin juuri MG:n logo vauhdittaa kiinalaisen sähkö-crossoverin myyntiä Suomessa, kun nuorempi väki tuskin edes muistaa merkin kunniakasta historiaa.

Vaan hinta–laatu -suhde on todellakin kohdallaan. Tavallinen kuluttaja tietysti toivoo, ettei Eurooppa yritä hillitä halvan ja hyvän sähköauton myyntiä korkeilla tuontitulleilla.

Futuristinen muotoilu

Sain MG-malliston kiinnostavimman MG 4 Standard -mallin 51 kWh -akkukapasiteetilla koeajoon elokuussa. Se maksaa 27 900 euroa. Isommalla 64 kWh -akkukapasiteetilla varustellun Luxuryn hinta on 32 900 €.

Alkaen-hintoja ei varsinaisesti ole, sillä molempiin versioihin saa extravarusteena vain 800 euron arvoisen lisävärin. Valkoinen “Dover White” -väri sisältyy auton hintaan.

Terävät ja erottuvat LED-ajovalot yhdistettynä unohtumattomiin vilkkuihin antavat autolle urheilullisen  ilmeen. Takapään muotoilu taas on futuristinen: korkealle asennetut jarruvalot, kaksoisspoileri, LED-takavalot ja hiilikuitukuosinen puskurin alaosa luovat taiteellisen ilmeen.

Tuttava ei meinannut millään uskoa, että alla tosissaan oli kiinalainen sähköauto.

Kojetaulu on suunniteltu kevyeksi, ohueksi ja ilman monimutkaista koristelua tilan maksimoimiseksi.  Ratti on säädettävissä neljään suuntaan.

Luxury-mallissa toimintamatkaksi lupaillaan optimioloissa jopa 435 kilometriä, kun pienempiakkuisessa Standardissa toimintamatkaa luvataan optimioloissa pisimmillään 350 km. Luxuryssä tehoa on 150 kilowattia ja Standardissa 125 kilowattia.

Luxurylle maahantuoja lupailee keskikulutukseksi 16,6 kWh/100 km, Standardissa keskikulutus on hitusen suurempi, 17 kWh/100 km. Tehoerot eivät suorituskyvyssä juuri näy: 150-kilowattinen eli 204 hevosvoimainen Luxury kiihtyy ihan hiuksenhienosti jopa hitaammin kuin 125-kilowattinen ja 170-hevosvoimainen Standard.

Tämä nyt on täysin amatöörin päätelmä, mutta johtuisiko tuo siitä, että tehokkaampi akku mahdollisesti tuo sähköautoon myös painoa hitusen enemmän? MG4 Luxuryn enimmäispaino on 2133 kg, kun taas pienempiakkuisen Standardin enimmäispaino on 2103 kg eli 30 kg vähemmän.

Ei mikään kauppakassi

Sehän jo tiedetään, että sähköautolla kulutus on todella paljon kiinni ajotavasta ja olosuhteista. Oma keskikulutukseni MG4 Standardilla koeajoviikolla oli 18.7 kWh/100 km. Lukema on mielestäni kohtuullinen, sillä moottoritieajoa koeajoviikolla oli sellaiset 450 km.

Tosin pihinä ihmisenä sähköautolla ajaessani köröttelen moottoritielläkin 100 km/h keskinopeutta, vaikka nopeusrajoitus olisikin 120 km/h.

Aika paljon MG4:ssä on samaa kuin Volkswagen ID3:ssa. Molemmissa on sähkömoottori taka-akselilla ja akku pohjassa.

27 900 euroa 350 km:n toimintamatkan sähköautosta on todella vähän, kun kyseessä on kuitenkin ihan täysimittainen Volkswagen Golf- ja ID3-kokoluokan crossover, eikä mikään kauppakassi.

MG 4 on 4287 mm pitkä, 1836 mm leveä ja akseliväli on 2705 mm. Volkswagen ID3 on 4261 mm pitkä, 1809 mm leveä ja sen akseliväli on 2770 mm. Jos onkin MG4 hiukan pidempi ja leveämpi, niin ID3:ssa taas akseliväli on pidempi. Ulkoa silmämääräisesti katsoen tämä selittynee sillä, että ID3:ssa akseliväliä on pidennetty sijoittamalla pyörät mahdollisimman lähelle kulmia.

MG 4:ää pidetään syystäkin kiinalaisena vastineena ID3:lle, jonka alkaen hinta on kuitenkin 43 690 € ja edullisimmalle sille luvataan 425 toimintamatka. Hintaeroa MG4 Luxuryyn on siis yli kymppitonni.

Sisusta on moderni, mutta myös pelkistetty. Mittaristo on sijoitettu neliön malliseen ja seitsentuumaiseen näyttöön. Muut toiminnot löytää tietoviihdejärjestelmän 10,25-tuumaiselta kosketusnäytöltä.

Ilman starttinappulaa

Käynnistysnappulaa ei ole ollenkaan, vaan avaimen ollessa lähellä MG 4 lähtee liikkeelle vain pyörittämällä vaihdekiekosta oikean suunnan ja tallaa painamalla. Edelleen on vaikea tottua välttämään puhumista ”kaasupedaalista”.

Ajossa MG 4 on iloinen yllätys. Alusta taipuu joustavasti erilaisille teille, koska MG4 Electric tarjoaa viisi erilaista ajotilaa: Normal, Eco, Sport, Snow ja Custom.

Meno on pääsääntöisesti mukavaa ja pehmeää, mutta ajoittain myös hieman pomppuista.

Kaasupoljinta vastaava talla reagoi polkaisuihin luontevasti. Taajamissa MG 4 on ketterä pyöriteltävä. Ohjaus on varsinkin taajama-ajossa selkeä. Moottoritienopeuksissa ohjauksen keskialue muuttuu kuitenkin hieman häiritsevänkin veltoksi, joka vähentää ajamisen rentoutta.

MG 4 on riittävän hiljainen, vaikka tuulen suhinat eivät ihan kokonaan pysykään korin ulkopuolelle. Moottoritienopeuksissa sisälle kantautuu ajoittain myös outoa ja vähän hämmentävääkin vihellystä.

Mukautuvasta ja hiukan kulmikkaastikin käyttäytyvästä vakionopeudensäätimestä löytyy kolme riittävän pitkää etäisyysvaihtoehtoa.

Sitten se ratkaiseva kysymys: voiko halpa kiinalainen sähköauto olla hyvä? Kyllä voi.

MG 4 Standard
Moottori: sähkömoottori taka-akselilla
Akun bruttokapasiteetti: 51 kWh
Teho: 125 kW / 170 hv
Lataustyyppi: TYPE 2
Vääntö: 250 Nm
Vääntö: 250 Nm
Vaihteisto: automaatti
DC‐lataus 10–80 %: 40 minuuttia
Keskikulutus (WLTP): 17 kWh / 100 km (ilmoitettu)Toimintamatka (WLTP): 350 km (ilmoitettu)
Voimansiirto: Takaveto
Suorituskyky: huippunopeus 161 km/h
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 7.7 s
Mitat: pituus 4287 mm, leveys 1836 mm, korkeus 1504 mm, akseliväli 2705 mm
Tavaratila 363 – 1177 l
Hinta: 27 900 €, Exclusive paint -värin kanssa 28 700 €

Plussat
Ulkonäkö
Edullinen hinta
Pieni kulutus
Mukavuuspainotteinen alusta
Ajettavuus

Miinukset
Ohjauksen keskialueen epätäsmällisyys
Kulmikkaasti toimiva vakionopeudensäädin

 

JÄLKIMAKU

Kun suhteuttaa hinnan ja laadun, niin vikojen etsiminen MG 4:stä menee jo saivarteluksi. Realisti ei voi juuri odottaa enempää 27 900 euroa maksavalta sähköautolta, jossa on 350 km toimintamatka ja tilaakin peruslapsiperheelle riittävästi.

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Volkswagen Touareg – Ylellinen vetojuhta
Ensifiilikset – Uusi Skoda Suberb Combi pikaisessa koeajossa
Koeajo BYD Dolphin – Pelittää kovillakin pakkasilla

Tietoa julkaisijasta

Mika

(3) Lukijan kommenttia

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *