Kaasujalka

Koeajo BMW M3 Touring – Kauan odotettu

Julkaissut:

|

12.12.2023

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo BMW M3 Touring – Kauan odotettu

BMW M3 Touring on ollut kauan varakkaiden perheellisten toiveena ja nyt tämä märkä päiväuni on totta. Ne kateelliset, joilla ei tähän varaa ole, tyytyvät valittamaan korimallin huutavaa vääryyttä ikonista mallimerkintää kohtaan.

BMW M3 esiteltiin ensimmäisen kerran maailmalle vuonna 1986 ja muistan elävästi, kun näin tuon automaailmaa hätkähdyttäneen perhesportin ensimmäisen kerran. Oli vuosi 1988 ja olin teini-ikäisenä autofanina katsomassa Jyväskylän Suurajoja ja tämä kyseinen tumman viininpunainen yksilö kiilteli keski-suomalaisella pellolla. Kyse ei ollut mistään ulosajaneesta ralliautosta vaan katsojan siviiliauto. Juuri tuona kyseisenä vuonna Ari Vatanen ajoi vastaavanlaisella A-ryhmän M3:lla rallia. Kyljessä Milk Energy-tekstit oli helppo nähdä, koska kylkimyyryä tämä maailmanmestari toi autoa. M3:lla ei luonnollisestikaan ollut asiaa voittokamppailuun, sillä takavetoisella autolla ei ollut mitään saumaa nelivetoisille Lancioille. Vatanen keskeytti Leustun erikoiskokeelle ulosajon seurauksena. Vatasen BMW ristittiin nopeasti “maitoautoksi”. Vatanen kertoo Sorateiden Grand Prix -kirjassa, että Valio käytti markkinoinnissa slogania “maito miehen tiellä pitää.” Vatasen mukaan maito pitikin miehen tiellä, mutta rikkoontunut alapallonivel ei. Kisan voitti Markku Alén Lancialla.

Silloinen E30-korinen M3 oli saatavilla vain kaksiovisena. M3:sta tuli heti elävä legenda, jota myöhemmät sukupolvet ovat kunniakkaasti pitäneet yllä.

Seuraava M3 esiteltiin E36-korisena vuonna 1994 ja tuosta oli saatavana myös neliovinen versio.

Vuonna 2014 tapahtui merkittävä uudistus, kun F82/83-koristen yhteydessä nelioviset jatkoivat M3-nimen alla, mutta kaksioviset mallit saivat mallimerkinnän M4.

Nykyisen korimallin M3 eli G20 on ensimmäisen kerran saatavana myös farmarimallisena Touringina ja hintaa perinteiseen sedaniin tulee lisää vajaa kolme tuhatta euroa.

Sitten asiaan

Autojen sähköistymisen myötä painot nousevat akkujen vuoksi ja hyvänä esimerkkinä on tässä numerossa koeajossa oleva merkittävästi pienempi sähköauto Volkswagen ID.3, jonka omamassa 1933 kiloa ja tämä M3 Touring noin 70 kiloa vähemmän. Sekin on nelisen sataa kiloa enemmän kuin korimallin E46 M3 painoi 20 vuotta sitten. Tosin nykymallissa tehoakin on merkittävästi enemmän.

Tämä tuorein painos M3:sta on puhdas polttomoottorinen voimanpesä ja varmastikin viimeinen tämmöinen, sillä tulevaisuudessa jonkin sortin sähköhärpäkettä näihinkin laitetaan. Siinä missä neliovinen sedan on saatavana sekä taka- että nelivetoisena versiona on tämä farmari aina nelivetoinen.

Keulan alta löytyy hyvin tuttu kolme litrainen ja kuusisylinterinen voimanpesä. Kylkeen on laitettu pari ahdinta ja niiden avulla saadaan varsin kunnioitettavat teholukemat; 510 hevosvoimaa ja 650Nm:iä vääntöä. Niiden avulla auto singahtaa paikaltaan niin nopeasti nollasta sataseen, että jopa suurin osa sähköautoista jää toiseksi. On sanomattakin selvää, että tämä auto on parhaimmillaan aivan muualla kuin typerissä suorissa kiihdytyksissä.

Sähköautoihin verrattuna kevyen painon huomaa kyllä heti, sillä lähes kilpa-auton ajo-omaisuudet ovat mutkateillä vertaansa vailla tarjoten sellaista tunnokkuutta ja fiilistä, jota ei muista autoista löydy. Mikä parasta, normiarjessa tämä on yhtä mukava kuin mikä tahansa muukin perheauto.

BMW M3 Touring Competition
Hinta: 153 699 €
Hinta varusteineen: 173 236 €
Moottori: 2 993 cm3, 6 sylinteriä, 2 ahdinta
Teho: 375 kW (510 hv), 6250 kierr/min
Vääntö: 650 Nm (2750–5500 kierr/min)
Paino: 1865 kg
Tavaratila: 500 litraa
Pit.lev.kork.aks.väli: 4794, 1903, 1436, 2857
Kiihtyvyys 0-100km/h: 3.6s
Huippunopeus: 280km/h
Koeajon kulutus: kaikki meni mitä tankattiin
Päästöt: 232 g/km

Plussat
Suorituskyky
Ajettavuus
Ajoasento

Miinukset
Hinta

Jälkimaku
BMW M3 Touring ei tarvitse mitään perusteluja. Valitettavasti hinta nousee niin kovaksi, että auto jää suurimman osan haavekuviksi, myös minun. Tosin saan olla siitä kiitollinen, että kuulun siihen harvaan joukkoon, jotka ovat saaneet ajaa tämmöisellä autolla useita satoja kilometrejä.

 

KATSO TÄSTÄ VIDEOKOOSTE

 

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Volkswagen Touareg – Ylellinen vetojuhta
Ensifiilikset – Uusi Skoda Suberb Combi pikaisessa koeajossa
Koeajo BYD Dolphin – Pelittää kovillakin pakkasilla

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *