Kaasujalka

Koeajo MG 5 Luxury LR – Ihan tavallinen sähköfarkku Kiinasta

Julkaissut:

|

2.12.2023

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo MG 5 Luxury LR – Ihan tavallinen sähköfarkku Kiinasta

Uskomatonta, mutta totta: Suomen ainoa kohtuuhintainen täyssähköinen farmariauto tulee Kiinasta. Vielä suurempi yllätys oli, että MG 5 on edullinen ja silti ihan pätevä peli.

Onhan se aika hurja ajatella, että alun perin MG oli brittiläinen urheiluautoklassikko. Briteiltä Kiinaan ostettu ikoninen automerkki tekee nyt uutta tulemista Euroopan markkinoilla.

Tietenkään Kiinan MG:llä ei ole mitään muuta yhteistä merkin juurien kanssa kuin nuo kaksi kirjainta. MG 5:tä voisi kuvailla ihan tavalliseksi sähköfarmariksi, Ihmettelen, jos Golf-hintaluokan farmaria ei kohta nähdä lähiöiden jalkapallokenttien ja jäähallien parkkipaikoilla,

MG 5 on kuin luotu jälkikasvuaan urheiluharrastuksiin kuskaaville suomalaisille perusperheille.

Taajamassa johdonmukainen

Taajamissa MG 5 on ihan mukavan johdonmukainen ajettava, eikä sillä ole ärsyttävää taittaa matka-ajoa isoillakaan teillä

Tosin, aika hajuton ja mauton farmariauto se on. Mutta niinhän nykyään ovat vähän kaikki sähköautot, ja autot yleensäkin.

Plussaa annan kuitenkin erityisesti käytännöllisestä farmariratkaisusta. Kun auto on korkea, on akku helpompi piilottaa lattiaan ja tämä tietysti mahdollistaa sen, että tavaratila on yhtä suuri kuin missä tahansa perinteisessäkin saman kokoluokan farmarissa. Takapenkit pystyssä tavaratila vetää 479 litraa ja pankit kaatamalla jopa 1 367 litraa.

MG 5:ä saa kahdella voimalinjaversiolla. “SR” luottaa pienempään 50,3 kilowattitunnin akkuun (LFP) ja 130 kilowatin moottorin yhdistelmään. Tämä vaihtoehto on saatavilla sekä perusvarustelulla että Luxury-varustetasolla ja WLTP-toimintamatka pyörii reilussa 300 kilometrissä. Pikalatauksen huipputeho on 70 kW.

Koeajoon saadussa MG 5:ssä oli kookkaampi 61,1 kilowattitunnin akku (NMC)., mutta sen sijaan moottorin teho oli yllättäen pienempi, vain 115 kW, Tehoa oli kuitenkin ihan riittävästi ja riittävä on myös WLTP-toimintamatka: 380 kilometriä, Pikalatauksen huipputeho on 87 kW, Isomman akun saa vain reilummin varusteltuun Luxury -versioon.

Molempien voimalinjaversioiden Type 2 AC-latauksen huipputeho on 11 kW ja DC-pikalatauksen 10-80% aika noin 40 minuuttia.

Toimintamatkaksi maahantuoja Hedin Automotive lupailee tälle isompiakkuiselle versiolle 380 kilometriä ja kyllä se omassa ajossani kesähelteillä aika hyvin onnistuikin. Sitä on aika vaikea lopullisesti arvioida, kun en koskaan uskalla päästää jäljellä olevaa toimintamatkaa ilmoittamaa lukemaa alle 50–60 kilometrin.

Keskikulutus pyöri koeajoviikolla 17 kilowattitunnin tuntumassa 100 kilometrillä.  Luku oli jopa pienempi kuin maahantuojan ilmoittama keskikulutus 17.9 kWh/100 km.

Ja täytyy muistaa, että koeajoviikkoon sisältyi moottoritieajoakin noin 400 kilometrin verran. Tosin en koskaan aja sähköautolla yli satasta, vaikka nopeusrajoitus olisi 120 km/h.

Miellyttävää MG 5:llä ajamisesta tekee pehmeähkö alusta. Töyssyissä ei persauksissa paukahtele, mutta ei ylitä niitä myöskään pehmeästi lelluen. Reippaammissa ohituksissa MG 5 kyllä tuppasi ajoittain lievästi keinumaan.

Pienemmällä akulla ja Comfort -varustelulla alkaen-hinta on 29 900 euroa. Isompiakkuisen ja paremmin varustelun  Luxuryn kokonaishintakin jäi maltillisesti 34 900 euroon. Takuuta MG:lle ja sen akulle maahantuoja Hedin Automotive antaa 7 vuotta tai 150 000 kilometriä,

Plussat
Kotonaan taajama-ajossa
Positiivisesti perinteinen
Tilava farmari

Miinukset
Pieni keinahtelu reippaissa ohituksissa moottoritiellä
Ei jätä voimakkaita muistijälkiä hyvässä eikä pahassa
Tylsähkö ulkonäkö

JÄLKIMAKU:
MG 5 ei jättänyt muistiin mitään erityisiä jälkiä, mutta ei siitä löydy myöskään ärsyttäviä piirteitä. Se tuntuu jokseenkin perinteiseltä aasialaiselta autolta. Jos Kiinan maailmanpoliittiset askelmerkit eivät huoleta, niin MG 5:een suomalaiset kotiutuvat yhtä helposti kuin japanilaisiin ja korealaisiin kilpailijoihinkin.

Tekniset tiedot

MG5 Luxury LR
Moottori: 130 kW sähkömoottori
Vaihteisto: automaatti
Teho: 115 kw/156 hv
Akusto: 61,1 kWh
Toimintamatka: 380 km
Kulutus: 17,9 kWh/100 km (ilmoitettu)
Kiihtyvyys 0-.100 km/h: 7,7 s
Huippunopeus 185 km/h
Mitat: pituus: 4600 mm, leveys: 1818 mm, korkeus: 1543 mm, akseliväli: 2659 mm
Tavaratila: 479–1 367 l
Hinta: 34 900 € varusteineen

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Peugeot 2008 Puretech 130 – Pelkällä bensalla mennään
Koeajo Byd Han – Kiinalaista luksuskyytiä
Koeajo Hyundai Kona Hybrid – Riittävän hyvä ihan perushybridinäkin

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *