Helsingin Kaivokatu suljetaan autoilijoita – ”Järkee vai ei?”
Onko tässä elämässä mitään järkee. Tarkemmin ku aattelee, käy päätä särkee”, lauloi Sleepy Sleepers aikoinaan. Sama kysymys käy mielessä, kun Helsinki Kaivokadun autoilta sulkemalla jatkaa kivijalkaliikkeiden ”tappolinjaa”.
Tietysti täytyy nyt näinä vihapuhehysterian aikana muistuttaa, että aikoinaan puhuttiin yleisesti ”talonpojan tappolinjasta”.
”Tapa talonpoika päivässä ja kaksi parhaassa, runoili edesmennyt helsinkiläiskansanedustaja, ministeri, toimittaja ja kirjailija Arvo Salo 1960-1970-luvulla. Samankaltaisia kaikuja kuulostaa olevan maanviljelijöitä syyllistävässä ilmastokeskustelussa. Ajatuksena tuntuu olevan, että jos ruoantuotanto Suomessa lopetetaan, maapallo pelastuu”, kirjoitti joku Lapin Kansa -lehden lukijapalstalla 31.10.2020.
No tästä päästään luontevasti soveltamaan tuota talonpojan tappolinja-sanontaa Suomen pääkaupunkiin Helsinkiin. Helsingin päättäjillä vain on talonpoikien sijasta tähtäimessä keskustan kivijalkaliikkeet.
Samanlaista kiivasta väittelyä herätti jo Helsingin päätös sulkea Hämeentie autoilulta. Kohta käyskennellään pelkästään jalkapatikassa, ratikoilla ja fillareilla myös Kaivokadulla.
”Yksinkertaisesti tyhmää”
Marimekon hallituksen puheenjohtaja Mika Ihamuotila ärsyyntyi muiden Kaivokadun kivijalkaliikeyrittäjien puolesta näkyvästi, kun Kaivokatu päätettiin pyhittää vain jalankulkijoille.
”Yksinkertaisesti aivan sairaan tyhmää. Pienen porukan päätös taas enemmistön tarpeita vastaan. Jos olisimme aikanaan investoineet keskustatunneliin, voisi tämä – ja keskustan kävelykatujen rajukin lisääminen – toimia. Mutta ilman tunnelia tämä on aivan mielipuolista”, Ihamuotila kirjoitti useammassa kanavassa.
En minäkään kyllä oikein ymmärrä tätä vouhotusta. Kauppiaat ja ravintolat olemme jo nyt kriisissä, koska keskusta tyhjenee. Johan se Hämeentienkin elinvoima heikkeni, kun se muutettiin joukkoliikennekaduksi.
Ymmärtäisin paremmin, jos Helsingin keskustassa olisi ollut jotenkin kivaa kruisailla autolla. Itse olen matkannut Vantaalta Helsingin keskustaan junalla jo iät ja ajat, auton jätän nykyään Korson asemalle. Siksi, että junalla Helsingin keskustaan matkustaa joutuisammin ja mukavammin ja minulle se on radan varressa helppoa.
Helsingin keskustassa on niin suoraan sanottuna v-maista autoilla, etten usko kenenkään lähtevän sinne autolla huvikseen. Ei sinne kokoonnuta kumia polttamaan. Kun polttajat tulevat Vantaalle.
Helsingin ydinkeskustaan ajetaan uskoakseni vain silloin, kun se on oikeasti tarpeen. Esimerkiksi silloin, kun haetaan vaikkapa juuri rautatieasemalle junalla saapuvaa isoäitiä. Ulkopaikkakuntalaisen on myös hankala raahata isompia tavaroita Kaivokadun Kauppakeskus Citycenteristä junaan tai bussiin.
Kaikki eivät asu kätevästi radan varressa ja joskus niitä tavaroita ja mummoa vaan pitää lähteä noutamaan Helsingin keskustasta autolla.
Teksti Urmas Hurmalainen
Vastaa